Tja!
Har köpt mig en 1200 motor och fick med en generator märkt "LJ/GEFM 160/12/2600 L1".
Är det en 6V generator eller 12v? Hittar ingen mer märkning och de sökningar jag gjort har inte givit några svar.
Satt på en industriare!
/Henrik
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vad har jag för generator?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tja!
Har köpt mig en 1200 motor och fick med en generator märkt "LJ/GEFM 160/12/2600 L1".
Är det en 6V generator eller 12v? Hittar ingen mer märkning och de sökningar jag gjort har inte givit några svar.
Satt på en industriare!
/Henrik
Jag provade att söka på denna sidan:
http://rb-aa.bosch.com/boaa-se/Category … lication=1
Men fann ingenting med hjälp av det nummret du angav.
Se om du kan hitta ett annat nummer på din generator.
Den "brandkårserfarenhet" jag har av industrimotorerna, på släpmotorsprutor och generatoraggregat, var den att de som var baserade på VW med Ruberg eller Zieglerpump var 6 volt, medan de som var byggda på Volvo med Rubergpumpar var 12 volt. Men det behöver ju inte innebära att alla var utrustade på det viset. Kan dock inte minnas att jag sett något annat än VW pumpar med 6 v.
Det som jag blev mest förvånad över är att det var en 12v säkring sittandes på motorn..
Men jag ska kolla i helgen vad jag kan hitta!
Tack för att du tog din tid!
Jag tror det blir såhär: 160Watt(13A)/12V/vid 2600rpm. likströmmarna dom satte i bil har ca 360Watt(30A)

Det som jag blev mest förvånad över är att det var en 12v säkring sittandes på motorn..
Men jag ska kolla i helgen vad jag kan hitta!
Tack för att du tog din tid!
Säkringar har ju egentligen ingenting med spänningen att göra, det är ju strömmen som flyter igenom dem, eller den maximala strömmen som de tål som är intressant.
Går det att få snurr på motorn + generatorn?
I så fall är det ju enkelt att mäta med en voltmeter över + och - och se vilken spänning den lämnar.
Går det att få snurr på motorn + generatorn?
I så fall är det ju enkelt att mäta med en voltmeter över + och - och se vilken spänning den lämnar.
Allt är i delar så dessvärre inte..
Som Mar-kus säger så kan det nog vara så lätt.. Men det vore fint om det fanns svar istället för att monter på denna på en motor och testa..
Egentligen räcker det att du spänner fast generatorn i ett skruvstäd, och sätter snurr på den med handkraft, eller mer en borrmaskin med en sån där gummitallrik man har när man polerar, och mäter om du får nånting ut.
Ja jo.. Kan alltid prova. Men nu visade det sig av grabbarn på FB att det var precis som Mar-kus skrev. 12v!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vad har jag för generator?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.