1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-10-09 08:50:16)

Igår fick jag problem med motorn efter en 20-25 minuters motorvägskörning i 80 km/h (har ingen aning OM det har med saken att göra)  ICQ/ad

Motorn har kört perfekt senaste tiden, alla oljor bytta, det är nytt allt, kablar, tändspole, tänsdstift, förgasare, brytarspetsar, batteri.

Jag har mest kört små vägar, i max 70-75 km/h. Som sagt körde jag igår den biten på motorvägen.

Kommer till Hornbach och parkerar. Är inne i butiken ca 45 min. När jag ska köra iväg känns till att börja med som soppatorsk. Men det visste jag att det INTE kunde vara. Ändå lät det så.

Motorn tvekade i den delen av registret som går från från 20%-70% gas likadant på alla växlar (om vi säger att gasen i botten är 100%).
Motorn har fin tomgång och gasar man stillastående så låter det som alltid. Motorn dör aldrig vid tomgång utan gas. Den har en väldigt normal o fin tomgång.

Men när man lägger i ettan och börjar köra och gasar förbi 15% så kvävs motorn, den bluddrar, den tvekar och visar på alla sätt och vis att den vill inte.
Jag jobbar med kopplingen och lyckas få upp farten och kommer förbi 70% gas så går det återigen bra men då är det alldelles för mycket gas.

Detta uppkom som sagt efter 20-25 minuters motorvägskörning (gick fint tills jag parkerade) och därefter var motorn avstängt i 45 min. Då jag misstänkte soppatorsk (trots att mätaren visade halv tank) så var motorn avstängt i ytterligare 1 timme. Därefter fyllde jag på bensin och försökte igen, och då var det exakt samma visa. Det var med mycket möda som jag kunde ta mig hem.

Idag har jag inte testat än.

Har någon upplevt något liknande? Vad säger experterna? Var ska jag börja leta?

PS: Om det har någon betydelse så har jag på de 2 sista tankningar använt biltemas bensintillsats som rengör bränslesystemet. Det har känts bättre tills igår
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga … ats-36674/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Gör rent förgasaren. Dina problem tyder på skit i förgasaren...
Bränsletillsatsen har säkert löst upp skit som har satt sig i nått munstycke.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Hade ju liknande problem vid lite gaspådrag, visade sig vara skit i ett av lågfartsmunstyckena

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Tack bägge! det verkar som om jag kommer rätt lindringt undan. Jag fick rysningar igår och med fasa började jaga väderkvarnar och se framför mig motor ner och totalrenovering...  Default/lol säkert!

Återkommer med en rapport.

En blond fråga: kan man göra rent förgasaren på plats eller måste man absolut börja skruva...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Det är ju väldigt lätt att kolla lfms i alla fall, bara skruva ut o kolla om det är igensatt

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Man måste skruva av och isär förgasaren ICQ/ab

Det är ett snabbt jobb att lossa en förgasare, även om det är första gången.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

okeeeej.... då får jag väl kavla upp armarna och skrida till verket ikväll... spännande!

om det är några fler tips särskilt om kapitlet "skruva isär förgasaren" (som jag spontant finner lite creepy) skulle uppskattas...

tack!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Tack för era råd, jag kom väldigt lindrigt undan.

Med svettdroppar porlande i pannan och hög på droger (adrenalin) stod jag redo med skiftnyckeln i högsta hugg i färd att skruva förgasare.  ICQ/am
Det ringde 28000 varningsklockor och handen darrade. Urfånigt. Jag vet. Men så var det.  ICQ/ad

Så bad jag i sista sekund mitt andra jag om en second opinion och så fick jag viskat i örat: "prova med tryckluft!". Tja, varför inte.

Och så cheese and crackers! det funkade. Allt jag kan säga det var en epic moment. Kleenex all over the place. Så nu tickar motorn som en klocka igen. Och visar rätt tid!  ICQ/ag  What a difference a day makes.

Förgasaren är splitterny så skitet satt inte så hårt antar jag. Tack igen för rätt diagnos.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9

Hehe känner igen känslan! Jag hade samma problem med mina förgasare på min 1800 motor. Jag försökte också med tryckluft, men till slut gav jag upp och tog isär och renoverade dem. Jag var livrädd eftersom jag aldrig skruvat med förgasare innan! Men det gick fint och nu går motorn bra efter justering och synkronisering. (32-34 PDSIT)

Skönt att du kunde lösa det så enkelt!

Pickup EH -76
1303 cab -78