1

Hejsan!
Tänkte göra en liten mindre service på min ny införskaffade 1303s av årgång 74 idag.. Dock började problemen redan efter att jag tagit av fördelarlocket, rotorn va på tok för hög, närmare 1cm högre än den som satt där. Den tog även i brytaren, så redan där tänkte jag att de va någonting som inte stämde (vilket jag egentligen gjort sen jag köpte den). Den har en rätt så stor och tjock vakuum klocka med 2 uttag, varav den som "pekar" bakåt in mot kupén är pluggad?
Det sitter även ett litet kontakstycke. under på sidan om vakuum klocka med 3 flatstift? Ser ut som ett uttag för en givare fast lite smalare.. Vad kan detta vara? Det stod 21 12 22 på kontakten iaf..
Jag antar att det sitter helt fel fördelare på denna bil? Men Vilken är då rätt? Vet att de finns en hel Del olika.. Men har inte sett någon med denna vakuum klocka och det lilla svarta uttaget?

Hoppas någon med lite mer kunskap än mig kan svara på detta..  Tack på förhand! ICQ/ab

2

Jag gissar att denna fördelare är till en bil med automatlåda, men jag kan ha fel. Antagandet efter att jag sett en bild på någonting sådant i nån verkstadshandbok.
Om du har en 34 PICT förgasare så skall du ha en speciell fördelare som var original på AS och AD motorerna. Jag har försökt med en eftermarknadsfördelare, som heter 009 men tyckte inte att den var speciellt bra.
Originalfördelaren från Bosch skall ha nummer 043905205.
VW up North har en sådan för nästan 1600kr men även en ekonomivariant som är tusenlappen billigare, den kanske eventuellt möjligtvis passar den också, men bäst att fråga Up North först.

Sedan fick jag lära mig här, på detta forum, att det är vakuumet från anslutningen på förgasaren som skall kopplas till vakuumklockan, inte från anslutningen på halsen på grenröret under förgasaren, som skall vara pluggat.
http://www.classicvw.se/tandfordelare-b … ts_id/4218

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Får ta och tacka så mkt för det snabba svaret!
Lät ju inte som en omöjlighet att den kan komma från en automat, då jag inte ens vet om det är original motorn som sitter i (får nog ta och kolla upp lite motor nummer, förgasare osv imorn).
Men då vet jag iaf vad för nummer rätt fördelare ska ha!

Tack än en gång! King

4

Nu har mysteriet äntligen löst sig! ICQ/ag
Fördelaren som sitter monterad kommer från en Typ 3 1600 med insprut av årgång -72.
Den va märkt med VW nr: 311 905 205 AE.
Kontakten styr någon slags magnet som sitter monterad under själva "rotor tallriken". Har väl nånting att göra med insprutningen antar ja?
Så nu är ju bara frågan om man ska fräscha upp den som sitter där, eller byta till Rätt fördelare?
Blir nog de sist nämnda ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-09 19:56:51)

Ok, då vet jag ganska precis vad det är....under alla dom där månaderna jag tvingades ikläda mig gröna kläder, åkte jag även en hel del del grön VW buss, och fick meka en del också.
Grejen du beskriver är ett övervarvningsskydd, som liksom frikopplar rotorn vid något förbestämt varvtal, den detaljen kopplade vi gärna ur, för att kunna köra i kapp med Tgb 11 och andra typer av högpotenta militanta racerbilar och andra motordrivna köksredskap.
Ett övervarvningsskydd alltså!

Om hela fördelaren funkar ihop med din motor kan du väl lika gärna behålla den.
Jag fräschare upp mina genom att blästra dem i en glasbläster, alltså med ett fint glasmjöl.
Sedan lackade med några lager klarlack. För att det skall se litet roligare ut kan du ju sätta på ett sånt där transparent fördelarlock. Om övervarningsskyddet fortfarande funkar kan du ju använda det till en hemlig startspärr, stöldskydd. En dold strömbrytare som kopplas mellan + på tändspolen och manöveranslutningen till övervarvningsskydet, gör ju att motorn inte startar vid stöldförsök.....

6

Hmmm "frikopplar" är inte rätt  ord, jag minns nu inte så exakt hur det såg ut, men rotorn roterade ju som den skulle, men drogs väl snarare nedåt av elektromagneten, så att rotorn förlorade kontakten med fördelarens insida.... tror jag det var... har inte mekat med sådana här sedan våren 1980, i Karlsborg... om det nu är nån skillnad...