1

Pga rost under vindruta samt vid ventilationsgaller/ strålkastare så vill jag nu byta ut frontplåten med hjälp av ekonomiplåt, hittar bara till 73- med höga blinkers. Är plåten lika om man gör nya hål för blinkers i nederkant och svetsar i plåtar vid dom höga ?  Vilken tillverkare/leverantör tycker ni är bäst?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Har också funderat på att byta frontplåt men min är en 78 så ja har ju lite mer tur ICQ/ab
Ja vet att dom inte ser lika ut bakom kofångaren men en ekonomiplåt kanske inte går så långt ner?
De är ju tråkigt att behöva modifiera en ny plåt men nån annan kanske vet vart man får tag på en.
Visa gärna hur du gjorde så ja vet va ja inte skall göra för fel ICQ/ab

3

Tror det enbart finns den frontplåten med blinkers upptill.. man får gott svetsa igen dessa & kapa upp ner till för blinkers.
Min var ganska knölig på höger sida.. men tog beslutet att inte byta hela fronten då jag tycker det känns rätt svårt... men kanske inte är det.. va vet jag ?
Jag lagade upp med plåt som slutar strax under lyktskålarna...
Hoppas det går bra får dig/er ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

4

easos skrev:

Tror det enbart finns den frontplåten med blinkers upptill.. man får gott svetsa igen dessa & kapa upp ner till för blinkers.
Min var ganska knölig på höger sida.. men tog beslutet att inte byta hela fronten då jag tycker det känns rätt svårt... men kanske inte är det.. va vet jag ?

Jag vet att jag har 2 frontplåtar, men jag är ganska säker på att jag har en latebay och en earlybay frontplåt! Men kan minnas fel! ICQ/ae Så det måste ju finnas early frontplåt om jag nu minns rätt! ICQ/ab

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

5

Jiiisper skrev:
easos skrev:

Jag vet att jag har 2 frontplåtar, men jag är ganska säker på att jag har en latebay och en earlybay frontplåt! Men kan minnas fel! ICQ/ae Så det måste ju finnas early frontplåt om jag nu minns rätt! ICQ/ab

Okej.. men jag har bara sett till sen bay.. möjligt att det finns till tidig med.
Annars kan man köpa en front till sen bay & köpa nedre delen för tidig bay & punkta ihop & sen lägga igen blinkershålen vid grillen ICQ/ab

6

Preciiiis! ICQ/ab måste kika idag!!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

7

Ganska lugnt här, har någon byt frontplåt? passform? har frontplåten för 73- upphöjt för emblemet ? är ju inte så på tidig bay. har rep fronten samma tjocklek som original? måste byta hela fronten eftersom allt bakom ventilation galler saknas samt vid rutan är det stora hål och även runt strålkastarna.

8

Tror inte någon årsmodell hade upphöjd för emblemet.. tror det är bara repplåten som de gjort så med.. men är inte säker..
Man får gott kapa ur & lägga igen "rak" plåt där om man vill ICQ/ab

9

Kolla:
http://www.alanhschofield.com/ourparts/ … 5031B.html

http://www.alanhschofield.com/ourparts/ … 5035D.html

/Lowflyer

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

10

Hejsan!

Jag har en komplett (plåtmässigt) front från en 1970 Bay, kapad i takstolpar och golv, rostig under vindrutelist och längst ner bakom stötfångaren, men i övrigt rak och fin. Om det kan vara av intresse?
500:- vid avhämtning på Gotland!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

11

Låter som ett alternativ Hella, lite långt att åka ICQ/ab någon som köpt csp frontplåt ?

12

Hella skrev:

Hejsan!

Jag har en komplett (plåtmässigt) front från en 1970 Bay, kapad i takstolpar och golv, rostig under vindrutelist och längst ner bakom stötfångaren, men i övrigt rak och fin. Om det kan vara av intresse?
500:- vid avhämtning på Gotland!

MVH: Hella

Har skickat PM

13

Har oxå bara sett till sena. Såg på nån sida (Just campers) tror ja att de fanns plåt att köpa till o lägg i för blinkers.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

14

Har hört av flera i diverse trådar att frontplåten som säljs är gjord av IGP och att den är tunn i plåten och av dålig kvalite typ den där danska plåten som jag inte tänker nämna

Är detta en uppfattning som delas av er som har använt den?

15

Har bytt på min -73
Passformen är lite sisådär, men efter lite massage och lirkande så går det att få till det. 
spännband och mycket svordomar så är den på plats.
Den jag fick tag på är gjord i Brasilien. Tror att det är samma som JK säljer.

Orange Late Bay -73 *såld*
Early Bay -70

16

char22 skrev:

Har bytt på min -73
Passformen är lite sisådär, men efter lite massage och lirkande så går det att få till det. 
spännband och mycket svordomar så är den på plats.
Den jag fick tag på är gjord i Brasilien. Tror att det är samma som JK säljer.

Ja den som CSP säljer är också från Brasilien, hur är plåt tjockleken ? hur dåligt passar den ? är det så man måste kapa sönder den eller "bara" justeringar

17

Fick kapa upp den på övre högra hörnet, ett snitt på 8-10 cm. den ville inte krypa runt hörnet.
Men passformen är väl som den är. har ju fått dit, så nu är jag nöjd.
Plåtkvaliteten kan jag inte uttala mig om. Hobbymekare som jag är.

Orange Late Bay -73 *såld*
Early Bay -70

18

Eftersom ekonomiplåten till fronten verkar vara lite så där samt att den är upphöjd för emblem så blev lösningen följande

köpte en beg front till en late bay som var kapad 10 cm under rutan men rostfri  ICQ/ab

Köpte ytterligare en front till late bay som är kapad i A-stolparna och är komplett hela vägen ner  Default/lol

Nu ska jag ha plåt så det räcker och blir över, annars får jag köpa ytterligare en från 25hpman som tydligen också hade en front över