1

Min nya buss saknar motor, och behöver svetsas rejält.

Och jag har länge närt idén om att bygga en elektrifierad folkabuss/pickup, med batteripack på flaket eller i bussen.

(nåväl, jag har också drömt om att montera in en mittmotor, exvis en liten snål fin modern sak helst med automat, dvs under flaket eller inne i bussen).

Och nu, med ett motorlöst rejält renoveringsobjekt som inte väger så mycket, så kanske drömmen ska bli av?

Antingen elmotor där bak, direkt på lådan.
Eller ännu radikalare, direkt på en av drivaxlarna, dvs enhjulsdrift !
Eller en liten fin miljömotor mitt i bussen? Många hästar behövs ju inte direkt.

Och jag vill ju inte skada själva grundstrukturen, vill någon ev senare ägare återställa den ska det vara enkelt, jag vill inte kapa bort massa som ska vara där..

OK, döm mig hårt, men döm mig rättvist:
Vad tycker ni där ute?

89 Magnum dubbelhytt (snart till salu...)

2

Kolla denna tråd:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=539140

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

Har själv bollat med den idèn,så ur min synvinkel är den tanken attraktiv...Jag dömer dig inte.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Jag har varit väldigt sugen på att el konvertera min pickup, men det är ju aldrig fel med en annan liten miljömotor heller ICQ/ab

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

5

finns ju ett el-kit att köpa i usa där man skruvar fast el motorn direkt på vw lådan med org sväng hjul o koppling o sen kör man som vanligt,det finns många klipp på u-tuben som visar olika byggen ,har själv funderat många gånger på att bygga en billig sommar bil att köra el kostar ca 2.50 kr milen ICQ/af

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

6

vwove skrev:

finns ju ett el-kit att köpa i usa där man skruvar fast el motorn direkt på vw lådan med org sväng hjul o koppling o sen kör man som vanligt,det finns många klipp på u-tuben som visar olika byggen ,har själv funderat många gånger på att bygga en billig sommar bil att köra el kostar ca 2.50 kr milen ICQ/af

....men innan du har köpt alla komponenter för att på ett vettigt sätt konvertera till el och med bra batterier, så är du 120 tusen fattigare. Det tar mao ca 10000 mil innan du går plus på konverteringen  ICQ/ab
Nu är det väl många gånger inte därför man gör detta utan for the fun of it, så man kanske inte skall räkna så.

Budgetvarianten är att köpa en gammal eldriven gaffeltruck och slakta. Den har all hårdvara du behöver och med lite tur kanske även batterierna är användbara.

7

Jag älskar tanken att elkonvertera, borde vara billigare och enklare men att bara kunna slå på en elmotor på växellådan är ju rätt bra ide faktiskt.

Enda är väl att räckvidden kanske inte är den bästa? Det är det enda negativa tycker jag.
Och kanske att värmen i kupen inte är så hög när det är kallt ute  ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Har nu hittat en gaffeltruck för 5 loppor som jag köper imorgon antagligen.
Då har jag det mesta, sedan massa konverteringsjobb, och antagligen nytt batteripack och snickra växellådsadapter och sånt.
Men kanonide, tack så hemskt mycket för den  ICQ/ag
Sen går väl allt åt skogen, inget passar, och den kryper fram i 30 knutar i max 1 mil men vad tusan, skoj att prova?
Apropå prova, bilprovningen vill säkert ha något att tillägga också  ICQ/ad
Fixar nog en projekttråd om detta snart.

9

Ta reda på fakta kring motorn, watt, volt etc. Du kan ju skrämma liv i den med att seriekoppla massa batterier men då kanske inte motorn orkar så länge.

Denna guide tyckte jag var rolig ICQ/ab

http://www.wikihow.com/Build-an-Electric-Car

Tycker att du ska satsa på en så rå motor som möjligt så du vet att du har lite mos i bussen!  ICQ/af

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

10

Apropå att skrämma liv i gaffeltrucksmotorer, kolla in detta engelska bygge som har två seriekopplade: http://www.youtube.com/watch?v=YrGnsERK3aE

Mer näring för inspirationen:
http://www.youtube.com/watch?v=3TlGPWP7Kng

Eller kanske mer intressant, en kille som konverterat sin splitbuss:
http://www.youtube.com/watch?v=V3orXopgLNs

11

Tack för trevliga tips och filmer, nu blir jag mer peppad ändå...
Fast gaffeltrucken sålde han till en annan fast jag var först  ICQ/ac
Nåväl, det kommer fler, under tiden laga rosten och förbereda och rekognoscera eldriftskonverteringen...

12

Såja, gaffeltrucken inköpt.
Meka meka slakta slakta reka reka pula pula i långlig tid...  ICQ/ag

13

Vad har du köpt för truck? Intressant projekt:)

14

Den här: ABB med Tudor- batterier, 78 V motor

(Bara 4000 kr)

Post's attachments

image.jpg, 14.01 kb, 171 x 129
image.jpg 14.01 kb, 91 downloads since 2013-10-27 

15

Blir nog en bra donator:) Skruvar truck i jobbet men en sån här var länge sen man grävde i..

16

Blir nog en bra donator:) Skruvar truck i jobbet men en sån här var länge sen man grävde i..

17

Oj, har du koll på sånt här!
Själv fattar jag ingenting, massa sladdar och grejor ICQ/ad
Tänk om man kunde få anlita dig för experthjälp?

Andreas

18

Det är bara märka upp allt du kopplar isär,.. Sen får du tänka på att du kan ha brytare i handbromsen och stolen, dom behöver byglas för att den ska gå.

19

Jäpp, har lärt mig den hårda läxan efter senaste motorbytet.... Tack för tipset ändå ICQ/ab

20

Blev det någon elbuss av detta?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla -60 "Objekt - svart med röd inredning, letar delar..."

SÅLDA 1303s -74, Oval -56, 1302 -72, T2 Panel -77, T2 Kleinbus 221 -72

What we do in Life, echoes in eternity

21

Hur går projektet?

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar