Utgångsläget var att sambon tyckte att om jag ändå skulle vara så mycket i verkstan så kunde jag ju göra nåt vi båda kunde ha glädje av...
Campingbuss skulle det bli.
Grundkonceptet var en tidig bay med ny mexico motor och nya bromsar för problemfria europasemestrar.
2008 på sommaren börja jag jag leta efter rostfritt billigt objekt... hittade inget.
I samma veva tyckte sambon att en sån där med delad ruta fram var ju lite fränare. Sagt och gjort när annonsen dök upp på meanbugs såldes det fonder och åktes till göteborg för att hämta drömmen i en väldans fart.
ungefär så här såg det vi släpade hem ut...
sambon var inte så nöjd.

bussen "hej kjell" var inte bara totalt nedplockad, länsad på alla små delar, söndersågad, utan även full med rost och främst gamla mycket dåligt utförda lagningar över rosten.
Ekonomiplåten på lastdörrarna överlappade bara 2dm...

Så småningom började dock ny plåt finnas där det innan inte fanns nåt, mkt mkt referensbilder från thesamba hjälpte. (evigt tacksam för folk som orkar fota allt de gör in i minsta detalj)

rostig plåt från en sida av bussen

Sambon ville ha en tvåfärgad buss i grönt, men allt surfande på thesamba hade gett mig andra ideér...
nån eller väligt många timmar med rakbladet avslöjade en gråblå orginalfärg.
dvs 20 000 sparade på lackkontot som kunde läggas på annat.

Framvagn, 2" kortad puma som kortades 2" samt kortade nedre stötdämparfästen på bärarmarna -för rak montering av stötdämparna (Tack Mats)
plus droppade spindlar med flippade baywindow p-ändar.

Åkte ner på backen i går för första gången...
Fälgarna är btr som nästan bara breddar utåt. 4" 165/50-15 fram och 7" 205/65-15 bak Offset fjäderplattor, korta typ1 drivaxlar med 66:a typ1 trummor sänkt 2 hack gör att det är 5mm frigång till skärmen.
Motorn blir en nos 1600ep som förhoppningvis ska klara många mil.

Då jag är en customkukelimuckare kunde jag inte låta bli att göra några egna lösningar i bussen.
Jag brukar stå i entren på bug run och ta betalt och har där lagt märke till att alla i splittbuss sitter med krokig rygg men ändå har huvet uppe i taket.
Då denna buss saknade mellanvägg och en höjning av styrsnäckan tillhör livets nödvändigheter tog jag stolarna från ett baywindowlik och provade hur jag ville sitta. resutatet blev lite lägre och längre bak vilket gjorde att rattstången vinklats en aning...
Istället för mellanvägg gjorde jag en swiwelseat förstärkning vilket ger att bussen är en dubbeldörr swiwelseat walk trough... vilken m-kod är det tro
Stort tack till 25hp man som försett mig med många delar. Och tack till Niklas för allt moraliskt stöd -lycka till imorrn