Hej!
Vet ej om det är rätt forumdel men jag undrar om det finns en elektrisk fläkt istället för den som drivs av generatorn ? eller finns det lösningar så att jag kan sätta dit en tex volvo generator?
Motorn är en 1600
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motor kylning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej!
Vet ej om det är rätt forumdel men jag undrar om det finns en elektrisk fläkt istället för den som drivs av generatorn ? eller finns det lösningar så att jag kan sätta dit en tex volvo generator?
Motorn är en 1600
Varför?
Grejer med originalfläkten är att den kyler mer på högre varv och det är ju lite svårt att uppnå med en elektrisk fläkt.
Dessutom får du mer förluster med en elektrisk fläkt för dels har du en förlust i generatorn och dels i elmotorn.
lite ot men får man inte mindre förlust med elfläkt?
ingen fläkt som tar effekt, en elfläkt tar ju bara el.
iaf så kör ju vissa så på typ formel vee/dragrace har man sett men är nog inte rekomenderat på en orginalmotor i en orginalbil.
Och var kommer elen från? På min bil kommer det från generatorn och den drivs på veven. 
Varför?
Grejer med originalfläkten är att den kyler mer på högre varv och det är ju lite svårt att uppnå med en elektrisk fläkt.
Dessutom får du mer förluster med en elektrisk fläkt för dels har du en förlust i generatorn och dels i elmotorn.
Jag har hittat en kromad generator som jag skulle vilja använda men den är för en GM och tänkte då om det går att lösa det med en el fläkt.
Hej!
Vet ej om det är rätt forumdel men jag undrar om det finns en elektrisk fläkt istället för den som drivs av generatorn ? eller finns det lösningar så att jag kan sätta dit en tex volvo generator?Motorn är en 1600
Är nog näst intill omöjligt tyvärr, om det inte är till för att kyla korta sträckor, racebil etc.
En 1600- fläkt levererar cirka 3000 m3/timme och runt 0,35 bar vid 4000 motorvarv. Då plockar den cirka 5 hk från veven.
Även om du hittar en eller två effektiva fläktar så behöver du troligen minst 4hk in, = 750W x 4 = 3000W /12V blir 250 Ampere som ska plockas från generatorn
.

Och var kommer elen från? På min bil kommer det från generatorn och den drivs på veven.
så generatorn går mycket tyngre med en elfläkt?
Så generatorn går mycket tyngre med en elfläkt?
Yes!
Ju fler ampere som plockas ur generatorn desto tyngre går den. Prova slå på helljuset på en bil med en massa extraljus så hör du skillnaden
.
Förr eller senare måste amperetimmarna som plockas ur batteriet tyvärr laddas tillbaka 

Så äre. Effekt måste komma någonstans ifrån. 
hur mycket drar en generator i effekt och hur mycket drar orginalfläkt? el tex en fläkt på en gammal survolvo?
är de nästintill ingen skillnad?
Om det går åt 5hk för att kyla så spelar det ingen roll varifrån effekten kommer, direkt från veven eller omvägen att omvandlas till el via generatorn, viket i sin gör att man behöver en sjuhelsikes generator för att den inte skall bli överhettad och ge upp.
Sen får man förluster i form av värme i en elmotor så summan av allt blir för att få samma kylning så går det åt minst lika mycke effekt, troligen mer pga värmeförlusten i elmotorn.
Man kan INTE jämföra VW fläkten med fläkten på tex en Volvo som är vattenkyld, det är så vitt skillda mängder luft som skall flyttas.
Ja precis "survolvon"
kan ju dra nytta av fartvinden för att kyla och behöver en mindre fläkt för kökörning osv..

hur mycket drar en generator i effekt och hur mycket drar orginalfläkt? el tex en fläkt på en gammal survolvo?
är de nästintill ingen skillnad?
Den tar väl mer effekt ju mer du varvar men ca 2,5hk vid 2500 varv och upp till drygt 9hk vid 5500 varv var effektförlusten för fläkt/generator på min motor när jag bänkade.
Kommer bli en förlustaffär. Kroma originalgeneratorn då?
Jag testade detta 2009.

Funkade väl bra på Mantorp Park... men när jag körde hemmakring blev motorn överhettad efter 5km.
Testade även med en "snäll motor" - samma sak där! -Fick bogsera hem bilen.....
Detta trots fläktar ifrån Gene Berg jag använde - men skall man ha motsvarande kylning som originalfläkten + mera om man trimmat, så är detta konsept bara att glömma?
-Å andra sidan...i början av 80-talet körde jag trimmad typ3 där jag satte dit dubbla (frisklufts-)fläktar ifrån VW412.

Dessa fläktar förbands med luftschacktet bak (på typ3:an) med grå ventilationsslang. och denna åkte jag med som enda "sommarbil" med utan kylproblem !? (Dessutom kördes den på strippen under Bug-Run 2) 
Oljepåfyllning i ventilkåpan?
Vad är det för rör som går till kollektorn?
Ja varför går över ån efter vatten.
Om jag inte läst de senaste inläggen skulle jag frågat: "var 17 får man tag i en 12v elektrisk fläkt som kan flytta så pass mycket luft? I friskluftschaktet i en gruva? Kylfläkten på ett medelstort diesellok, littera T43 eller T44?"
Nu är det ju så att det finns kromade eller polerade växel- och likströmsgeneratorer att köpa till våra bilar.
Till likströmmarna dessutom en snikvariant i form av ett kromat "fodral" som man trär över pjäsen.
Dessa kan man köpa på flera ställen, exempelvis här:
http://www.classicvw.se/advanced_search … =&pto=
...ja just nu verkar det inte finnas nån kromad generator, men väl en polerad, ser det ut som, just där, men en massa annat kromat bling,bling, som plåten bakom generatorn, remskivor och annat som kan reflektera stjärnan "Sol" och dess strålar till att förblinda även en sur Volvoägare i jättedyra designade solbrillor.... 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motor kylning
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.