Ja dåså ska jag äääntligen komma med något :-)
Och Sten VW: helt fel där ;-)
Det var igår som jag fick ett paket på Posten!
Det började egentligen för någon vecka sedan, jag fick ett sms från Raffe i Västerås med en länk till ”Hella´s” till salu sida.
Den har jag ju självklart tittat på ett antal gånger förut genom åren och även konstaterat att han haft lite goa grejer till Barndoor, kanske inget jag känt att jag ”bara måste ha” utan mera tipsat andra BD-ägare att det finns grejer för den som vill ha.
Men denna gång fastnade blicken på en bit rostig/avsågad A-stolpe med en avbruten backspegelarm med fäste, tänkte en sekund att jag saknar en höger backspegel till min BD-pickis, och kom i samma ögonblick på att jag inte hade något fäste över, så jag ringde ”Hella” och kom överens om att jag mailade honom mina adressuppgifter så skulle han svara med frakt och kontouppgifter.
Men svaret som kom var verkligen en överraskning! :-O
Citat/
Hmmm.... Tyckte jag inte att namnet klingade bekant nånstans i bakhuvet.... Mannen med Renoveringstråden! ;-)
Du, jag donerar så gärna den här som "tack" för något av det mest underhållande jag läst! :-)
Kommer med Schenker om några dagar!
Slut citat/
Klart överraskande! Och värmande ord :-D Tusen Tack Hella!
Och som jag skrev några rader upp så hade jag tänkt göra en höger-backspegel till min Pickup. Men nu blev det ju ett helt annat läge, så jag beslutade att fästet fick bli en vänsterspegel till 50an i stället!
För hur det än är med den saken så saknar vi ju en backspegelarm till den också….
Så här såg den i alla fall ut när jag packade upp den från paketet.

Och som vanligt med fastrostade bultar så blir det såhär… 

Men i detta fall så spelar ju det inte någon större roll….
En bra sak i detta fall var att spiralfjädern på armresten fanns kvar, vilket besparade mig några timmars letande i garaget…..eller rättare sagt ”katastrofområdet” till mek-plats som jag har!!
Efter lite lirkande och bankande så separerade delarna på sig.

Och som sagt…. Visst har jag koll på det mesta jag har…..har bara liiite svårt att hitta ibland…hehe!
Jag visste till exempel att jag hade en bit 10mm stålstång någonstans, det var inte alls svårt att hitta min gömma av dessa stänger :-)
Tog bara typ en halv minut eller så….MEN…den stång jag släpade fram visade sig vara 11,5mm…Men Waff…n!!
En timme senare, efter att jag gått igenom alla möjliga och omöjliga lådor och hörn, även inventerat av min kära Sambos ”rostförråd”… och där är det verkligen ”Ajjabajja” att nalla något då det är hennes skatt/guldgruva till hennes otroligt fräna alster hon gör… Se själva:
http://www.123minsida.se/kewas
Riktigt häftigt va?
Som tur var så hittade jag inga stänger i lämplig godstjocklek i hennes skattkammare…phjuu :-P
Men till slut så hittade jag min egen gömma :-)
Så då var det bara att mäta ut var låsstiften skulle sitta och borra hål för dessa samt skaka fram en lämplig rostig bricka som fick ett 10mm hål uppborrat för att kunna träs på stången som anslag för fjädern.

Med allt detta gjort så var det bara att böja stången till rätta utseendet för 50-52 backspegelarmar.
Och för att illustrera vad det är för skillnad på 50-52 och 53-55 så har jag snott ett par bilder från Tonny Larsens fantastiska sida www.barndoor.dk
50-52 har sin arm pekar uppåt.

Och 53-55 nedåt.

Och till slut så blev den klar och kommer att läggas i ”50a högen” tills den ska monteras på sin slutliga plats :-D

De var ju riktigt kul med lite småpill av det här slaget!
Hoppas att jag kommer på någe mer att göra så jag kommer ifrån datajäveln som tar alldeles för mycke av ens liv…men det är väl inget att hoppas på…
För latmasken och datorn har någe fuffens ihop! Är väl typ släkt med varandra eller någe sånt…
Jaha, då varre klarrt för denna gång då…hoppas vi hörs snart igen ;-)
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet