1 Senaste redigerad av germanbug (2013-10-22 10:43:14)

Nu är mina coilover-fjäderben ombyggda och klara.

Från detta... med sänkfjädrar och kortade fjäderben med Golf-I dämpare...
http://forumbilder.se/CFQTP/2.JPG

...och efter åt... med samma fjäderben och dämpare...
http://forumbilder.se/CFQTP/10.png

... och monterat på bilen...
http://forumbilder.se/CFQTP/img-0114.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Snyggt! (som vanligt...  ICQ/ad  )

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Hur långa är dina coilovers kängor.mina fjäder som jag ska ha dit är 8 tum kanske lite korta

4

Gängor

5 Senaste redigerad av germanbug (2013-10-20 16:09:33)

Stefan F skrev:

Snyggt! (som vanligt...  ICQ/ad  )

Tackar och bockar, Stefan! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6 Senaste redigerad av germanbug (2013-10-20 16:10:26)

hasse skrev:

Hur långa är dina coilovers kängor.mina fjäder som jag ska ha dit är 8 tum kanske lite korta

Mina gängor är 150mm. Och fjädrarnas längd är på 10.5" och 140 lbs. Provade först med 9", men då blev de alldeles för korta för att kunna sänka den så som jag vill ha det. För då blev fjädern att sitta mer än löst mellan toppen och de justerbara muttrarna vid upphissat läge.
Ska ev. prova med att komplettera med 50mm hjälpfjädrar, för att kunna sänka den något mera... om så skulle önskas framöver.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Ny rostfri ljuddämpare från Vintage Speed...
Blev mycket nöjd med den, både med ljudet och utseendet.

http://forumbilder.se/CFR4A/img-0082.JPG
http://forumbilder.se/CFR4B/img-0083.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Tog tag i och helrenoverade pedalstället, eftersom man blivit irriterande av ett evigt knirrljud i kopplingspedalen. Tog i sär det helt och hållet, lackade om det, skaffade en ny returfjäder och kopplingsaxel. Smorde upp det och chimsade pedalerna med varandra, och nya gummin. Det blev som nytt.

http://forumbilder.se/CFR4B/pedalstall-i-delar.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Bytte krängningshämmare fram i våras, till en som är tjockare (22mm) och bockad för sänkt framvagn.
Här ser man skillnaden mellan original och den nya...
http://forumbilder.se/CFR4B/k-hammare-fram.JPG

... med nya bussningar och allt...

http://forumbilder.se/CFR4B/img-0042.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

Fick tag i nya bussningar till de inre styrlederna (kuggstång) ... istället för att köpa nya kompletta styrstag, bara för bussningarnas skull.

http://forumbilder.se/CFR4B/inre-styrled.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11

germanbug skrev:

Bytte krängningshämmare fram i våras, till en som är tjockare (22mm) och bockad för sänkt framvagn.
Här ser man skillnaden mellan original och den nya...
http://forumbilder.se/CFR4B/k-hammare-fram.JPG

Vart var det du köpte den, nu igen?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Stefan F skrev:
germanbug skrev:

Bytte krängningshämmare fram i våras, till en som är tjockare (22mm) och bockad för sänkt framvagn.
Här ser man skillnaden mellan original och den nya...
http://forumbilder.se/CFR4B/k-hammare-fram.JPG

Vart var det du köpte den, nu igen?

Och blir det bättre frigång för hjulen när du sänker

13

Stefan F skrev:
germanbug skrev:

Bytte krängningshämmare fram i våras, till en som är tjockare (22mm) och bockad för sänkt framvagn.
Här ser man skillnaden mellan original och den nya...
http://forumbilder.se/CFR4B/k-hammare-fram.JPG

Vart var det du köpte den, nu igen?

Jag köpte min från Classic VW Up North. Men även Dalhems och CSP har även de.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

hasse skrev:
Stefan F skrev:
germanbug skrev:

Bytte krängningshämmare fram i våras, till en som är tjockare (22mm) och bockad för sänkt framvagn.
Här ser man skillnaden mellan original och den nya...
http://forumbilder.se/CFR4B/k-hammare-fram.JPG

Vart var det du köpte den, nu igen?

Och blir det bättre frigång för hjulen när du sänker

Skillnaden blir att hämmaren inte "vrider" bärarmarna i riktning bakåt i hjulhuset vid sänkning, än vad orginal gör. Men det verkar även gå att montera orginal hämmaren upp och ner, för att få någon liknande effekt. Men det har jag inte själv provat...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Förmodar att det är den här?
http://www.classicvw.se/krangningshamma … cts_id/373

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

16

Stefan F skrev:

Förmodar att det är den här?
http://www.classicvw.se/krangningshamma … cts_id/373

Yes! På pricken  ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

17

Då var den på hjul igen efter lite uppdateringar. Passade även på att ta en liten sväng innan vinterdvalan... ICQ/ab
http://forumbilder.se/CG2UE/img-0164.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

Nice!  ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

19

Jäkligt fin 1303 så ska dom se ut.Hur mycket finns det kvar o sänka i fram  och vilken dim på däck kör du på ?

20

hasse skrev:

Jäkligt fin 1303 så ska dom se ut.Hur mycket finns det kvar o sänka i fram  och vilken dim på däck kör du på ?

Tack så mycket!  ICQ/ab Det går nog att sänka den 2-3 cm till om man så vill. Men då får (jag i alla fall) problem med att styrstagen (har kuggstångstyrning) tar i karossen vid ojämn väg tex.
Däck fram är: 205/40 -17, och bak är 215/45 -17.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

21

Stefan F skrev:

Nice!  ICQ/ab

(tummen upp)   ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

22

Mycket trevlig bil som var en av anledningarna jag tog den riktning jag först gjorde med min bil men som sedermera spårade ur totalt.....

Ser på bilden på framvagnen att du INTE flippat dina styrstag. kan varmt rekommendera detta då du även blir av med ganska mycket bumpsteer tendenser ....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

23

riseabove skrev:

Mycket trevlig bil som var en av anledningarna jag tog den riktning jag först gjorde med min bil men som sedermera spårade ur totalt.....

Ser på bilden på framvagnen att du INTE flippat dina styrstag. kan varmt rekommendera detta då du även blir av med ganska mycket bumpsteer tendenser ....

Men då passar inte styrleden i spindeln så bra, om den ska sitta från undersidan... Men det går säkert att råda bot på det med antar jag...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

24

germanbug skrev:
hasse skrev:
Stefan F skrev:

Vart var det du köpte den, nu igen?

Och blir det bättre frigång för hjulen när du sänker

Skillnaden blir att hämmaren inte "vrider" bärarmarna i riktning bakåt i hjulhuset vid sänkning, än vad orginal gör. Men det verkar även gå att montera orginal hämmaren upp och ner, för att få någon liknande effekt. Men det har jag inte själv provat...

Kränghämmaren är så mjuk så det är inga problem att rikta den böjen. jag satt min i skruvstycket och drog lite i den så att blev den rak.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Fick hem ett paket från ToplineParts idag. Ett Camber+Kit, som gör så att man får mer justermöjlighet av cambervinkeln på framvagnen.

http://forumbilder.se/CGCT3/img-0188.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983