Skulle nog säga aningens magert.. men inte helt tokigt.. tittar man på din skulle jag tycka att den ligger nånstans mellan 18-20 enl tabell nedan.
Classic inlines har en ganska bra "karta" på stiftavläsning tycker jag.

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bestyckning av idf40??
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Skulle nog säga aningens magert.. men inte helt tokigt.. tittar man på din skulle jag tycka att den ligger nånstans mellan 18-20 enl tabell nedan.
Classic inlines har en ganska bra "karta" på stiftavläsning tycker jag.

Jo tyckte också de va lite lite brun så skruvade ut skruven 1/4 varv så får vi se... måste ta å kika hur de ser ut på huvud också sedan
Det går inte att generellt säga hur mycket ma ska justera men hamnar man uppåt två varv totalt så har man för små lågfart.
Hade 1 3/4 förut... men insåg då efter lite körande att den gick fet, började poffa å gå illa på strax över tomgång. Just nu efter justering ligger jag runt 1 1/4 så nu borde jag vara nära snart 
Hur långt/länge bör man köra på säg strax över 3000 varv för att kunna läsa av stiften sedan?
Kommer du upp över 3000 så är det huvudmunstycket som jobbar. Kör en kvart eller så.
Jo precis de va de ja mena, så jag kan se hur mina huvud verkar vara sedan.... sedan bara slå av va utan att köra på lägre varv. Måste hitta en bra väg man kan göra detta på 
Kommer du upp över 3000 så är det huvudmunstycket som jobbar. Kör en kvart eller så.
En kvart på 3000rpm,då hinner man ju nästan 3mil

Svwerker skrev:Kommer du upp över 3000 så är det huvudmunstycket som jobbar. Kör en kvart eller så.
En kvart på 3000rpm,då hinner man ju nästan 3mil
![]()
På ettan!!!

Nu är det dags att skrämma liv i denna tråd då jag börjat ta tag i bestyckningen men någon knapp månad kvar innan bubblan åker in för vintern
Jag har velat bestycka om motorn med mindre huvudmunstycken ett tag nu, men har inte haft ekonomin att köpa hem massa olika och testa. Detta problem har jag numera löst med lödtråd och en uppsättning borrar från 0,35mm till 1,35mm med 0,05mm mellanrum.
Så jag började med att ta min överblivna uppsättning 140 och lödde igen dessa för att sedan borra upp dem till 120. Dessa skruvades sedan in i bilen, och till min förtjusning kunde man byta dessa utan att ta ur förgasarna från motorn
Sedan tog jag mig en provtur på en mil. Först två kilometer småvägar, sedan tre kilometer 2+1 väg och tillbaka. Från början gick bilen lika taskigt som den alltid gör när den är kall och nystartad. Den låter halvdant och saknar kraft. När jag kom ut på stora vägen blev det två repor med gasen i botten till 140 hela vägen fram och tillbaka för att sedan ta det relativt lugnt två kilometer hem. Efter första repan gick bilen som en dröm, bättre än vad jag kan minnas att den gjort innan.
Väl hemma så kollade jag stiften som för första gången inte var kolsvarta, se bilder nedan.
Jag borstade av stiften med stålborste innan jag skruvade tillbaka dem för att börja om från noll i kommande bedömning.
Nu är bara frågan vart man går vidare efter detta.
För det första så undrar jag om de två kilometerna lugn körning hem från stora vägen är tillräckligt för att lågfatsmunstyckena ska ta över och färga tändstiften. För det andra så undrar jag om blandskruvarna har någonting med huvudmunstyckena att göra eller inte då jag inte petat på dessa.
Om vi nu utgår från att det är resultaten av tre + tre kilometers full fart som jag ser på stiften så funderar jag på hur detta skall justeras för att alla stift ska ha samma färg. Det som stör mig är att det är ett mörkt och ett ljust stift per sida och inte ljusa på en och mörka på en.
Min tanke nu som jag misstänker är aja baja är att enbart bestycka om #2 & #3 och låta #1 & #2 vara. Det vill säga: 120 på #1, 115 på #2, 110 på #3 och 120 på #4.
Vad jag har förstått så ska man ha lika på alla, men är inte meningen med separata trattar på alla cylindrar att kunna justera varje cylinder individuellt. Vad tycker ni experter om detta?
Min plan är att testa denna teori i morgon om jag inte fått en anledning att göra annat.
det ser lite skumt ut
ettan är lite för soppa tvåan förmycket soppa trean för mycket soppa fyran förlite
du har well inte någon vacum läcka mellan insug o topp
använder du plåtpackningana mellan insug o topp ?? (dom brukar läcka vacum )
Om så tillverka egna i packning matrial !!!!
/// Micke
Några plåtpackningar har denna motor inte sett på många år, så det tvivlar jag på.
Jag har även kännt på insugen och de verkar sitta så stumma de kan.
Går det att kolla vaccumläckor på något vettigt sätt?
Låt motorn gå på tomgång och spruta startgas där den kan ta tjuvluft. Om det läcker så märker du det på motorgången.
Några plåtpackningar har denna motor inte sett på många år, så det tvivlar jag på.
Jag har även kännt på insugen och de verkar sitta så stumma de kan.Går det att kolla vaccumläckor på något vettigt sätt?
Startgas eller bräkleen
Har du väldigt trångt mellan insugen o motorplåtarna
I bland rider insugen i motorplåtarna och insugena ligger någon tiondel från topparna
Du kan rycka som en tokig i insugena men det hjälper inte
/// Micke
Jag fick slipa av mina insug på insidan mot plåtarna för att de skulle sätta sig ordentligt. Det var för trångt annars.
Ny provtur med nya fortfarande obegripliga resultat.
Rundan var den samma, men för att undvika inflytande från lågfarten på vägen hem från stora vägen så körde jag på 3000-3500 varv så gott jag kunde den biten. Det fick bli en växel lägre helt enkelt.
Annat vad jag gjort sen gårdagens runda är att dra åt muttrarna på insugen för att minska risken för tjuvluft. Samt att som jag skrev igår jag borstat rent tändstiften för att få en så ren läsning som möjligt.
För den delen, om det är tjuvluft som är problemet, går den för rikt eller snålt då?
Saker som är värda att notera är för det första att munstyckena är handborrade med viss risk för mindre ojämnheter och avvikelser.
Och om kompresion har någonting med saken att göra så ska det vara #1 och #2 som strular då dessa hade något sämre resultat vid ett tidigare test.
Här följer dagens resultat.
#1, #2 & #4 verkar bra medan #3 fortfarande är svart.
Svar på fråga 1 så går det snålt och nästan omöjligt få det bra
Du måste tänka på att det är mycket bra luft nu på hösten (mycket syre )
Du har inget tändproblem ?
Då kan stiften bli svarta
Om du vill vara säker att det inte är fuggen så strular så startar du med att mäta upp avståndet på dina stift (0,7mm)
efter rengörning flyttar du treans till fyran (hoppas du har märkt dom)
Kolla även ventilspelet så du inte har problemet där (jag ställer aldrig mindre än 0,10 )
Kör o kolla igen Om det är lika som förut så flyttar du över hela munstycks delen till från trean till fyran för att utesluta strul med munstyckena
Kolla om det är någon skilnad på dina stift och så vidare
Lycka till med dina inställningar
Micke
Tändstiften är mätta och justerade för bara några månader sedan, dock så har jag inte kollat ventilspelet sedan i väras.
Min tanke var att byta plats på stiften och eventuellt efter en runda munstyckena också och fortsätta provkörandet idag och ta med mig domkraft och verktyg för att bara köra stora vägen fram och tillbaka, kolla och justera vid behov och köra igen.
Men det satte vädret stopp på. Faller regnet från ovan så stannar bubblan på uppfarten, så testandet fortsätter i morgon.
Om vi nu säger att jag på något sätt och vis får alla stift jämnfärgade, vart går jag vidare då? Just nu funderar jag på att ta upp dem till 125 för att få en lite mörkare färg då de är aningen ljusa.
Sidor Föregående 1 2 3 4
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bestyckning av idf40??
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.