1 Senaste redigerad av Mogge (2013-10-16 08:14:35)

Hallå
Själva högtaket är i plast, men innertaket har en plåtdel och arbetet verkar vara från fabrik.
Är den fabriksbyggd eller har en påbyggare godkänd av VW gjort denna ombyggnad.
Ombyggnaden håller hög klass så jag tror inte svennepåbyggnadsklåpare varit i farten.
Nästan ståhöjd ger nästan ståfräs ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

Hallå Old chap!

Om det är Boråsbussen- så är den nog original ICQ/ag

3

Nästa gång jag är och kollar på den ska jag ta en bild på chassieskylten.

4

Det är nog lite långt att pendla för dig Mogge.   Jag råkar ha en bild :-

http://i1278.photobucket.com/albums/y519/Jamie_Ahlund/Buses/3610e33b-e6bb-4a24-8314-52d74d08416b_zps8d62b9fa.jpg

Blir intressant att ta reda på mer om denna buss. På bilden ser det ut som om det stickar ut spetsen på två skruv genom väggen och ut ur M plåten. Men i rätt hyfsat original skick är den.

5

http://www.vw-mplate.com/mplate-17722.png
http://www.vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=17722

6 Senaste redigerad av Jon Doe (2013-10-13 11:51:10)

Tack Ma-rkus, hade glömt att M plåts registern fanns.

En bild innan bärgningen.

http://i1278.photobucket.com/albums/y519/Jamie_Ahlund/Buses/DSC_0267-1_zpsf09d1d2b.jpg

7

Sådärja!
Mumsmums på min ära!

8 Senaste redigerad av Jon Doe (2013-10-14 16:06:16)

Lite info om denna buss;

Den har aldrig varit inreggad utan fabriksbeställdes och förvärvades av SAS. Den varit i tjänst mellan åren 1973-83 på Arlanda flygplats som flygmekbuss.

Bussen var då loggade och en nyans silver grå.  Förra ägaren målade en vit hinna skitfärg över den vilket förhoppningsvis kan avlägsnas lätt, sen tappade han suget och lät den stå bakom ladan i 25 år.

En del roliga detaljer och helt original. Bussen skall åter rulla på vägarna igen efter inreggningsfrågan lösts.

Någon med tips om hur man bästa tillvägagångssätt för att lösa inreggningen?

9

Fick svar från Transportstyrelsen imorse. lägger upp fråga och svaret här för referens. Verkar som det är bara att skicka in handlingar ordna med ursprungskontroll på besiktningen och sen renoverar  ICQ/ab

Min mejl:-

Ämne :Fordon - Övrigt
Fordon

Kategori: Övrigt

Fråga: Hej min fråga gäller ursprungskontroller/registrering av fordon.

Jag har köpt ett fordon som varit i förvärv hos Flygbolaget SAS. Fordonet har aldrig varit inregistrerade och erhålligt
registreringsskyltar såvitt jag vet. Fordonet är i ursprungskick och funnits i landet
sen tillverkningsår/beställningsår 1973 då den var fabriksbeställd av SAS och i tjänst
på Arlanda flygplats mellan åren 1973-1983. Identitetshandlingarna såsom chassis plåtar och även SAS egna
servicefordon identitetsplåt finns på fordonet. Fordonet kan styrkas med
identitetshandlingar ifrån tillverkaren där bl.a typ modell, destinationslandet mm finns dokumenterade samt köpehandlling.

Hur går jag tillväga med en ursprungskontroll och vilka papper/dokument behöver
ni för att kunna göra en framgångsrik inregistrering?

Tack på förhand

En jävligt nöjd bussägare!

----

Svar:

Hej!

För registrering i svenska vägtrafikregistret så ska fordonet genomgå två kontroller
1.Ursprungskontroll, dvs. dokumentkontroll, genomförs hos Transportstyrelsen
2. Registreringsbesiktning, dvs en teknisk kontroll av fordonet, genomförs av ett
svenskt besiktningsföretag

Även om ursprungskontrollen är godkänd är det inte
säkert att fordonet blir godkänd i den tekniska kontrollen.

Med ansökan om ursprungskontroll så kan du ange importorsak Övrigt. Du ska
bifoga köpehandling, tidigare registreringsbevis, om det finns,och dokumentation som
styrker fordonets tidigare användningsområde. Om det finns annan dokumentation som
styrker fordonets urpsrung och identitet, så är det även bra att bifoga.

Vilka handlingar som eventuellt besiktningen vill ha för att kunna genomföra den
tekniska kontrollen, vänligen kontakta ett svenskt besiktningsföretag och rådgör
med deras tekniskt kunniga personal.

Med vänlig hälsning

10

Cool...Finns det någon original sas inredning i skåpet??

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

11

Ursprungskontrollen är bara en pappersgrej, du behöver inte visa upp bilen på bilprovningen.
Det sköts av Transportstyrelsen.

Skicka in alla handlingar du har eller kan skaffa om bilen, du kan även skriva ner hur/när/var den användts
Bilder på SAS plåtarna/chassinr å sånt.
OBS köpehandlingen måste vara originalet.

Det "enda" transportstyrelsen gör är att försöka spåra bilen bakåt i tiden för att kolla så den inte är registrerad som stulen nånstans i världen.

Kostar 500 riksdaler tror jag.

När ursprungskontrollen är godkänd kan du renovera eller boka tid för regbes.
kostar 12-1500 + vägning 400 (kan ha fel om priserna).

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

12 Senaste redigerad av Harry (2013-10-17 15:33:13)

Är det den utanför Uppsala efter Salavägen? Den var väldigt cool med lite småsaker kvar från SAS-tiden inuti som det såg ut.

13 Senaste redigerad av Jon Doe (2013-10-18 06:50:03)

Inredningsmässigt var den utrustade med verkstads inredning. Intressanta detaljer är t,ex mellanvägen mellan hytt och skåp som är tvådelade, även finns en omvandlare för 220v och annat kul. Loggan syns inte på bilderna men jag lyckats få tag i original loggor ICQ/ab

Enda bussen jag sett som inte har regskylt hål som original!

Tack för infon Jalla. Det verkar ganska enkelt att få den inreggade. Även på TS så var mejlet som jag kapade innan jag la upp en den ovanligt trevligt- kul att dom vill ha fler bussar i registret.

Stämmer bra Harry. Bussen tillhörde en kollega och vän till mig som inte ville ha kvar den.