1

hej undrar många tum bak man kan bredda fälgen som max!! bilen ska sänkas två hack  med ICQ/ad

2

Beror ju på vilka däck man har och vilken backspace man vill ha men 8" finns dom som har haft och man kan inte ha mer en någon cm mer backspace än orginal för då tar däcken i innerskärmen, även om man förlänger svärden Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

sen beror de väl på långa/korta axlar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

6.5 bak borde funka fint då

5

med 6,5" finns det mkt plats kvar. Med 2 hack sänkt bak bör det gå in 8" breda fälgar innanför skärmen om de är breddade utåt.

6

Ja för jag ska bara bredda utåt måste ju få plats bara då vad man ska ha för däck 195/50/15 eller 205/50/15???? ICQ/af

7

Kolla på www.willtheyfit.com och jämför med dina nuvarande fälgar/däck. Ska du ha 8" breda fälgar blir nog 205/50 i minsta laget.. om du inte vill ha stretchade däck förstås.

8

Dom måste bula ut lite för tänkte klämma en vit kant på dom med

9

7" är de optimala med vänt centrum.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

10

Okej har du de på din??? Vilken dimension på däck har du??

11

Centrumvändning känns som att gå över ån för att hämta vatten.. Vill man bara fylla ut hjulhusen räcker det gott med att bredda utåt. Ok om man har lämpliga 7" breda fälgbanor, då kan man flytta över centrum.

12

Men ska du ha 7" banor så lär du åka centrumvänt. Tycker det är smidigt som fan med att centumvända med en nyare fälgbana. Ska man bredda ett par fälgar med lyckat resultat så får man ha tillgång till svarv och vals.
Centrumvända gör man ju hemma i garaget med vinkelslip och svets.

13

Ja, det är klart det är smidigt att bara centrumvända och flytta över centrum om man redan har 7" fälgbanor. Ska man lämna iväg så skulle jag säga att det är lika lätt att låta dem bredda fälgarna utåt.. 7-800:- för två fälgar klara att lackas tycker jag inte är speciellt dyrt.. då är det ju hyfsat balanserade också. Ska man fixa det med flyttade centrum lär man ha tillgång till balanceringsmaskin innan man bränner fast dem.

14

Tror jag gav 500kr fälgen sist jag fick dem breddade och då blev det inte speciellt bra. Visst ingen kännbar obalans men de rullade 8:or ändå..

Jag drog ihop en jigg med en gammal hjulspindel och lite skrot från skrotlådan. Ett fälgcentrum som botten sen två rör lagda som ett T med spindeln i ena änden och en motvikt i andra. Sen en gängstång som tolk.
Kostade bara nån timme och lite gas.
Fälgarna jag nyttjade fälgbanorna från fick jag gratis av en bilfirma som ändå skulle kasta dem.

Men nog om de... Det jag vill komma fram till är att det oftast blir bättre och man behöver inte så vulgobreda fälgar bak på bubbla för att det ska se brett ut, mina är bara 6" där kan man hänga på 195 och vit däcksida utan problem. Och säkert 205 också.

15

Om det blir bra eller inte hänger nog på vem som drar i spakarna. Det enda rätta sättet att bredda fälgbana på är i svarv. Fick fälgar breddade till golfen från 15x5" till 15x9" och de behövde knappt några balansvikter alls vid montering av däck.. inga synbara svetsar och dessutom täta.

Visst kan man skrota ihop grejer själv, men det tar ändå en massa tid som man inte tänker på.. Tycker det är värt att lämna iväg fälgarna för så små pengar och få det bra från början.

Sen frågade han efter max breddning, så det är vad svaret bör handla om. Jag säger att 8" ska få plats innanför originalskärmar och två hack sänkning.