Jag har en, ska bara plocka fram den. Skicka sms eller PM med adressen bara.
Tappen framtagen, väntar bara på adressen.
Underbart jobb du lägger ned! Det ser ut att bli bättre än nytt det underredet!
Tack för alla positiva kommentarer... Det ser dock bättre ut på bilderna än i verkligheter
Idag blev det lite mer tid att montera på grejer på bussen. Det var dags för lådan.
Började med att byta noskon.

Efter att ha bytt packning, gummifäste och hockeyklubba så var jag redo för försök ett att montera lådan. Det gick ju inte så bra med backljuskontakten ... Den satt ivägen för det främre fästet. Vad göra?... Jo jag lyckades hitta en plugg till en oljekanal från en motor som jag kunde dra dit med lite locktite. Efter det var det dags att dra dit nya växellådskuddar.

Nu hoppade lådan in på plats. Det gick ganska odramatiskt men jag upptäckte ganska snart att jag har ett litet bryt på växelförarstag och hockeyklubba. Hoppas det inte kommer att kärva vid växling. Växelförarstaget ligger emot lite på det bakre hålets bussning i hattprofilen men med en massa fett så skall det förhoppningsvis gå ändå. Annars får det bli efterjustering.

Testade även att lägga dit en baktrumma för att kolla hur det blir med långa axlarna. Inte så värst mycket plats emot skärmkanten.

Fast självklart skall man så där i efterhand komma på att man borde kapat kopplingswireröret till rätt längd. Hur ska det se ut här egentligen? Skall röret gå in i delen som sticker ut från lådan på bilden? Vart skall det kapas?

Inser att lådan kanske måste ut igen men det är inget större problem. Den sitter bara provisoriskt. Jag väntar på en gängtapp så att jag kan rensa gängan på ena sidan av växellådsgaffeln.
I morgon tar jag med svärden från Franke till jobbet och kör dem i tvätten sedan skall de målas och monteras. Sedan blir det framvagnsmek...
Ser fint ut det där.
På typ 1 o 3 sticker röret ur plattan några cm och där tar wirehöljet över som träs över röret nån cm sen sticks wirehöljet in i fästet du har tagit kort på och det är där du justerar böjen på höljet med brickor.
Svårt o förklara men ser du ett wirehölje förstår du hur det ska vara.
Jag är ju inte så hemma på bussar men det bör ju vara någon liknande konstruktion på dem också
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Gött med lite framsteg, bra jobbat!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Blir riktigt bra detta 
Ser fint ut det där.
På typ 1 o 3 sticker röret ur plattan några cm och där tar wirehöljet över som träs över röret nån cm sen sticks wirehöljet in i fästet du har tagit kort på och det är där du justerar böjen på höljet med brickor.
Svårt o förklara men ser du ett wirehölje förstår du hur det ska vara.
Jag är ju inte så hemma på bussar men det bör ju vara någon liknande konstruktion på dem också
Tack Torpa!
Ja det låter bekant det du säger... Man skulle haft fler barndoors så man kunde kolla på en annan
Jag letade efter den nya kopplingswiren igår men den verkar jag ha laggt på en "säker" plats. Hittar jag bara den så klarnar det nog men det låter som att lådan bör åka ur igen. Ja ja... 
Najs! Blir ju riktigt bra de där 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Masen påpekade att lådan ju faktiskt reser sig lite vid hockeyklubban när man sätter i motorn. Det kan vara det lilla som behövs för att växelförarstaget skall gå helt fritt i sista hålet i hattprofilen. Bra poäng där!
Är inte bevandrad i hur det ser original på en BD, men om det inte sitter en "bowden tube" mellan chassie och låda för kopplingsvajern så se till att bygga om så att du kan montera en sådan.

Vet att min gamla 50:a typ 1 inte hade det och jag byggde om. Risken när du saknar detta rör är att när man släpper upp kopplingen och motor/låda börja dra så rör sig hela paketet vilket i sin tur påverkar kopplingens ingrepp och allt börjar skaka och rista. Röret fungerar som "buffert" (förutsatt att den är ligger i en bukt) och minskar risken för att det rister.
Är inte bevandrad i hur det ser original på en BD, men om det inte sitter en "bowden tube" mellan chassie och låda för kopplingsvajern så se till att bygga om så att du kan montera en sådan.
Vet att min gamla 50:a typ 1 inte hade det och jag byggde om. Risken när du saknar detta rör är att när man släpper upp kopplingen och motor/låda börja dra så rör sig hela paketet vilket i sin tur påverkar kopplingens ingrepp och allt börjar skaka och rista. Röret fungerar som "buffert" (förutsatt att den är ligger i en bukt) och minskar risken för att det rister.
Jag tror min kopplingswire har bowden tube. Skall hem och leta... det klarnar säkert när jag ser den men hur möter bowden tuben kopplingswireröret?
Den träs på kopplingsröret! Höger sida på bilden.
SÅ fint under när ingen kommer att se det?
Skämt åsido, bra jobbat Nico 
Den träs på kopplingsröret! Höger sida på bilden.
Ahhh! Tack Niklas... I bland undrar jag om jag är senil. Jag gjorde ju ett jobb på min 58:a bubbla för ett par år sedan då jag justerade böjen men jag tänkte nog aldrig på hur den satt men nu när du sa det så kommer jag ju ihåg att den sitter tvärtom emot vad jag hade tänkt sätta den men nu trillade polletten ned. Visst sitter det schimsbrickor framför den delen som skall sitta i lådans öra?!
Det kunde gått illa detta...
Tack för hjälpen! Det innebär dessutom att jag slipper lyfta ur lådan igen.
Den gråa färgen som du har lackerat underredet med, är det efter original recept eller egen mix?
Den gråa färgen som du har lackerat underredet med, är det efter original recept eller egen mix?
Egen mix... Hade en lackerare här som fick med sig en bit originalplåt hem och han blandade ihop detta utifrån grunden som var kvar på plåten.
Fidde skrev:Den gråa färgen som du har lackerat underredet med, är det efter original recept eller egen mix?
Egen mix... Hade en lackerare här som fick med sig en bit originalplåt hem och han blandade ihop detta utifrån grunden som var kvar på plåten.
Då är det som original, kanske man kan få ta del av receptet i framtiden 
nizekustoms skrev:Fidde skrev:Den gråa färgen som du har lackerat underredet med, är det efter original recept eller egen mix?
Då är det som original, kanske man kan få ta del av receptet i framtiden
Absolut. Jag har burken kvar i garaget. Skall kolla vad det står på den.
Bra att du kommit igång igen.
Tänk på att det är mycket viktigt hur mycket kopplingsröret sticker ut. Är det för långt eller kort kkan det ju bli svårt att skimsa in böjen på höljet.
Jag kan kanske mäta utsticket åt dig ikväll.
Bra att du kommit igång igen.
![]()
Tänk på att det är mycket viktigt hur mycket kopplingsröret sticker ut. Är det för långt eller kort kkan det ju bli svårt att skimsa in böjen på höljet.
Jag kan kanske mäta utsticket åt dig ikväll.
Gör gärna det!
Oj, jag glömde mäta igår... Du får ett mått ikväll istället.
30 mm fick jag uppgift om idag men kolla gärna du med Demian.
Är det inte enklare att köpa ett hölje (det på min inlänkade bild) och mäta baklänges hur långt ditt vajerrör måste vara för att få rätt bukt och sedan kapa?