1 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-10-18 08:24:39)

Motor: Typ3 pannkaka, dubbla Solex-förgasare.

Som rubriken antyder har jag inte koll på vad carburettor balance pipe är. Ja, jag kan ju gissa mig till att det är nå'n sorts utjämningskanal förgasarna emellan, men hur viktig är den? Såklart fattar jag att VW-ingenjörerna satte dit den av en anledning, så frågan är ju korkad...

Ny och bättre fråga:
Motorn jag håller på med har råkat ut för en liten malör. Under ett startförsök snapsade ägaren alltför frikostigt i ena förgasaren, vilket resulterade i en liten förgasarbrand. Jag har nu delat och renoverat förgasaren, men de två anslutningarna från just denna carburettor balance pipe har smält och skadats bortom räddning.

Och här kommer så äntligen frågan (-orna):
* Kan jag plugga intagen för att kunna provstarta motorn?
* Var kan jag hitta reservdelar?
* Går det att temporärt ersätta originalutförandet med slangar, eller krävs det en spec dimension för rätt flöde?

Jag illustrerar med en bild, "stulen" från forumkamraten Fdsv01, för att förtydliga mig.

http://nyamacken.se/garaget/balance_pipe.jpg

Det är alltså anslutningen 1->2 under förgasarfoten som saknas för mig.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

Du kan plugga uttagen om du bara vill starta och vidare använda vanliga slangar som "kopplingar" om du har originalröret. På min pannkaka provade jag först utan tub, men upplever motorn som lugnare när den kopplades in. Vet ej om det beror på förgasarna också, min har ICT:er. Jag använder en vanlig 10 mm bensinslang mellan insugen. Rätt eller fel? Vet ej – det fungerar för mig. ICQ/ab

Good luck, man!

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Om PDSIT fuggar, så har bara den ena fuggen komplett tomgångs system, därav behovet av balansröret.
Tar man bort den så förväntar jag mig att den går pottigt på lågregistret..

S

4

Sten vW skrev:

Om PDSIT fuggar, så har bara den ena fuggen komplett tomgångs system, därav behovet av balansröret.
Tar man bort den så förväntar jag mig att den går pottigt på lågregistret..

S

Inte på Typ 3! Där har varje förgasare ett eget tomgångssystem. Centraltomgång kom på Typ 2 och hör hemma i en annan kategori.

Utjämningsröret kompenserar för bristen i precision och synkronisering. Som PeCe skriver så blir motorn lugnare och det beror på att den går jämnare.

5 Senaste redigerad av TobiasL (2013-10-22 12:29:51)

Jag trodde balansröret var för att mildra effekten av att dubbla enportsförgasare per definition får en "asymmetrisk gång" på en plattfyra.

Tändföljden är 1-4-3-2 och 3-4 delar förgasare, liksom 1-2. Alltså har cylinder 4 och 2 ingen cylinder som suger luft genom "sin" förgasare i takten innan, medans 3 och 1 har det. Cylindrarna får alltså olika förutsättningar eftersom vakuum/trycket är olika när insugsventilen öppnar beroende på om det är cylinder med jämnt eller udda nummer.

Min tro har alltid varit att balansröret jämnade ut detta (och att det är därför man aldrig aldrig har det när man har dubbla dubbelportförgasare).

Effekten blir större om man har en kam med mer överlapp. Någon mer än jag som försökt fått en motor med vassare kam och dubbla enkelportare att gå riktigt rent och snyggt?