1

Håller på att importera en 67ans splitbuss från USA och jag undrar om det är nåt speciellt med strålkastarna
och bakljusen jämfört med Europamodellen.
Europa bakljusen har orange blinkers vilket usa ljusen inte verkar ha, är det ett måste ?
Frågan är om jag kan registreringsbesiktiga med dessa strålkastarglas och bakljusglas ?

Vad är det mer jag måste tänka på inför registreringsbesiktningen ?

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

2

På en så gammal buss är det inte krav  med orange blinker bak , rött duger fint  fram ljusen duger fint.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Byt hastighetsmätare

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4 Senaste redigerad av Piraten (2013-11-02 18:12:03)

Framljusen är troligtvis sk. sealed beam, en typisk amerikansk "uppfinning" där allt är i ett stycke, dvs. glödlampslöst, så byt gärna innan eftersom dessa helgjutna strålkastare inte är dussinvara i sverige..
Går en lampa kan Du knappast svänga in på macken och byta!

Just ja! Glömde nästan!

Troligen är strålkastarna dessutom symmetriska vilket innebär sämre halvljusbild!
I europa kör vi med asymmetriska ljus där ljuset är vinklat för att få nättre räckvidd på halvljuset mot vägkanten.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

25HPman vill du att jag skall köpa en till hastighetsmätare av dig ?  ICQ/ad

Piraten Man får ett sämre halvljus med symmetrisk ljusbild men har besiktningen nån åsikt om det ?

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

6

Grönis skrev:

Piraten Man får ett sämre halvljus med symmetrisk ljusbild men har besiktningen nån åsikt om det ?

De kommer att papeka det men inte krava att du byter. De kan saga nagot i stil med "du far battre ljus om du byter" men du kan behalla de amerikanska stralkastarna.

(Sorry, saknar svenska bokstaver, ar pa resa)

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Be besiktningen varna stationen att det kommer en sa pass gammal bil och att du vill att den ska besiktigas av nagon som kan dessa gamla bilar.
Detta ar helt lagligt och jag blev rekommenderad av besiktningen att gora sa.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

luftgekühlt skrev:
Grönis skrev:

Piraten Man får ett sämre halvljus med symmetrisk ljusbild men har besiktningen nån åsikt om det ?

De kommer att papeka det men inte krava att du byter. De kan saga nagot i stil med "du far battre ljus om du byter" men du kan behalla de amerikanska stralkastarna.

(Sorry, saknar svenska bokstaver, ar pa resa)

Som sägs så bryr sig inte besiktningen så länge ljusbilden är okej, men jag påpekade detta mest för Din bekvämlighet framöver.
Och ljuset som sådant är dessutom betydligt sämre, svagare lampa (mindre effekt än standard eroupeiska.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Helt riktigt, mitt rad gallde dock min gamla 67:an numer sald.
Till min 65:a har jag kopt nya europeiska som faktiskt ar samma som till Lada bestallde fran VW Up North.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

Jasså, det var du, det...  Default/hmm  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Du behöver inte göra nått åt belysningen, spelar ingen roll att det är sealed beam  eller röda blinkers bak. så länge lyset funkar så duger det. Vad gäller hastighetsmätaren så behöver du inte byta den heller, bilprovningen bryr sig inte om det är mp/h eller km/h huvudsaken är att den funkar.
Regbesiktade en 67:a westy så ja talar av egen erfarenhet......

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

12

Tack för alla tips !
Hastihetsmätare har jag redan fixat så då är det bara strålkastarna som jag eventuellt skall skaffa nya.
Vi får se hur jag gör när det närmar sig besiktning innan dess har jag andra bekymmer att ta hand om.
Men det får jag återkomma om senare.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

13

du måste ha reflexer bak.  och milesmätare är inget dom uppskattar.  måla km på glaset med däckpenna är ok

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh