Håller på att montera en -56 tank i min Speedster.
Undrar därför om det finns elektrisk tankgivare som passar i en -56a tank? Bubbla.
stenis
orust
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Elektrisk tankgivare till -56 tank, finns det?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Håller på att montera en -56 tank i min Speedster.
Undrar därför om det finns elektrisk tankgivare som passar i en -56a tank? Bubbla.
stenis
orust
Jag ska köpa till min elektrisk givare då min ha original wire och ska ha elektrisk i min. antingen från nyare eller universal.
Det fanns tankmätare som tillbehör till de äldre vagnarna utan men de är nog rätt svåra att hitta. Annars får du nog försöka hitta något universal och montera. I båtbranschen finns en hel del att välja på.
Karmann Ghia hade 56-60 tanken med elektrisk tankgivare.
Kolla Biltemas marina sortiment, tankgivare och mätare..
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … re-258010/
Dessa finns i olika längder, och har resistensen 0-180 ohm, matchar VDO samt VWs senare elektriska tankinstrument som sitter i hastighetsmätaren.
Men hålet i VW- tanken får du modifiera, men det medföljer en bra monteringsring till dessa givare.
Vdo har givare rörgivare som kan passa till tanken.
Har hittat rörgivare men vet ej om de passar till mina gamla VDO Porsche mätare, någon som kan mer om elektriska än jag? 
Har du ett elektriskt mätinstrument?
-En multimeter, eller en ohmeter?
Ställ in multimetern på motståndsmätning, och troligtvis det lägsta mätområdet.
Koppla instrumentets mätkablar till anslutningarna på givaren, spelar ingen roll hur du kopplar.
När flottören är i det nedersta läget, tom tank, skall instrumentet visa så nära noll ohm som möjligt. Flottören överst, full tank, så skall instrumentet visa någonstans runt 180 ohm.
VW, Porsche mfl europeiska bilar använde elsystem från Bosch och instrument med givare från VDO, och då skall det vara 0-180 ohm, där 180 ohm indikerar full tank.
Jag har kollat en del olika givare, och det är sällan som det står utskrivet hur många ohm de är på, bara ett artikelnummer. Då får man mäta, men det är ju lätt. Det blir aldrig några exakta värden, därför skrev jag som jag gjorde. Iofs så kan du ju googla på "VDO + artikelnummret" så kan jag nog garantera att du efter tysk noggrannhet finner en specifikation på nätet.
Det finns flera olika standarder, en amerikansk, så har Suzuki marin en annan där det lägsta värdet indikerar full tank... Misstänker att engelska Lucas hade en totalt omöjlig standard också (0,0 till 0,0 ohm
) "Lucas, the Duke of Darkness"....
Inkoppling..
Jord i karossen kopplas till givarens ena anslutning, möjligen finns det bara en, då andra anslutningen kan redan vara jordad i godset, den andra anslutningen på givaren kopplas till en anslutning på instrumentet som kan ha en symbol som ser ut som ett upponervänt "T" sedan finns det en + anslutning och ofta en - anslutning också. Glöm inte att koppla in lampan till instrumentbelysningen.
Oljetrycksmätare och tempmätare kopplas in likadant till sina givare.
Egentligen kopplas varvräknaren så också, men givarkabeln skall då gå till utgången från brytarspetsarna, som är gemensam med - på tändspolen. Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och dividerar med fyra...(på en fyrcylindrig motor)
Nackdelen att göra som du beskriver är att jag måste köpa en givare utan att veta om den accepterar mina mätare.
Nackdelen att göra som du beskriver är att jag måste köpa en givare utan att veta om den accepterar mina mätare.
Tsss, jag lånade ett mätinstrument i biltillbehörsaffären, petade ut givarens sladdar ur förpackningen utan att skada förpackningen, och mätte. Naturligtvis hade jag ju frågat personalen om lov först, eftersom dom inte kunde upplysa mig om värdera.
I exempelvis Biltemas katalog och hemsida står det ju hur stort motståndet, eller resistansen är.
Om du köper på Tradera eller Blocket, tycker jag man kan kräva det av försäljaren att dom skriver ut värdera i annonsen.
Om du har en butik som är återförsäljare för KG Knutsson kan de hjälpa dej med värden på givare, i de gamla papperskatalogerna fanns det utskrivet. Om du inte hittar kan jag gå in där jag köper delar och kolla åt dig.
Bussigt att du hjälper till!
Vill inte avskräcka, men det är ingen garanti att få en givare som ger 0-180 ohm, bara får att man köper en VDO-givare... VDO gör även givare (och instrument) till den amerikanska marknaden.
Kolla också tyska eBay, där finns det en hel del VDO.
Inser nu att jag skrivit "Bosch" i inlägget ovan, men jag menar förstås VDO!
Redigerar och ändrar det genast.
Jag vore tacksam för all hjälp jag kan få.
Har Googlat hela kvällen men inte hittat vad jag söker.
stenis
Om du har en butik som är återförsäljare för KG Knutsson kan de hjälpa dej med värden på givare, i de gamla papperskatalogerna fanns det utskrivet. Om du inte hittar kan jag gå in där jag köper delar och kolla åt dig.
Autoexpertens katalog på nätet har massor med VDO tankgivare i olika längder. Bara att klicka på en av dom så ser man resistansen vid tom och full. Verkar vara cirka 0-80 Ohm på alla dessa dock.
http://www.autokatalogen.se/afw/askim/s … p;kf=false
Tyvärr verkar det så, men har hittat hos JOCAR en armatur som går upp till 180ohm.
Men det står inte om det är vid full /tom tank.
Autoexpertens katalog på nätet har massor med VDO tankgivare i olika längder. Bara att klicka på en av dom så ser man resistansen vid tom och full. Verkar vara cirka 0-80 Ohm på alla dessa dock.
Har nu beställt en armatur från JOCAR, spännande om den passar. 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Elektrisk tankgivare till -56 tank, finns det?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.