1

Hepp!
Grannens Ghia från -64 har haft motorbrand. Jag kollade motorkoden för att identifiera motorn, men blev lite konfunderad.

ID: H6130738

Googlade på detta och hittar bara att H0/H1 samt H5 verkar vara 1500 motor... Dock så är detta en dubbelportsmotor?
Jag har för mig att det enbart är 1600 som är dubbelportsvarianter?

2 Senaste redigerad av Sten vW (2013-10-20 17:57:50)

Eftersom ett H block går att bygga med nästan vilken spec som helst så är jag inte förvånad om den fått DP toppar vid något tillfälle.
Bilen är snart 50 år gammal, mycket kan hända på en sådan resa..

S

3

Dubbelport finns till 1300 (AB) och 1600 (AD,AS och några till som inte är så vanliga) men som Sten VW skriver så är det enklet att bygga om. 13-15-1600 har samma block om man ser till samma generation av motor. För att bygga om från enkel till dubbelport så byter man i princip lite pinnskruvar till topparna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tack för bra input!

Ok. Men kan den ha 1500 cyllar och kolvar? Eller är det ett måste att de har bytt upp sig på dessa med för att de skall passa med cylinderhuvudena?

5

15-1600 har samma ytterdia på cylindrarna så visst kan det vara en 1500.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

15-1600 har samma ytterdia på cylindrarna så visst kan det vara en 1500.

Så klart!  ICQ/ag

Tack för svar, Sverker! Det får bli att lossa en topp och mäta helt enkelt.

Mvh
Mattias