1

Hej alla kunniga! Håller på med en motorrenovering för fullt av en VW 1600 typ 3 Notchback-72. Har i princip nästan allt klart för en uppstart av motorn, men kommer inte ihåg hur vacumslangarna från fördelaren skall kopplas ?

Har 2 st vacumanslutningar på fördelaren, 1 anslutning på förgasaren och 1 på insugsröret. Vem skall sitta vart ?


Fotade dukigt när jag plockade isär den men missade helt den lilla detaljen Default/hmm

Tack på förhand !

// Daniel

2

Notch långnos -72, fanns det sådana och togs de in till Sverige, import? ICQ/ab

Vad har du för motor, bokstav? Enkel eller dubbla förgasare? Vilken fördelare?

På andra motorer med dubbelvakuum-fördelare så sitter slangen från fördelaren till förgasaren. Slangen mot fördelaren går till insuget.
Men då är det annan inställning av tändningen som gäller. (Typ 5 grader efter vid tomgång och slangarna på. Men kolla upp vad som gäller för din motor innan du ställer in).

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Som jag har fattat det så är det en Volkswagen typ 3 Notchback 1972 i allafall ICQ/ab  Ringde Vägverket och kollade upp den, enl dom så finns det 6 st exemplar i Sverige varav 1 i trafik så den är ovanlig. Den har dessutom taklucka ICQ/ab

Motorn är en 1600 motor med motornummer T0935187 som har dubbelförgasare. Vilken fördelare jag har vet jag inte i skrivande stund men som sagt det sitter 2 st vacum anslutningar på den, kanske inte någon katastrof om man sätter dom fel heller och byter plats på dom om den inte går bra ICQ/ab

Lägger med några bilder på pärlan:)

Post's attachments

Motor 1.jpg, 112.94 kb, 960 x 720
Motor 1.jpg 112.94 kb, 297 downloads since 2013-02-22 

Motor.jpg, 95.67 kb, 960 x 720
Motor.jpg 95.67 kb, 286 downloads since 2013-02-22 

VW 1.jpg, 82.59 kb, 960 x 720
VW 1.jpg 82.59 kb, 210 downloads since 2013-02-22 

Vw.jpg, 186.11 kb, 960 x 720
Vw.jpg 186.11 kb, 224 downloads since 2013-02-22 

4

Mycket frän och ovanlig bil du har skaffat dej dessutom i 70talets snyggaste färg. Grattis och lycka till.

5

Tack Andreas! Har som mål att kunna ta en premiärtur till sommaren med den ICQ/ab Underbart att Boxerville.se finns, mycket goda råd och matnyttigt finns att läsa här! Färgen, ja jag har funderat på om jag skall behålla den eller inte, men det lutar åt orginalfärgen ändå!

6

Det är din bil så du bestämmer  ICQ/ad  Men jag tycker att den har den snyggaste 70talsfärgen och orginal är alltid bäst. Har du någon aning om hur den bilen kom till sverige?? Det är ju inte så vanligt med Vw 1600 notchback i landet och det är inte så vanligt med soltak heller  Default/hmm  Jag har själv en Vw 1500s med orginal soltak.

7

Mäktig bil!

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

8

Helt sant Andreas, orginal är bäst:) Som jag har fått berättat för mig så åkte en man över till Volkswagenfabriken i Tyskland 1972 och köpte bilen  helt ny, därefter körde han hem den till Sverige, ägde den i ca 15 år, sen köpte min sambos mormor bilen. Hon körde den fram till och med 1994 då något hände med motorn, den dog helt plötsligt under körning, sen har den bara stått stilla i 18 år i en lada. Hon var altså den 2:a ägaren på bilen, sen så övertog jag den förra året och skall nu försöka få i ordning på den igen ICQ/ab Jag kan rätt lite om VW´s historia, men börjar förstå att det är en ovanlig bil jag har kommit över:)

Har NÄSTAN fått i ordning motorn så när som på de 2 vacumslangarna jag frågat om samt fördelarens läge, blir galen, det är något som inte stämmer.... Fördelaraxeln skall ju stå vinklad i 60 grader i förhållande till  delningen på blockhalvorna med "magen"(tjockaste halvan)på fördelaraxeln neråt mot fläktremmen, samt att motorn skall stå i ÖD med ventilerna stängda på 1:ans cylinder. Fördelaren har ju ett litet spår inristat på kanten som skall peka mot 1:ans cylinder, men det pekar mot 3:ans cylinder samt att rotorn gör det och det går inte att vrida fördelaren rätt heller eftersom att vacumklockan tar i plåten och kan bara vara i ett visst läge. Vrider jag på fördelaraxeln 180 grader så står rotorn i rätt läge, men spåret på fördelaren är ju fortfarande riktat mot 3:ans cylinder. Vad skall man utgå ifrån, vad kan vara fel ?

Hoppas ni förstår det jag beskrev trots att jag har ett par öl i kroppen! ICQ/ab Detär ju lördagkväll!

Tack Intekungen!

9

Är du 100 på att motorn står mot 1an med stängda ventiler? om du är ett varv fel så är ju allt rätt då borde den peka mot 3an.

Har du tagit bort ventilkåpan och vridit motorn lite fram och tillbaka så att du verkligen är säker på att inte någon av vipparmarna rör sig?

Om du är 100  fundera om tändkablarna sitter rätt? hur vet du att spåret är riktat mot 3ans cylinder?
om du sätter ettans kabel mot markeringen/spåret och sedan fortsätter med tändföljden runt om så kommer ju cylindrarna att få rätt tändimpulser vid rätt tillfälle.

En tanke till dig bara, En fördelare måste inte sitta helt enligt boken för att en motor ska fungera. Om man vrider den ett halvt varv och sen flyttar tändkablarna tillbaka det halvvarvet så kommer det att gå ändå. Om nu din motor är i 1ans ÖD så sätt ettans kabel dit rororn pekar och ställ tändningnen efter det så kommer den att gå.

Lycka till

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10

Båda ventilkåporna är borta, motorn sitter i ett motorstöd. Jag är helt 100 på att ventilerna är stängda på 1:ans cylinder eftersom att jag kan känna ventilspelet i vipporna på den cylindern och när jag rör motorn så är vipparnarna helt stilla. Rotorn pekar då mot 3:ans cylinder och mot markeringen på fördelaren enl bilden

Jag vred då fördelaraxeln 180 grader så att rotorn pekar mot 1:ans cylinder i stället men jacket på fördelaren pekar fortfarande mot 3:ans.

Det spelar altså ingen roll då om jag förstår det hela rätt ? Vad är jacket till för egentligen ? Enl handboken skall det peka mot 1:ans cyl ?

Post's attachments

Rotor 2.jpg, 235.18 kb, 768 x 576
Rotor 2.jpg 235.18 kb, 238 downloads since 2013-02-24 

Rotor.jpg, 233.45 kb, 768 x 576
Rotor.jpg 233.45 kb, 472 downloads since 2013-02-24 

11 Senaste redigerad av David, Luleå (2013-02-25 10:48:16)

Jacket markerar var  i fördelaren ettans tändläge är. Rotorn ska peka mot hacket när ettan är i tändläge. Den har inte någonting med att peka åt något visst håll i motorrummet.
Som det ser ut på din övre bild så ska trean vara i tändläge.  Ettans kabel ska sitta i fördelarlocket ovanför markeringen och om du måste göra nåt åt tändningen i framtiden så behöver du bara lätta på fördelarlocket och vrida motorn till rotorn pekar mot märket för att veta att du är i ettans TDC. man ska när motorn sitter i bilen egentligen aldrig behöva ta bort ventilkåpan för att hitta TDC.

Övre bilden är fördelaraxeln 180 grader fel. Rotorn pekar mittemot markeringen där ettans kolv är i TDC
Nedre bilden men rotorn mot markeringen är rätt ICQ/ab

Kör hårt.

(*edit Ändrade lite såg fel i bilden din när jag skrev först. Nu är det rätt)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

Aha ok, jag trodde att jacket i fördelaren MÅSTE peka mot 1:ans cylinder, det var därför jag inte fick det att stämma! Nu väntar jag bara på nya tändkablar, tändstift, kondensator, brytare och stift, sen så blir det provstart förhoppningsvis nu i veckan ICQ/ab Tack för hjälpen David!

13

Ett sätt att försäkra dig om att du är i TDC på ettan, är att tvåans cylinder avgasventil är "typ" halvt öppen. Om den inte är öppen, är motorn ett varv fel. När du är hundra på att motorn står i TDC, spelar det ingen roll vart rotorn pekar, dit den pekar där har du tändläget för ettans cylinder.

Glöm inte att ställa tändningen enligt din remskiva beroende på vilka markeringar du har i skivan.

Kolla in "Tändmarkeringar" den 21 Juli 2011 i denna blogg.

http://peterclevarp.blogspot.se/search? … date=false

Lycka till!

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

14

Det står den att den kom in i Sverige 1984. Körde den första ägaren i tyskland då dom första 12 åren ?  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

15

Tack PeCe, ännu ett bra tips! Hoppas jag får paketet snart med alla delar så att jag får se om den smäller igång eller om det sprutar kolvar och vevstakar över hela garaget:)

Jadu kimboow, har precis kollat med Transportstyrelsen och Riksarkivet, bilen kom till Sveriges tull 1983-11-04 och blev inreggad 1984-02-28, så det verkar som att gammelmormor hade lite fel där, tyvärr så har hon lämnat jordelivet så det blir svårt att berätta för henne att hon haft fel, men bra uppmärksammat av dig! Bilens regnr i Tyskland var H-PK696 ICQ/ab

16

är bara trevligt sen när du är klar och kan ta ut på vägen igen.

Kisavws Notch 62a ska ut iår också , stått sen 82...  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

17

Kanske ses vi efter vägarna i sommar ICQ/ab

18

Hur har det gått med din bil sen??

19

Det har stått stilla över sommaren och hösten, börjar snart bli dax för lite garagejobb igen:) Motorn är klar och provkörd, växellådan genomgången och lackerad. Nu väntar rostlagning av karossen, har delat karossen från plattan och hängt upp karossen i taket så att man kommer åt allt  ICQ/ab