1

Har även oljetemp mätare som ska dit. Frågan är hur det ska kopplas. Tempgivaren sitter i oljestickan och är inte till mätaren egentligen. ska se om de lirar tillsammans.
Stickan har två kontakter och mätaren tre   +  G och jord.
Får eventuellt köpa ny mätare med givare om någon har över?  Vill ju inte ha någon ny skit med neon ljus.. ICQ/ab
/victor

http://i56.tinypic.com/11w6ej9.jpg

2

Du måste ha en givare som stämmer verens med mätaren. Dels med rätt resistans och kurva, dels rätt område.
Stickan ska nog ha den ena kopplad till jord och den andra till mätarens G.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Naiv som jag är, tror jag på folk när de säger att det inte finns några dumma frågor. ICQ/ab

Så, hur beter sig mätaren om den inte kommer överens med givaren ? Blir det liksom fel temperatur..? Och hur kan man lista ut hurvida det går bra ? Göra så som 58ghia gjort på bilden där ?
Jag har en likadan mätare som på bilden där, och en givare som ska vara lik VW original för lite nyare bilar.. Tänkte spontant att det inte skulle ha så mycket att säga egentligen. 100 grader Celsius är väl lika mycket 100 grader Celsius som det var för 35 år sedan..?

1303S -73, Golf GTI -10, Passat SC TDI 4motion -19

4

Låt säga att din givare håller 1k ohm vid 100 grader och mätaren anger 100 grader vid 20 ohm.
Och givaren vid 2k ohm visar 200 grader och mätaren anger 200 grader vid 40 ohm.

Nu angav jag för enkelheten en logaritmisk skala, vilket det sällan är på en tempgivare.

Det finns även givare som har lägst resistans vid högsta temperatur.

Enklast är kanske om du noterar givarens resistans vid olika temperaturer och sen försöker hitta en mätare som visar rätt temperatur vid dom av dig uppmätta resistanserna.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Det är dummare att inte vilja än att att inte kunna. ICQ/ad
Om du har en VDO-mätare som har skala från 0 till 120 så ska den ha en VDO-givare som är märkt 120 grader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Tack för svaren boys.  Har blivit lite klokare nu. Har ni något bra tipps var jag kan köpa en tempmätare i retro stil för en hyfsad peng?
Hur är det med inkopplingen? Kopplar man ström till mätaren och jordar genom givaren eller är jag ute och cyklar  Default/hmm

7

Den enda mätaren i retrostil jag kommer på som ser bra ut är VDO Series 1. ser ut som Cockpit fast med kromad sarg.

8

Rejkfantasten skrev:

Den enda mätaren i retrostil jag kommer på som ser bra ut är VDO Series 1. ser ut som Cockpit fast med kromad sarg.

Det är vad jag letar efter, såg riktigt bra ut. Ska kika närmre på var de finns att köpa.
Hittade  ett kopplingsschema på nätet som kanske kan hjälpa fler med samma problem.
http://i53.tinypic.com/6jp009.jpg

9

Jag får tacka för tipsen jag med då. ICQ/ab Eftersom jag lånade tråden lite.. Och tack 58ghia för kopplingschemat. Nu slipper jag jaga reda på ett sånt också. ICQ/ag

1303S -73, Golf GTI -10, Passat SC TDI 4motion -19

10

Tips!

Kolla in www.wema.se alternativt .no, de har båtinstrument, i snygg retrostil..ingen skillnad på vare sig instrument eller givare dock:)
Finns i gammelvitt med fina visarnålar, även med mässingssarg m.m.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67