1

Nu är det dags att efter 22 års förvaring ta sig an den här skönheten. Många minnen förknippade med denna bil, eftersom den alltid varit i familjens ägo. ALL dokumentation finns såsom verkstadsfakturor, tillbehörs- och bensinkvitton m.m. Jag hoppas på hjälp och "pepp" här på forumet om/när inspirationen tryter och bidrar givetvis med uppdateringar och tips/råd till andra i den mån jag kan.

Post's attachments

image.jpg, 121.23 kb, 640 x 478
image.jpg 121.23 kb, 226 downloads since 2013-10-10 

2

Välkommen! Kul med ett 411 projekt  ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3

GILLA SOM TUSAN !!!!  ICQ/ag  ICQ/ag 

heja heja peppa peppa  ICQ/ae

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

4

Det är inte bara jag som tycker det är en trevlig bil. Mössen gillar också 411:an!!
Dagens fynd var ett ytterst välbyggt bo i motorrummet. De har inte byggt ngn annan stans
i bilen tack och lov.

Post's attachments

image.jpg, 120.67 kb, 640 x 478
image.jpg 120.67 kb, 194 downloads since 2013-10-10 

5

Kul att du "tar dig an"...dvs gör denna klenod körbar !
Jag har själv kört med 412LE motor(er), och de är starka (80Hkr) och snåla NÄR originalinsprutningen funkar!
Föreslår att du börjar med att byta alla bensinslangar ? Tror de är "pressade" med plåthylsor på spridare mm, men om man har delarna lösa och försiktigt kapar bort detta så är bara att sätta slangklämor sedan....
Lycka till!

6

Välkommen Jögge!
Det behövs fler typ4 trådar, lycka till!

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

7

I dag fick jag äntligen tid för lite "bilmys". Har bilen tillsvidare utomhus men under tak så det blev skruvning i temp kring nollgradigt men soligt och fint. Stoppade i nytt batteri, kollade anslutningar och gjorde sen ett första startförsök. Motorn gick runt men tände inte. Fick hjälp att kolla om gnista fanns, men det gjorde det dessvärre inte. Inte läge att finlira så mkt i kylan så det blir nog att försöka få in bilen i värmen och gå till botten med problemet. Någon kanske har bra tips om vad som kan fela...

8

Kolla att tändspolen har 12V på ena flatstiftet och konding/brytare anslutna till andra flatstiftet. Fortfarande död så kolla att bryrarspetsarna öppnar ca 0.4mm som mest...sen har du gnista...sannolikt :-)...

Lars s

411-70
914 -72
412 -73

9

Ok, får hoppas på gnista efter dessa rutinåtgärder. Inget annat "mysko" som kan ställa till det? Ingen liten hemlug box någonstans som brukar ställa till det?

10

Jögge skrev:

Ok, får hoppas på gnista efter dessa rutinåtgärder. Inget annat "mysko" som kan ställa till det? Ingen liten hemlug box någonstans som brukar ställa till det?

Nej, tändningen är mycket lik andra VW bilar från den tiden...och många andra märken också för den delen.
Prylar som kan paja är ju brytarna, tändspolen och kondingen men inte särskilt vanligt.
Skicket på fördelarlock/rotor spelar också in men det har du säkert koll på.

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73