1

För att få lite sam,manhang så lägger jag in detta:

eing9911 skrev:
Svwerker skrev:

Oftast är diffen som går först och sedan trean fyran. De tidiga 60-talslådorna är svagast så länge vi inte snackar splitcase. -68 och upp brukar funka rätt bra med bara superdiff och sen har vi de nyare IRS som har lite andra grejer. Vad har du att utgå från?

Ber om ursäkt för trådkapning men jag fortsätter lite till på det spåret. Jag har en -66:a med originallåda som har blivit uppslipad av tidigare ägare för att ta ett svänghjul med 200 mm koppling. Personligen tycker jag att det ser ut som att det har blivit lite väl mycket slipat på en par ställen men det verkar hålla. Synkringarna på 1:an och 2:ans växel börjar spöka lite så antingen så blir den renoverad men jag överväger att skaffa en donatorbil med IRS och då lär det bli en sådan låda. Visst var det någon 70-tals låda som bara gick att öppna på ena sidan som inte var önskvärd? Vilka årsmodeller var det?

Jag har även en 091-låda liggandes men yxskaftet jag köpte den av gav mig fel uppgifter så det är en modell där växelföraren går in på sidan. Inte en enda uppgift stämde förutom att det var en 091-låda. Den blev dock billig ICQ/ag  Default/hmm  men oanvändbar i bubblan. Farsan har en par pickisar med samma låda så det får väl bli en utbyteslåda till dem kanske...

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

2

Vi kan börja med att konstatera att din växellåda inte är urslipad för att klara 200 mm koppling utan för att den är ett 130-kuggars svänghjul, dvs 12V. Kopplingen får plats m,en inte kuggkransen.

Hade du tänkt att bygga om till IRS eller ska du konvertera IRS-lådan till sving?

IRS-lådor med dubbla gavlar fanns fram till mitten -73 ungefär men ska du konvertera bilen så finns de starkaste husen på årsmodell -75.
Att montera en 091-låda är ju lite större projekt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tack för lite uppfräshning av mitt minne.

Jag har varit lite offside angåede vw de senaste 5-6 åren pga 3 små barn och andra prioriteringar. Hursomhelst så är den uppslipad på lite halvbonnigt sätt men det kanske funkar ändå. Den står undanställd lite vrångt just nu för att kolla noggrannare men jag har ett svagt minne av att det var någon lite spricka i anslutning av något av ställena den var slipad på.

Ska jag ta en IRS låda så får det bli en IRS-konvertering helt och hållet. Ser inga nackdelar med det överhuvudtaget och det verkar inte allt för svårt. Jag tänkte jag skulle leta efter någon lämplig donatorbil att ta delar ifrån. 70-talare brukar det ju dyka upp lite då och då för småpengar.

Att montera min 091-låda antar jag är ännu större projekt i och med v-förarens placering (på sidan). Det borde ju gå fixa någon form av vajerstyrning från någon modern bil dock kan jag tycka. Den köptes ju i syfte att monteras tillsamman med mitt då tilltänkta typ4 turbobygge. Nu blir det nog ingen sån, i allafall inte med turbo så en fräsh typ 1 låda lär funka tillräckligt bra. Framförallt om man förstärker den som du beskrev ovan.

4

Är det någon nackdel med de enkelgalvlade lådorna förresten?

5

Nä det är ingen nackdel med de enkelgavlade. Jag tror att de husen är lite starkare och sedan finns det som jag skrev ovan ytterligare ett förstärkt -75. De finns med 3 olika slutväxlar 4,375, 4,125 och 3,875. Det är ingen större skillnad på fyran mellan 4,125 och 3,875 då fjärde växeln skiljer mellan dem.
4,375 sitter tillsammans med 1300-motorer och i 1302/03 utan S, utom -75 då S försvann som modellbeteckning men så vitt jag vet finns de bara med 1600-motor.

091 finns även med "rätt" växelförare men det är ju ändå en större operation med de lådorna.

Ali G

6

Jo, det var en sån 091:a som säljaren utgav sig för att ha. Nu köpte jag den osedd 65 mil bort så jag blev lite less när den kom med bussgods. Hursomhelst så var det inte fråga om några jättepengar så den blev kvar.

Tack för ett informativt svar. Innan jag la ner alla bubbla projekt så hade jag en hyffsat klar bild för mig vad jag ville ha. Nu när jag läser mina egna gamla inlägg på olika vwforum så förstår jag ingenting så det är en hel del som måste fräshas upp i mitt minne...börja om från början så att säga.

7

En bra början.

Ali G

8

Jo, man kanske tänker om helt och tänker lite mer långsiktigt. Då var jag väldigt inspirerad av Jonas och Jonas med deras (i början) lågbudgetturbomaskiner med hyffsad knuff. De herrarna var dock nog lite mer sugna på att skruva än vad jag är i dagsläget så jag tror jag får sikta lite lägre i effekt den här gången och kanske bygga lite mer långsiktigt...kanske ICQ/ae

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-11 14:05:07)

eing9911 skrev:

Jo, man kanske tänker om helt och tänker lite mer långsiktigt. Då var jag väldigt inspirerad av Jonas och Jonas med deras (i början) lågbudgetturbomaskiner med hyffsad knuff. De herrarna var dock nog lite mer sugna på att skruva än vad jag är i dagsläget så jag tror jag får sikta lite lägre i effekt den här gången och kanske bygga lite mer långsiktigt...kanske ICQ/ae

Jonas N(lågpris trimmare nr1) är på gång igen
Det har varit lite saker här  ICQ/ab  (Nu orkar han inte skruva varje dag som han gjorde förr)
och det är sugis som gäller för vettiga pengar   ICQ/af
För turbo är det bara att jobba jobba om skiten skall hålla ihop
Ps kan du skriva in i marginalen var du är ifrån  ICQ/ab  för det kan vara kul att veta
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Jasså, är de på G igen. Har han någon tråd i forumet kanske eller någon annanstans?

Han kanske har liksom jag och många andra passerat 30-strecket och mognat lite och insett att den fritid som en gång i tiden fanns, finns inte mer... ICQ/ag

Har uppdaterat lite på profilen. Jag är från en liten by långt ute i skogen i Jämtland, 7 mil nordväst om Östersund. Jag jobbar som EMC-ingenjör på Saab AB i Östersund. (INTE Saab bilar utan den gröna sidan av Saab...). Där jobbar jag med att mäta och avstöra elektromagnetiska störningar i alla möjliga olika prylar från porttelefoner till stridsvagnar och allt däremellan. Kika in här för den som är intresserad: http://www.emcinfo.se

/Henrik

11

Välkommen tillbaka henrik Default/smile

12

eing9911 skrev:

Jasså, är de på G igen. Har han någon tråd i forumet kanske eller någon annanstans?

Han kanske har liksom jag och många andra passerat 30-strecket och mognat lite och insett att den fritid som en gång i tiden fanns, finns inte mer... ICQ/ag

Har uppdaterat lite på profilen. Jag är från en liten by långt ute i skogen i Jämtland, 7 mil nordväst om Östersund. Jag jobbar som EMC-ingenjör på Saab AB i Östersund. (INTE Saab bilar utan den gröna sidan av Saab...). Där jobbar jag med att mäta och avstöra elektromagnetiska störningar i alla möjliga olika prylar från porttelefoner till stridsvagnar och allt däremellan. Kika in här för den som är intresserad: http://www.emcinfo.se

/Henrik

Hejjjj Henrik
Kul att du är tillbaka i vw träsket
Jonas N är det som är tillbaka i vw träsket    Jonas L har emegrerat till Linköping och har inte tid längre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Jo men jag finns kvar i träsket fortfarande:) Turbofastbacken står och väntar på bättre tider, nån gång ska den ihop igen.. Just nu håller jag på med en 1303s som ska få en liten snikmotor.