1

Hej alla!

Detta kan jag tycka vara märkligt eftersom KAT-lagen gäller från 1988, om jag kommer ihåg rätt?

Kör själv med MV motor. Skulle vilja skippa katten och plugga i lambdasonden rätt ner i en DJ ljudddämpare istället. Inbillar mig att jag kanske skulle kunna vinna 10hk mer.

Tack för er tid och alla eventuella svar som dimper ner.

Hälsningar AlexanderR

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

det var 1989 som katalysatorlagen kom på bensinbilar ICQ/ab

3

På personbilar kom laget om katalysator mitt i årsmodellen 88 därför finns tex volvo 740 som -88 eller -88B

Men om totalvikten översteg jag minns inte exakt men det var någonstans runt 2500kg så fick man dispens men många myndigheter tex vattenfall köpte sina bilar med kat även lastbilar då kunde dom skryta med att dom tänkte på miljön vilket sker även idag inget nytt här inte.

På lastbilar kom kravet senare någon gång i början eller mitten av 90 talet.

Så ta bort din katalysator du men stoppa i lambda sonden i avgasröret annars går MV jävligt illa.

4 Senaste redigerad av ma-rkus (2013-11-03 15:02:44)

Hasse T3 skrev:

På personbilar kom laget om katalysator mitt i årsmodellen 88 därför finns tex volvo 740 som -88 eller -88B

Ursäkta oftopic! Men

Volvo 740 utrustades med nytt motorstyrsystem och såldes då som 88B istället för som 89 för att kunna utnyttja det statliga skatteavdraget för bilar med katalysator. Katalysator satt det på dom med b230F redan i slutet på 86(åsmodell 87) Lagen kom 89

5

Hasse T3 skrev:

Men om totalvikten översteg jag minns inte exakt men det var någonstans runt 2500kg så fick man dispens men många myndigheter tex vattenfall köpte sina bilar med kat även lastbilar då kunde dom skryta med att dom tänkte på miljön vilket sker även idag inget nytt här inte.

På lastbilar kom kravet senare någon gång i början eller mitten av 90 talet.

Så ta bort din katalysator du men stoppa i lambda sonden i avgasröret annars går MV jävligt illa.

blir det någon skillnad om man tar bort  katalysatorn

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6 Senaste redigerad av chanel (2013-11-03 15:55:16)

Det är krav från 1989 på lätt lastbil med oavsett vikt, fordon över 3.5 ton fick kravet senare.

7

chanel skrev:

Det är krav från 1989 på lätt lastbil med oavsett vikt, fordon över 3.5 ton fick kravet senare.

Jävligt konstigt att jag har 4st pickupper som står här en från 89, 2 från 1991, samt en från 1992 samtliga utan katalysator samt godkända hos sbp detta år.

Har även en personbilsreggad caravelle från 1991 utan katalysator visserligen senast besiktad för 3 år sedan men då utan problem

sen har jag visserligen ett tiotal till som är tillverkade efter 1989 och har varit i trafik i detta land men jag har aldrig besiktat dom personligen

8 Senaste redigerad av chanel (2013-11-03 21:33:52)

Har fått ombesiktning för att det saknats på bussen jag hade innan, vet inte om det är något mer som är avgörande om de är typade utan kat.

Lätta bilar med lastförmåga upp till 690 kg
En lätt bil, tagen i bruk från och med den 1 juli 1989, med en totalvikt på högst 3 500 kg och med en tillåten lastförmåga på högst 690 kg måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter ska stämma överens med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör personbilar, både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna personbilar som är godkända enligt dessa krav är bland annat försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.

Bilen ska stämma överens med något av följande:

a. En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A11, A12, A13 eller A14, de så kallade katalysatorkraven. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1989 års modell.

b. Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 91/441/EEG.

c. Bilen överensstämmer med ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för LDV eller ”light duty vehicles" av årsmodell 1987 och senare.

Överensstämmelse med kraven i a, b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläppen vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktätheten från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

d. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att ett ackrediterat besiktningsföretag fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläpp vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening.

Lätta bilar med lastförmåga över 690 kg
En lätt bil (totalvikt högst 3 500 kg) med en tillåten lastförmåga över 690 kg, som är tagen i bruk från och med den 1 juli 1992, måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter ska överensstämma med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör bilar som är både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna bilar som är godkända mot dessa krav är bland annat försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.

Bilen ska stämma överens med något av följande:

a. En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A13 eller A14. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1992 års modell.

b. Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 93/59/EEG.

c. Ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för  LDT eller "light duty trucks" av årsmodell 1990 och senare i USA.

Överensstämmelse med kraven i antingen a, b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläppen vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktätheten från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

d. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att ett ackrediterat besiktningsföretag fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläppen vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening.

9

Min svensksålda Magnum dh-pickup från 1990 har inte heller katalysator och har DJ motor...

10

feto skrev:

Min svensksålda Magnum dh-pickup från 1990 har inte heller katalysator och har DJ motor...

Precis vad jag tänkte för min magnum hade ingen kat..

11 Senaste redigerad av ma-rkus (2013-11-04 20:05:04)

De krav som chanel nämner i sitt inlägg gäller bara lätta bilar! angående lätta lastbilar så hittade jag detta vilket kanske förklarar varför T3:an finns utan katalysator ICQ/ab

Förordning (2001:1085) om motorfordons avgasrening

Äldre lätt lastfordon:
En bil som är konstruerad för en
hastighet av över 50 km i timmen och som har en totalvikt av
högst 3 500 kg och en större skillnad mellan totalvikt och
tjänstevikt än 690 kg, skall ha katalysator om bilen är av
1992 eller senare årsmodell.

Vid beräkning av skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt
skall beträffande bilar med särskild utrustning, såsom
ambulanser och husbilar, den särskilda utrustningens vikt inte
beaktas.