Idag ska vi grotta ner oss i dörrhandtag
Och som ni alla vet vid det här laget så duger det ju inte med någe grejer som har ett artikelnummer som börjar på 211 xxx xxx när det ska vara till 50an
Nu är det ju så att detta med dörrhandtag kan ställa till det en del för oss bussägare
Det figurerar ju en hel del handtag där ute på den öppna marknaden som sägs vara busshandtag! Och det är väldigt många Baggeägare som ratat jättefina bubblahandtg bara för att det står 211 på dom…MEN så många fina handtag dom missat!!
För de flesta handtag som man ser ute är tex L-211 xxx och så vidare, och dessa tror man ju att det är busshandtag…men så fel det blir, för de passar alldeles utmärkt på en bubbla och inte på en Buss.
Den egentliga skillnaden är ju bara att tryckbygeln har ett lite annorlunda utseende och att kanske låscylindern har lite annorlunda nyckelämnen? Men det ska jag låta vara osagt…där är jag inte fullt påläst måste erkännas.
Men för att återgå till busshandtaget så som vi vill att det ska se ut med numren till 50an med 29 nummer och allt…

En annan skillnad som finns både på tidiga bussar och bubblor är att materialtjockleken är betydligt mera på insidan av handtaget där artikelnumret står om man jämför med lite nyare vagnar.
Tyvärr har jag just nu ingen bild på skillnaden, men tänk på det när ni provar att rycka i ett köttkrokshandtag vid något tillfälle
Nä nu är det väl dags att pilla lite…
Och att pilla med handtag kan ju vara lite kul ibland, men bara ibland!
För det beror ju lite på hur illa anfrätt det är och om man har nyckel till låset…
Nu var det ju förstås så att det inte fanns någon nyckel till detta handtag inledningsvis
Men efter att gått igenom hela min samling av nycklar och inte hittat någonting som passade så slog mig tanken att gå in och hämta nycklarna till min 51a…. Och tammetusan att den passade!! :-D

Så nu var det bara att skrida till verket och mecka isär hela härligheten!
Började med att slå ur den genomgående sprinten.

Om returfjädern fortfarande är hel så får man vara lite försiktig så den inte flyger iväg…

Sedan är det bara att vicka isär alltihopa.

Efter att man tagit bort själva tryckbygeln så uppdagas en ytterst liiiten spårskruv som är försänkt in i gjutgodset.

Och detta måste ju helt klart vara den absolut minsta skruven på en VW? Det enda annat som jag just nu kommer på är mindre är väl fjädrarna i låskolven som snart kommer loss??

När skruven är loss så kan man lirka ur låskolven en liten bit så att man får ur den cylinderformade låstappen som när den är på plats låser fast tryckbygeln så att det går att öppna dörren…typ…

Nu har ju alla delar kommit loss och rengjorts litegrann, och eftersom jag hade sådan tur att hitta en nyckel som passar så behövde jag inte gå vidare med att ”hänga om” låshällorna i låscylindern.

Sedan är det bara att montera ihop alltsammans igen i omvänd ordning
När man kommer till den punkt då returfjädern ska monteras så kan det vara lite bökigt att få ner fjädern tillräckligt, men det är bara att vara envis och trycka ner den samtidigt som man försöker pressa låspinnen genom alltihopa, dock inte med för mycke våld då det finns risk att skada/böja saker som inte ska vara böjda.

Så då kära VWänner!! Då har jag försökt att skingra Era tankar om varför luftslottet inte fått några förklaringar eller andra uppdateringar som hänt sedan sist

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet