1 Senaste redigerad av Abdullah (2014-07-19 14:42:06)

Nu räcker det med läsande av andras projekttrådar och skapar en egen tråd om mitt aktuella projekt.

Syftet med tråden är att dela med mig om vad som ska göras på Bubblan som så småningom ska bli en Subbla( subaru matad bubbla helt enkelt!!  ICQ/ab )  och ÄVEN få tips. Med tips menar jag då professionella och mogna tips utan respektlösa meningar eller nedsättande ord.

Detta är mitt första projekt och ni får ABSOLUT komma med förslag/tips/råd och vägledning då jag vet att folk här är JÄVLIGT KUNNIGA! har som sagt läs flera trådar(mest nyare bubblor) och sjukt hur duktigt folk det finns ICQ/ab Hoppas att med detta projekt lära mig så mycket som möjligt och få till det på bästa sätt som möjligt.

Mål

Motor: Besikta bilen org nu för att sedan få 2 år till nästa besiktning vilket kan ge mig några månader med impreza motorn innan registrering. Annars plockar jag ur den inför besiktning(1gång per 2 år är inget farligt)

Växellåda: Få i Impreza motorn med org växellåda och adapterkit från Kennedy engineering i USA och sedan uppgradera med tiden.

Väghållning: Bygga om till coilovers fram för bredare fälgar och flera sänknings alternativ. Längre fram ska det byggas om bak till coilovers även där men det tar vi då!


Kaross: Så org. som möjligt med undantag för motorns prestation dvs kylning. Det kommer att sluta med att man har en German look smile

Inredning: Även där börjar jag med org med tillägg när det gäller mätare. Det ska in separata mätare för temp, oljetryck, varvmätare, laddtryck mm

Broms och fälgar: Org frambromsar med nya skivor 5/112 och genomgångna bromsok. Bak ska jag uppgradera till skivbroms. Ska använda mig av ett kitt från Patrik Persson på Tormec som ger mig möjligheten att använda mig av SAAB 9000/900 bromsok bak och MB w123 bromsskivor som kommer fästat på nedsvarvad trumma till hub. Fälgar ska jag ha vad som helst än org wink det ska vara större än 16" eller bredare 16" bultmönster 5/112


Nu till bilen i dagsläget.
Det är en 1303s 73a som köptes i Hallsberg utanför Örebro. Enligt besiktningen besiktades den senast 1989 hmmm...Har de inte kört den sen 1989 tro? jodå wink



Den såg väldigt fräsch ut men efter köpet blev jag chockad av hur mycket rost som dök upp. Låter nån bild längre ner tala för sig själv!

NYA MÅL SATTA OCH ÄNDRING KONCEPTET

Post's attachments

971471_568094796562902_1893993786_n.jpg, 90.99 kb, 854 x 480
971471_568094796562902_1893993786_n.jpg 90.99 kb, 229 downloads since 2013-10-11 

2

låter trevligt. vad för styrsystem kommer du att använda dig av till Subaru motorn??
original härva box. eller Ms. eller vad...
Jag vet inte men, känner du till  http://www.subarugears.com/

En väg jag lutar till att använda på min buss, då en Vw växellåda behöver en del mod /renovering för att tåla effekt...
skall hur som bli trevligt att se detta bygget!! fram för mer Subaru motoriserade fordon!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Detta är lika mycket fråga som påstående, men har för mig att subarumotorn roterar åt "fel" håll och vid konverteringen byter man kronhjul i växellådan för att få 4 växlar fram så det borde bli problem med en besiktningsmotor såvida du inte har en liten subaru till besiktningen..? Är inte säker på detta men har för mig jag har läst det någonstans. Gör nu en snygg lösning på kylningen bara, det brukar vara det som stör. Det är fult med borrade hål i fronten..
Lycka till

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

4 Senaste redigerad av michaelth (2013-10-12 08:59:50)

Subaru motorn går på samma håll som vw motorn... däremot får man ändra diffens placering i en subba låda vid användning i en vw..
angående kylning brukar det räcka med en liten någon cm låg spoiler som skopar in luften i fronten. sen används ofta en liten kylare från en polo.. dom räcker till för att kyla subba motorn, då den inte öser ut massa värme.
mao lättkylda.
kolla på
http://forums.aussieveedubbers.com
man får regga sig för att se bilder.. men där finna det mesta man behöver veta..
Aussieveedubbers  Non-VW Engine Conversions

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Aha det var växellådan som roterade fel. Visste det var nåt lurt med subaru i vw..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

6

Det går att använda de bakre skivor som CSP säljer, utan att trixa med med nedsvaravade trummor eller typ3-nav.
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … ;start=225
Kolla på sidorna 10-11

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7 Senaste redigerad av Abdullah (2013-10-13 00:16:02)

Styrenheten kommer från subarun och elhärvan kommer att rensas på allt som inte behövs för att få igång motorn. Kan direkt säga att hur vet jag inte då jag inte kan el hhahaha. Är nån kunnig får ni jätte gärna hjälpa mig med det. Annars får jag vänta till efter elektroteknik kursen och se om den kan ha hjälpt.




Så som Michaelth säger så roterar motorn åt rätt håll men det gör inte sub. Lådan för bubblan.  Subarugears grejerna är det alternativ för framtiden men absolut inte nu.  Det är jävligt dyrt helt enkelt. Har 2 lådor.  Rasar ena så byter jag till en annan ICQ/ad har redan adapter plattan från USA.  Men det skulle vara himlans skönt med starkare låda och 5 växlar. .får nöja med org än så länge,  är ju trots allt en student ICQ/ad

Stefan F
Jag tänkte  faktiskt på det men var för dej för att experimentera med det om jag ska vara ärlig. Hade jag sett det , länka innan så hade jag sparat 500kr och några timmars jobb ICQ/ab nu är  trummorna svarvade och skivorna inköpta  Default/hmm

8

Knaaas..grabbar, skäms för att fråga men hur postar jag bilder på inläggen?  Hihi

9

Hittade en länk innan.... på hur man strippar och rensar av subba kabelstammen, men den e för en legasy/outback... men det finns säkert en bra instruktion för din stam kolla på länken ovan, skicka ut en fråga så får du säkert svar, e ju inte så många kablar som behövs..
kommer själv att använda box och stam från min legasy donator bil.. handlade en hel fungerande med 2,2 liters maskin för 1500kr.. och sen blir det en vänd diff i subba lådan.. kronan e stark nu så det e bara att handla ICQ/ad skulle gjort det redan med fick en hel del utgifter pga olika inköp nyligen....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

PeterJ skrev:

Aha det var växellådan som roterade fel. Visste det var nåt lurt med subaru i vw..

Du tänker på corvair-motorn.

Mera känd som jb...

11

Kul projekt. Subarumotorna går fint och tar ju inte så mycket plats heller.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

12

michaelth skrev:

Hittade en länk innan.... på hur man strippar och rensar av subba kabelstammen, men den e för en legasy/outback... men det finns säkert en bra instruktion för din stam kolla på länken ovan, skicka ut en fråga så får du säkert svar, e ju inte så många kablar som behövs..
kommer själv att använda box och stam från min legasy donator bil.. handlade en hel fungerande med 2,2 liters maskin för 1500kr.. och sen blir det en vänd diff i subba lådan.. kronan e stark nu så det e bara att handla ICQ/ad skulle gjort det redan med fick en hel del utgifter pga olika inköp nyligen....


Jag har sett en länk för legacy härvan. Den var riktigt bra. Sen undrar jag om det är såååå stor skillnad mellan de. Tänkte lokalisera skillnaden bara men använda mig av samma metod!

Jag skulle nog ha kört på en annan motorn. Den här motorn tar stooor plats och jag som inte ska dra fram växellådan måste lösa det med skärmarna. Då den kommer sticka ut lite ICQ/ad


Vad kommer subarulådan att kosta tills den är färdig för bruk?

Kanske är billigare med det än att förstärka bubbla lådan. Definitivt bättre i alla fall.

13

Har du kollat på den här?

http://www.ricola.co.uk/cabrio_index.htm

Lite taffligt gjord hemsida, men det är mycket bilder o kommentarer....

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

14

Javisst ICQ/ab har äävn skrivit med honom lite.


Nu är det så att jag börja få ångest. Jag har möjlighet till en redan fräsh bubbla med bur man kan demonstrera.  Den har använts på banracing och alltså förstärkt chassi. Upplyft  bottenplatta. Det handlar om pengar såklart. Det sitter även en awsome växellåda på den. Nu är frågan.  Ska man slänga i motorn i den eller ska jag fortsätta på min?
Köper jag den karossen så får jag sälja min orginal. Och slänger dit en besiktningsmotor som jag även har i donatorbilen. Knas med ångesttankar!

15 Senaste redigerad av michaelth (2013-10-13 14:30:32)

Vad kostar ett snöre.... ICQ/ad
satsen från  Subarogear kostar
Rear drive conversion kit $2200 AUD inc shipping. idag = 13469.05 kr sen en växellåda... beroende på var. 500-kanske 3500kr..+ en del egenjobb. köper man en hel bil har man ju lådan där redan jämte motor och kabelstam
I slutänden är inget billigt, har man inte råd, skall man köpa dyrt, för då behöver man förhoppningsvis inte handla igen.

kostnader e ju mycket beroende på vad man kan ,och vill göra, likväl vad man får tag i, och till vilka pengar, och hur snabbt.. ICQ/an

Skynda långsamt brukar vara bra.. tänka vad vill jag ha.. sen avvakta tills pengar, och möjligheter infinner sig.. oftast bäst att samla pengar så är man redo..... när rätt saker kommer... ja jag vet e drygt, och inte lätt, men vill man något mycket så går det.. e ju en fråga om att prioritera...
ett pysselkonto som man drar pengar automatiskt till som får växa till man slår till...
ja ja många "kloka" tankar. men så är jag lite äldre och kanske därmed hunnit bli lite ... mer drabbad av livet.

Du får helt enkelt väga för och emot... Det är mycket svårt att råda andra, då olika människor har helt olika förutsättningar.
/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av Abdullah (2014-04-04 00:30:00)

Har mest varit aktiv på garaget.org där jag oxå har skrivit om mitt bygge, men här kommer en uppdatering på bygget då jag vet att många uppskattar bubblor här ICQ/ab

Tidigare mål har varit att använda org växellåda tills man hittar nåt, att ha ett så orginalt utseende som möjligt och inte behöva besikta den med motorn..Som ni kommer att se så har detta projekt ballat ur ordentligt..

Hur ser det ut idag då?
Jo bilen är besktad nu org och jag har 2 år på mig till nästa.

Jag kommer att köra med subarulåda, subarumotor, subarubromsar och hoppas på det sättet att kunna besikta bilen med flera modifikationer.
Regler för ombyggt fordon är ju 15KW/100kg vilket ger runt 150KW säger vi, förutsätt att de uppgraderingarna som behövs är utförda korrekt.
Om jag uppnår mitt mål med att regga bilen med ca 170hk så kommer jag inte att hålla det hemligt på nåt sätt som vissa här försöker göra med sina bubblor reggade med högre effekt ICQ/ad utan kommer att dela med mig fullt ut.

Jag har kört med hemmabyggda justerbara fjäderben och gasdämpare som många gör här, jag kör även med saab ok bak med mb skivor och nya skivor runt om 5/112 som slank genom besiktningen utan några klagomål alls! Allt detta kommer dock att bytas ut och kommer att säljas för den intresserade.
Varför ska jag sälja? Jo för att detta projekt förvandlades från att vara budget baserat projekt till att använda bara det värsta av de värsta av delar på marknaden, så varför snåla på just de delarna? kör all in istället.

Bromsar: Subaru impreza GT eller WRX bromsar runt. Org HC pallar och recommenderas av flera seriösa men våra härliga lagar i sverige kräver att jag byter, så jag vet inte vilken jag ska köra med. Stålomspunna slangar runt om

Väghållning/chassi: Fram: Remmele coilovers fram, grövre krängningshämmare, Remmele topplagringar(justera camber mm) Fjäderbenstag i aluminium.
                                        Bak: Remmele Coilovers tillsammans med Unibal uppsättning baserad på Remmeles (tillverkas av Alex i Finland), cubstag självklart.
Subarugears motorfäste och växellådsfäste.

Sprut/ECU: VEMS ECU om de än kan få hem det till Sverige, ett kit med bluetooth adapter, LCD-skärm och anpassad härva för boxermotorn.

Drivlina: Subaru impreza växellåda, konverterad till FWD och reversed ring and pinion kittet från Subarugears för att driva åt andra hållet. Detta kommer att kombineras med porsche 944 drivaxlar och knutar, stubaxeln kommer att behöva ändras för att få VW splines på änden.
Kommer även att skippa wirekopplingen och köra hydrauliskt med subaruns slavcylinder.

Karosseri: Remmele takspoiler(kolfiber) Kameispoiler(kolfiber) Kersher breddningskärmar med läppen 4cm fram 7cm bak, omlackering(förslag på färg?) 75ans mellanplåt bak(borttagbar), framplåt med gälar i(borttagbar) för att mata vattenkylaren. ytt plåt där det har rostat. Nytt gummi  och lister överallt.

Inredning: Nån sort av sitta still stolar, ny golvmatta, bakstolar vill jag ha kvar för att skrämma vettet ur folket som vill följa med på en tur. Jag har eftermarknads mätare men kommer till början att ha alla mätare i LCD-skärmen.

Kylning: har inte bestämt mig för kylare än(kanske tar nån från de som ligger i garaget) 35mm kopparrör kommer att dras under bilen från front till motor.

Bränsle: Har inte bestämt mig för om jag ska köra intank(svetsa/kapa i tanken) eller in-line pump, dvs ha mellan tanken och motorn. nya bränslerör kommer att dras inne i bilen.

Fälgar/däck: Det kommer att vara svårt att hitta perfekta fägarna för att fylla ut kerscher skärmarna. Det lutar mot XXR eller Rota grid fälgar med lägra et och minst 18". Däck hoppas jag på R-däck och hoppas på att inte sluta med kinadäck ICQ/ad
                 
Överlevde ni texten? ICQ/ab

Bilder och uppdateringar på vad jag har gjort kommer så småningom.
//Abdullah Alkhaigani

17

Låter riktigt spännande.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

18

Ja bilder e ql!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Jag har sett o hejjat på dig på garaget där din tråd finns sedan innan. jag gillar att det spårat ur oh hoppas få se den live någon gång ! kolla du in min tråd så ser du lite av vad jag pysslar med i mitt garage.... lite annan budget än va du har dragit igång här ...

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

20

Det kommer bli riktigt spännande att följa detta. Kompromisslöshet av denna kalibern hör ju till ovnaligheterna ICQ/ag

Fat chick fanatic

21

riseabove skrev:

Jag har sett o hejjat på dig på garaget där din tråd finns sedan innan. jag gillar att det spårat ur oh hoppas få se den live någon gång ! kolla du in min tråd så ser du lite av vad jag pysslar med i mitt garage.... lite annan budget än va du har dragit igång här ...

Fan hade ingen aning om att det är du Riseabove!!! Du har ju kommit en bra bit med ditt projekt och det är jävligt kul!

22

Kul med respons från er grabbar ICQ/ab

Känns som att det är ganska upprepande med mitt projekt då det inte är något speciellt, finns flera 100 därute med likadana trådar jaja, den här är på svenska iaf ICQ/ae

Detta har jag redan gjort sen innan

Första steget var att ta bort 4wd delen, ta bort centerdiffen.

http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20131207_195217_zps0b4367d5.jpg

Sedan kutta den delen som centerdiffen satt i för att göra hela lådan kortare och ta bort onödigt materialhttp://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20130315_154859_zps0193540d.jpg
Med lite svets och subapluggen så kommer den att se ut såhär
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/1510599_663534277031903_2143526042_n_zpsbcec05ba.jpg

Sedan skulle andra sidan av v.lådhalvan modifieras för att få diffen att rotera fritt i "fel" sida av lådan. Vinkelslipen var min bästa vän och dammigt blev det
video
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/th_Den1_zps57e16732.jpg

När jag fick hem subarugears grejerna var det bara att sätta igång med att föra över drevpartiet från gamla pinjongen till den nya
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140315_215942_zpscaf69cb6.jpg

Det var väldigt enkelt. Lossa på muttern längst ut, ta ut allt(kom ihåg i ordning, jag skrev en liste för att det var första gången) och sen behöver man föra över lagret. Lagret på pinjongen är inte pressat däremot är det en ring som hindrar lagret från att glida ut från sin plats. Den ringen kan man antingen pressa ut eller mha en skruvmejsel och våld få ut den.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_103739_zpscdf27646.jpg

sen kan den pressas tillbaka på den nya pinjongen, men eftersom den var lätt att få bort så antog jag att det inte beövdes stora krafter för att få över den. använde mig av ett rör av mjukare material som kom över pinjongen och vilade mot ringen och sedan hamrade ner den. Smidigt!

Nu är allt på nya pinjongen, även sk subaspool för att konvertera från 4wd till Fwd. Spline adaptern och de 2 brickorna och lilla lagret (på bordet till vänster) ersattes av subaspoolen som ni ser på toppen av pinjongen.
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140318_223726_zpsdfcee6db.jpg

Idag försökte jag mig på att mäta hur många shims(svenska?) jag behöver för att få rätt djuppå pinjongen. För detta användes mätinstrumentet som man får med kittet från Australien. Mätte till 0,6 det ska vara så nära 0,5 som möjligt. Det är 3 shims på pinjongen, med olika kombinationer mellan de 3 ska jag försöka få så nära 0,6mm som möjligt(vad jag förstår det som)
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140404_125028_zps7ef7a46d.jpg


Sen började jag riva isär bilen igen. Först skärmarna av sen tvätta rent den från all salt och skit som samlades under vintern på de små rundorna jag tog ICQ/ad
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140404_145347_zpsba384507.jpg
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140404_145401_zps291231df.jpg

Sen började jag kapa i fronten, dels för att göra plats åt kylaren och dels för att byta frontplåten!
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/20140404_152204_zps430b4adc.jpg

Det kanske blev lite väl långt bak ICQ/ae Tanken var så att värmen kunde komma ut på baksidan så att det blir bra luftflöde genom.. Det visar sig ICQ/ab

23

Jag har faktiskt tagit ÄNNU mer ur min.... hela reservhjulsbaljan är väck...... Vilken kylare hade du tänkt o köra med ? Jag har en från en Renault (!?!? ja jag vet franskt äckelpäckel) som fanns liggande men överväger o stoppa dit en från volvo 850 istället..... Jag borde ta en bild o skicka till dig ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

24

En del använder en liten polo kylare/golf första generationen... använde själv en dylik från en golf L1,1liter motor till en 2 liters Alfa maskin med framgång.. eller från en tidig alfa 33 också en liten kylare..
tänker mig att använda en kylare från mercedes 190E till min buss. den e dock mer 4 kantig.
Subaru motorerna e ganska så kalla (bränsleefektiva) så även små kylare räcker!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Kylare hade jag faktiskt tänkt ta det som jag får tag på hos pappa(hans verkstad) eller köra som andra har gjort. Som michaelth skriver så passar det utmärkt med små kylare, kylaren kommer oxå att få hjälp av långa rören under som kommer i direkt kontakt med luften(mest effektivt när man kör antar jag). Kylare som jag har sett användas rx7, polo, sierra cosworth, alfa..Jävligt många val..
Renault kylare borde oxå duga trots att det är franskt ICQ/ad hahhaah

Jadu Riseabove, bilder har vi ju redan pratat om men inget jag har fått ännu ICQ/ad


Nu är det dags för skräck bilder...
http://i1296.photobucket.com/albums/ag6/Abdullah_Al_Khaigani/10012703_694471643925216_6139147908433505923_o_zps9538eb34.jpg

Så jag kapade bort en del och helt plöstligt kändes det som en fet käftsmäll från ingenstans..Ramhuvudet är ju fan sönderrostad ICQ/ac Jag har försökt övertala mig själv att jag kan fortfarande göra klart allt mekaniska innan jag kan lyfta karossen men börja tvivla på det rätt så hårt...Hur som helst så måste jag lyfta karossen och ge plattan en genomgång..Eller ska jag bara hitta en annan platta? hur fan ska man fixa ramhuvudet? inget bra avslut på mekrundan idag..