1

Håller på att byta den främre plastbussningen.
Ska jag sätta dit bussningen i hålet i tunneln först eller ska jag trä den på stången innan jag skjuter in den igen?
Det känns som den ska sitta i hålet först men blir det inte svårt att få i stången då?
För låsringen måste väl också sitta runt bussningen innan jag trär i stången??

2

Jag satte i bussningen i hålet.
Jag spände isär ringens ändar så att de vilade emot varandra lite pilligt men en klämma hjälpte till.
Och den var förstås redan påträdd på stången.
Innan jag förde den över plastbussningen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Ja det känns vettigt. Ska prova imorgon!
Men ska jag klämma fast låsringen på bussningen och försöka trycka i stången? Det borde väl gå att pressa isär den eftersom stången är konisk i den änden?
För något att hålla isär låsringen med har jag nog inte. Och det känns lite svårt att få den över bussningskanten där nere i hålet.

En annan fråga, hur ska jag sätta skarven på bussningen och låsringen? Uppåt eller neråt? Spelar det någon roll?

4 Senaste redigerad av Torpa (2013-10-15 23:40:41)

Det va riktigt pilligt men jag filade lite på ändarna på ringen och spände  isär dem så att ändarna låg emot varandra o satte en klämma så att de inte halkade av varandra.
Sen fettade jag in stången rejält, tryckte igenom o sen släppte jag klämman så ringen klämde åt igen.
Jag har för mig att jag testade med att ha ringen monterad men tror inte det funkade trots att stången är konisk, men testa först det är ju klart en enklare metod.
Skarven satte jag uppåt med tanke på att man trycker spaken nedåt för backen och åt sidorna för de andra växlarna, sen kan säkert bussningen ändra läge ändå när man växlat ett par gånger.
På originalet satt skarven på sidan på min.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Det funkade bra med att ha låsringen på plats innan jag tädde i stången. Gick lite trögt i början men med fett och en liten polygrip blev det kanon! ICQ/ab