1

Jag var glad i hågen och tänkte besiktiga bussen denna veckan, fick hem min renoverade generator och monterade denna.

Startade upp och väntade på att ladd lampan skulle slockna, väntade o väntade, gasade lite extra men den lyser konstant.

När jag mäter så ligger den stadigt på 12.8v, alltså vad som finns i batteriet. Även vid gas.
Testat med två regulatorer utan skillnad.

Nya flätor vid batteri samt vid vxl låda. Vad kan jag ha missat? Vid monteringen av batteriet så kortslöt jag batteriet med blocknyckeln för en snabb sekund, men det ska väl inte döda generatorn?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-31 02:06:28)

Blocknyckeln kortslöt ju bara över batteriet, en stor ström gick genom nyckeln en kort stund, den passerade ju varken relä eller generator, så det skall inte vara nått problem. Möjligen kan batteriet ha skadats, men det skall mer till, alltså om du kortsluter under flera sekunder.

Har du en växel- eller likströmsgenerator?
På en likströmmarna kan du mäta direkt över utgående anslutning och jord, ja det kan du ju göra på en växelströmmare också, gör det! Akta fingrar och mätsladdar så att dom inte trasslar in sig i drivremmen! Edit: om du får en pulserande spänning kan en eller ett par dioder gått sönder, pulserande spänningar ser man inte så lätt på digitala instrument, men väl på analoga, då visaren gungar rytmiskt relaterat till motorns/generatorns varvtal.

Det kan ju vara någon dålig anslutning vid generatorn eller regulatorn, eller kabelbrott, kabeln mellan kontrollampan till regulator kan vara skadad i höljet och vara tjuvjordad, då lyser den.
Men långsökt, du har ju för låg spänning över batteripolerna och den spänningen ändras ju inte med varvtalet, kolla kablar och anslutningar, och... Du har väl kopplat rätt?

Jag har pajat en generator en gång genom att ställa ner batteriet (batterierna i detta fallet) åt fel håll i batterilådan (detta var i båten) då sade dioderna i generatorn upp sig? Inte bra, men dom gick ju att byta. Om du tycker set är trångt bak i bussen, då skall du få byta generator eller startmotor i min båt... Gärna när motorn är varm också... (Säffle, kan jag få en kopp kaffe?)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-31 02:33:00)

Kolla de tre kablarna mellan generator och regulator, så att dom är rätt anslutna, DF, D+ och D-. Laddningslampans kabel skall kopplas till D+ mellan generator och regulator, sedan får den lampan + över tändningslåset.
När generatorn står still fungerar D+ som jord! eftersom denna anslutning går till fältlindningen! här generatorn börjar snurra blir D+ positiv! och lampan får + från två håll! då kan den inte lysa...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tackar, ska jobba några dagar nu men ska kolla upp detta nästa gång jag ska skruva buss, får helt enkelt börja kolla i generatordelen. Är en vxl strömmare på en 1800cc bay motor.

Båten låter jag gärna bli, men kaffe finns alltid varmt ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

5 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-31 18:31:30)

Ok, gör så att du låter anslutningen till regulatorn sitta kvar (du hade väl en extern regulator?)
Låt även den tjocka kabeln som går till startmotorn och vidare till batteriet vara kvar, men koppla även mätinstrumentets pluskabel till denna, och minus till en säker jordpunkt i bilen. Starta motorn, hur många volt? Varierar spänningen med vartalet? Verkar det som om du får en pulserande eller "oren" likspänning, något som liknar växelspänning? Får du inte ut någonting alls? Flytta då instrumentets minus till godset i generatorn, vad händer då?
Mät sedan spänningen över batteriet, får du samma resultat då som när du mätte över generatorn?
Kan du mäta ström? I så fall mät strömmen i den tjocka kabeln som går från generator till batteriet via startmorn.
Ström mäter man genom att koppla bort generatorkabeln från generatorn, koppla instrumentets pluskabel till generatorn, och minuskabeln till nyss nämnda kabel, ställ in instrumentet på likström och mätområde på 30-40 ampere ungefär, inte mindre.
Vad får du då? Blir det nån ström i kabeln?

Om du följer dessa mätförslag, en del motsägelsefulla, och skriver några rader om vad du fått för resultat så kanske vi kan komma något elfel på spåret, jag har en losskruvad generator och en lös regulator jag sedan kan kontrollmäta emot.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps54c05980.jpg

Så bär mäter du likström, låtsas att lampan är din generator, det lilla batteriet är ditt bilbatteri, etc.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6 Senaste redigerad av Redwee220 (2013-11-02 16:24:40)

Tack för dina välbeskrivna svar och problemlösningar ICQ/ab 
Har nu varit ute och mätt lite, har extern regulator som du skrev.

Jag gjorde såhär, har för dåligt instrument att mäta A med men mätte spänningen iaf.
+ från gen går direkt till batteriet, men det spelar ju ingen större roll. Mätte batteriet först, det låg på 12.8V

Startade bussen, tog en bra jordpunkt och mätte på + från gen vid batteriet, fick 12.8V, vid gaspådrag så ändrades det knappt.

Skruvade av + kabeln som kommer från gen, och mätte på den när motor gick, vid tomgång låg det på 0.8V ungefär, och vid gaspådrag så ökade det sakta upp till 2.5V ungefär (vid ca 3000varv) Provade detta med 2 olika regulatorer och det var lika resultat.

Gjorde även en chansning (har haft problem med detta på traktorn) och kopplade in större motstånd, större glödlampa framme vid intsrumentpanelen, tog en 5w (1.2w annars) lampa och testade med, men den ville inte heller slockna. Får alltså ingen spänning från generatorn.

Nu hann jag inte med mer för idag, men imorgon ska jag ut och skruva av generatorn och kolla alla kablarnas anslutning och att kablarna är hela. Dom ligger i ett hölje.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

7 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-02 17:44:13)

Hmm, undrar om de där 0,8 till 1.2 volten är ren likspänning eller om det är någonting som inte blivit likriktat ordentligt, isåfall har kanske dioderna brunnit igen.
Du skulle ju kunna mäta mellan D+ och jord! Om du har en hygglig spänning där så har iallafall de små dioderna klarat sig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Knepigt, undrar vad som kan ha dödat generator isåfall. Vet att jag dödade några generatorer på en 740 jag hade en gång, dom dog en efter en fast dom höll några mil iaf, berodde på dålig minus.

Blir hur som helst att jag plockar av den imorgon och undersöker kablage mm.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

9

Det kan kanske kan vara en titel att skriva på sitt visitkort;
Generatordödare.

Det är ju aldrig bra att bryta laddningskretsen under gång, då kan dioderna gå sönder. Man skall inte heller koppla bort batteriet. Under gång, då detta fungerar som en spänningstabilisator, eller buffert, och man kan få ut farligt hög spänning i elsystemet, som kan skada elektronik.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Tänkte på en annan sak, det där med kontrollampan, tittade på några olika koppligsscheman över boschgeneratorer, och det är nog så att förmagnetiseringen av fältlindningarna får sin ström inledningsvis genom lampan, sedan så sköts denna försörjning internt i generatorn.
Regulatorn styr detta magnetfält, genom att koppla av eller på strömmen. Tror inte att det sker steglöst, det förefaller vara mer "on-off" på de enklare regulatorerna iallafall. Modernare fordon har oftast en mer intelligent laddningscykel.

Eftersom du får ut så låg spänning är det troligtvis ett diodfel, i annat fall tror jag inte du fått ut ens någon mV.

Jo jag tycker att det är kul att hjälpa till med elproblem, och lär mig samtidigt själv... Jag har ju mekar en hel del med bilel, men framförallt med elsystem i fritidsbåtar, och har med avbitartångens hjälp sanerat i ett och annat skatbo.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Har nu plockat av generatorn igen, kollat kablaget som går till regulatorn och inte hittat något brott eller fel. Är rätt kopplat.

Däremot så började jag mäta kabeln som går fram till ladd-lampan, eller rättare sagt det är två kablar i samma kabelsko, ser orginal ut. Men när jag mätte den kabeln så har den kontakt med jord (minus). Och enligt min enkla tankeverksamhet så ska den väl inte ha det. Detta för ju med sig att ladd-lampan lyser konstant, men kan det ha att göra med att generatorn laddar knasigt, det för ju med sig att D+ blir jordad. Kan det ha dödat dioder?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

12

Laddlampan jordas i generatorn, när den börjar ladda så slocknar lampan. finns mer info här. http://www.startmotor.se/page/generator

13

Lite kort om tid kvar på denna, men kanske kan vara ett tips om generatorn är trasig igen. Nuvarande bud 200kr och ca 2 h kvar. http://www.tradera.com/item/343477/1943 … ransporter

14

Några funderingar, du har säkert kontrollerat allt redan.
-Du hade bytt jordflätor, har du kollat att dessa har ordentlig kontakt/jord? Bara för de är nya behöver inte betyda att de har bra jord, ibland kan det bli tvärtom om man misslyckats med rengöringen av jordstället.
-Har du kollat att generatorn har ordenlig jord?
-Du hade testat 2 olika laddningsregulatorer, var någon av dessa ny eller vet du att någon fungerar? (Det har inte råkat smyga in sig en likspänningsregulator..?)
-Tar batteriet laddning när du laddar det med en laddare (går spänningen upp)?

15 Senaste redigerad av Redwee220 (2013-11-03 19:33:48)

Den kabeln jag mätte, var när generatorn var ur bilen, alltså den som går från motorutrymmet och fram till lampan. När jag mätte på den så hade jag jord. Kopplade loss den från bägge ändar och mätte. Då ska det väl rimligtvis inte vara kontakt med jord? Det kan vara brott på den, men kan det ha dödat generatorn? Alltså D+ har blivit jordad före laddlampan någonstans.

Tackar för länken till generatorn, helt klart bra pris, vann auktionen  ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

16

D+ kommer ju från de mindre diodernas katoder, om den anslutningen jordas direkt så blir det ju en strömrusning genom dessa dioder, troligtvis en högre ström än vad dom är avsedda att klara av, ja det kan vara så att du har funnit orsaken här.
Men googla och försök att finna ett kopplingsschema för din buss, jag har svårt att begripa vad det är för kabel som blivit kopplad på detta sätt.

Kopplingsschema, typisk växelströmsgeneratorn.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Ska grotta ner mig ytterligare i detta. Jobb några dagar först. Återkommer med svar.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

18

Iofs så jordas D+ med hjälp av regulatorn via DF och vidare genom rotorn. Men den lindningen i rotorn består ju av många meter koppartråd, med ett högt motstånd, så den strömmen skall ju inte bli lika hög.

Chanel och Fredrik:
Vi började denna diskussion i en annan tråd, så jag tror att föreslagna åtgärder redan är kontrollerade.
Traderageneratorn gick för 225 kr, ett klart fördelaktigt pris

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19 Senaste redigerad av Redwee220 (2013-11-16 15:42:08)

Idag bytte jag till den nya generatorn, och använde den ena utav dom två kablar som gick fram till instrumentpanelen, då ville inte ens laddlampan tända sig?!!?

Jag kollade lite extra och mätte på den andra kabeln som hade kontakt med jord, jodå det hade den. Men bara när tändningen var av.

Funderade och kliade mig i huvudet. Efter lite mätande kom jag fram till att den kabeln gick till en andra laddlampa. Varför den bara jordar när tändningen är av har jag ingen aning om..

Kopplade tillbaka kablarna som det skulle se ut och vipps så började laddningen fungera ICQ/ag

Som jag tolkar det så blev aldrig den förra generatorn riktigt lagad på verkstaden, för nu med den nya så fungerar det fint.


En lånad bild på den extra laddlampan, har sett endel bay med den lampan, men aldrig funderat på vad den var till. Den mellan hastighetsmätaren och klockan.

http://campervancrazy.files.wordpress.com/2012/05/image01.jpg

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

20 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-16 18:10:12)

Vad bra att det löste sig.
Jo det är så att laddlampan får + på en anslutning över tändningslåset. När tändningslåset är avstängt går din mätström från ditt känsliga instrument genom laddlampans glödtråd, vidare till någon annan komponent i elsystemet, som är kopplad på samma säkring eller samma anslutning på tändningslåset , och jordas via denna, gissningsvis genom vindrutetorkarmotorn eller nånting liknande.

Så det finns ingen generatorlampa inkopplad i det vänstra mätarhuset då? Jag har en snarlik röd lampa, men den har ett "B" inuti en ring, den är till en kontrollfunktioner för bromsarna, samt handbromsvarning.

Verkar ju som du får reklamera generatorreparatopnen då...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Kontrolllampan mellan klockan och hastighetsmätaren på bilden ÄR bromslampan.

22 Senaste redigerad av Redwee220 (2013-11-16 22:31:45)

Kan nog stämma bra det, tyckte det vore konstigt med två laddlampor. Skulle gärna vilja se ett kopplingsschema för bay med vxlströms gen. Nån som vet?
Har bara sett ett för early bay, och då med likströmsgenerator.

För den lampan är ihopkopplad med laddningen på ett eller annat sätt, på min iaf, och det ser ut att vara orginalkablage.

Till sist, tack för all hjälp ICQ/ab  Har varit en mycket bra hjälp detta.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

23

Den lampan är bara hopkopplad såtillvida att den också får plus vid tillslagen tändning, annars skulle den lysa när motorn stannar.
Den lampan är en kombinationslampa som lyser vid åtdragen handbroms, eller vid fel på en bromskrets.
Den har annars ingenting med laddningen att göra.
Laddningslampan däremot är viktig, är den trasig får Du ingen förspänning till fältlindningen, därmed ingen laddning.
Den måste dessutom ersättas med en av samma styrka.

Nu verkar Du i alla fall ha fått allting rätt:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

24

Tänkte nästan det...
Det lättaste är nog, kanske, att dra en ny kabel från D+ till en anslutning på laddningslampan i mätarhuset. Klart det kan vara jobbigt i en buss...

VW brukade ha en blå 0,5 mm2 kabel till laddlampan. Blå/grön till oljetryckslampan, röd/blå till blinklampan, samt en svart(!) som försörjer dessa tre med +12V, på Typ1. Om dom var konsekventa på alla typer så har du tur.

Om du hittar en tunn blå kabel så kolla om den är jordad när motorn är avstängd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

På bussen bak i motorrummet, så har jag två blå kablar (ca 0.5) som går fram till instrumentpanelen, den ena är till ladd lampan och den andra går till broms lampan. Båda är ihopkopplade med D+ bak vid laddrelät. Om jag som jag testade förut bara kopplar laddlampan till D+ så laddar inte generatorn, lampan lyser inte ens vid tändning på/ motor av. Men när båda är kopplade till D+ fungerar det, dvs båda lamporna slocknar när motorn går igång.

Låter kanske knepigt, men det fungerar iaf. Och det är huvudsaken. Ska försöka leta fram ett kopplingsschema och se på saken.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld