Helt sant Andreas, orginal är bäst:) Som jag har fått berättat för mig så åkte en man över till Volkswagenfabriken i Tyskland 1972 och köpte bilen helt ny, därefter körde han hem den till Sverige, ägde den i ca 15 år, sen köpte min sambos mormor bilen. Hon körde den fram till och med 1994 då något hände med motorn, den dog helt plötsligt under körning, sen har den bara stått stilla i 18 år i en lada. Hon var altså den 2:a ägaren på bilen, sen så övertog jag den förra året och skall nu försöka få i ordning på den igen
Jag kan rätt lite om VW´s historia, men börjar förstå att det är en ovanlig bil jag har kommit över:)
Har NÄSTAN fått i ordning motorn så när som på de 2 vacumslangarna jag frågat om samt fördelarens läge, blir galen, det är något som inte stämmer.... Fördelaraxeln skall ju stå vinklad i 60 grader i förhållande till delningen på blockhalvorna med "magen"(tjockaste halvan)på fördelaraxeln neråt mot fläktremmen, samt att motorn skall stå i ÖD med ventilerna stängda på 1:ans cylinder. Fördelaren har ju ett litet spår inristat på kanten som skall peka mot 1:ans cylinder, men det pekar mot 3:ans cylinder samt att rotorn gör det och det går inte att vrida fördelaren rätt heller eftersom att vacumklockan tar i plåten och kan bara vara i ett visst läge. Vrider jag på fördelaraxeln 180 grader så står rotorn i rätt läge, men spåret på fördelaren är ju fortfarande riktat mot 3:ans cylinder. Vad skall man utgå ifrån, vad kan vara fel ?
Hoppas ni förstår det jag beskrev trots att jag har ett par öl i kroppen!
Detär ju lördagkväll!
Tack Intekungen!