1

Hej på er, jag skulle behöva lite hjälp.

Köpte en T3 pickup från -85 ihop med grannen. Nu beter den sig konstigt. Jag ska försöka beskriva symptomen och vad som är gjort.
Pickupen har startat och gått fint, brum brum - inga problem.
Den kördes en resa på ca 10 mil, stängdes av och efter nån halvtimma när den skulle startas igen var den död.
Med död menas att startmotorn inte gick runt.

Fick tips om att tändningslåset kunde vara boven.
Eftersom det fanns ett helt nytt tändningslås liggandes så monterades det istället.
Ingen skillnad.

Jordfel? Kollade jorden från batteriet, växellådan och de två skumma jordkontakterna bakom säkringslådan. Allt såg bra ut, men gjorde rent ändå.
Ingen skillnad.

Klappade till startmotorn och solenoiden med en liten hammare, lagom hårt. Ingen skillnad.

Om man vrider nyckeln till tändningsläge lyser det lite lampor i panelen, samt att tankmätaren "går upp".
Sen om man liksom vrider nyckeln lite, lite mot start läget, så startar fläkten - men inte i normalt tändläge.
Vindrutetorkaren fungerar bara i samma läge - men bara på högsta hastigheten.

Bilen går att rulla igång utan problem.

Vet inte riktigt vad jag ska felsöka härnäst.
Tjuvkoppla kanske, och se om startmotorn går då?

Är väldigt tacksam för tips.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

2

Har du kollat om jordflätan som sitter nånstans mellan "motor/växelådspaketet" och bottenplattan? (Jag har inte koll på var dessa sitter på typ2) om den jordflätan inte jordar ordentligt kan strömmen ta alla möjliga konstiga vägar tillbaka till minus på batteriet, och märkliga effekter kan uppstå. Och startmotorn + solenoiden får ingen minusanslutning. Växellådan vilar ju på utomordentliga isolatorer i form av gummibussningarna... Kolla upp och ev byt ut den flätan!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ja, den flätan är väldigt fräsch.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

4 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-23 12:41:49)

Då går du vidare:
Tändningslåset har (minst) tre anslutningar.
30 spänning in från säkringsdosan (röd tjock kabel 2,5 mm2).
50 manöverspänning ut till startmotorns solenoid (röd tjock kabel 2,5 mm2 blir sedan till 4 mm2, vid solenoiden).
Den tredje minns jag inte nummret på, men det är utgången till de förbrukare som styrs över tändningslåset (svart litet klenare kabel 1,5 mm2).

Kolla först att du har spänning in på 30.
Om så är fallet, så skall du ha spänning ut på 50 när du vrider nyckeln i det återfjädrande startläget.
Den tredje anslutningen skall ha spänning i tändningslåsets andra läge (det första är ju "noll" där man kan ta ur nyckeln).
Varianter på tändningslås finns, bl.a ett med ett första "radioläge"...

Här kan du koppla ihop nummer 30 och nummer 50, då skall solenoiden dra och startmotorn skall börja rotera, om du dessutom kopplar till den klenare kabeln, så skall motorn starta, när den gjort de så släpp loss 50, så att startmotorn återgår till viloläge.
Om detta funkar nu, men inte med inkopplat tändningsslås, är det det tänd-låset det är fel på!

Nåväl, om du har spänning ut på 50, så får du gå vidare och mäta på motsvarande anslutning bak på solenoiden, denna sitter ju osyddat under bilen och drar lätt på sig diverse skräp, oxid och annat "bös".
När du ändå ligger under bilen och mäter vid startmortorn... kolla då att du har spänning på den jättetjocka kabeln på solenoiden (omkring 20-30 kvadrat mm), den som kommer från batteriet, och jorda gärna instrumentet i olika punkter såsom bottenplattan, och startmotorn/solenoidens hölje, för att kolla att du verkligen har jord där, trots den fina jordflätan.

Man kan ju "tjuvkoppla" med en bit kabel eller bred spårskruvmejsel mellan den stora anslutningen, den med tjocka kabeln, och den lilla anslutningen som är till solenoidens manöverspänning, då skall solenoiden dra in bendixdrevet i kuggkransen och startmortorn skall börja rotera, om det är rätt och riktigt. Se bara till att ingen växel ligger i om du ligger under bilen och kopplar på detta sätt!!!

Det är ju inte helt ovanligt att gamla startmotorer eller solenoider, eller båda, säger upp sig och vill inte vara med längre, pga mekaniska eller elektriska orsaker...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

PerT skrev:

Ja, den flätan är väldigt fräsch.

Och i anslutningspunketerna mellan fläta och gods?
Är bultarna dragna?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Japp. Allt sitter tajt!

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

7

Får du nån spänning ut till solenoiden när du vrider på startnyckeln?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Skulle bara meddela att problemet nu är löst.

Vad jag först gjorde var att ta av tändningdlåset och byta den vita plastinsatsen.
Resultatet av detta blev att den nya insatsen direkt brändes av det gamla låset.
När även själva låsmekanismen byttes försvann problemen
och den startade direkt.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

9

Nyckeln till problemet var alltså ett felaktigt lås...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."