1

Hur får ni till en ny nit på ventilationsrutans gångjärn? Jag har en original plan-nit med fiberbricka men hur man skall nita den vette katten utan rätt verktyg. Fick tips om att man kunde använda en lite stålkula och tving. Det funkade inte så bra. Det är så trångt att någon tving får man inte plats med. Gjorde om en Polygrip att klämma med istället men tyvärr var "jag" för klen. Inte en tendens att niten började rulla ihop. Niten är riktigt hård eller är jag för klen.

Någon som har något tips eller verktyg man kan få köpa,låna eller hyra för att få till det snyggt utan att slå sönder den nylackade dörren.

Bild på gamalt originalverktyg.
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537017_10151272263013178_947325661_n.jpg

2

Använd en kraftigare tång.
Tittar man på den på bilden, så ser den ut st ha lite utväxling .

3

En stor svetstång och stålkula?
Och kanske slipa ett spår i tången för kulan, så den inte far iväg ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Kanske funkar att värma niten ordentligt med gasol eller gassvetsen så den blir lite mjukare innan du ska klämma ihop den.

5

ja löste det på ett lite bonnigt sätt...tog en liten popnit och sen ett bladmått emellan. När jag klämt dit niten så ryckte ja bort bladmåttet, perfekt spel.......jäkligt low-tech men har då funkat i 3 år...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Har du rutorna lösa lägger du nitskallen mot skruvstädet och klappar till med en hammare, perfekt.
Eller rutor på plats be en kompis hålla en hammare /slägga under och du klipper till från andra hållet och hoppas att leden inte lossnar.

stenis
orust

7

Eller att man missar lite o gör en jädra bula i fönsterkarmen...  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Varför skulle man göra det?  ICQ/ad  Du lägger den lösa rutramen med niten mot städet, lägger över fästet och klappar till. Fungerar varje gång.  ICQ/ab
Utan buckla i den kromade rutramen.  ICQ/ag

9

Nu snackade vi rutram i bil. Och jag skrev "fönsterkarm" o inte "rutram".

10

Återigen, tag loss ventilationsrutramen med tillhörande vinkelfäste.
Nästan omöjligt att ordna detta på plats, enklast demontera. Lossa klädsel, och de två bultarna som håller axeln, lossa de två små skruvarna som håller vinkelfästet på plats i dörren och bara att dra upp ventilationsrutramen.
Sätt i niten i vinkelfästet med lilla packningen emellan vinkelfästet och ventilationsrutramen, placera grejorna på ett städ och klappa till.
Detta gjorde jag och det fungerade perfekt.

Nu tror jag ju inte att problemet kvarstår efter 7 månader.  Default/lol

11

Det märks att du aldrig skruvat buss...

12

Sorry, missade det där med buss.
Såg bara bilden som visade en Bubbla, eller har jag fel?  ICQ/ae

13

Bussens övre fäste sitter nitat i ramen...

14

Återigen ber jag om ursäkt för att det inte stod någonstans att det handlade om en buss,,,,,,, Default/lol

Marantz skrev:

Sorry, missade det där med buss.
Såg bara bilden som visade en Bubbla, eller har jag fel?  ICQ/ae

15

Bilden visar en bubbla, men vi pratar om niten i synnerhet o hur man får den att se rätt ut. Lustigkurre...fortfarande sur för Albert spegeln eller?

16

Albertspegeln? Sur? Jag? Varför? Du bestämmer själv till vem du säljer, eller hur?  ICQ/ag
Jag förstår inte problemet.  ICQ/ad
Trodde det var en bubbla det handlade om, enligt bild.  ICQ/ae
Hade det stått att det var buss det gällde hade jag inte haft något att tillföra i resonemanget, kapisch?
Tycker vi avslutar vår: ja-nej-jo-nej-ja diskusson i gott samförstånd, eller ska vi fortsätta ett tag till?  Default/lol

17

Du väljer själv...du började ju.

18

Fan nu får ni ge er! Jag startade denna tråden för jag ville ha hjälp och råkar penumerera på den. Skall jag behöva ta bort den för att ni skall leka? Lek någon annan stans istället  ICQ/am

19

Håller med, slutar härmed med omedelbar verkan och ber samtidigt om ursäkt för att ha trashat tråden för dig Mohawk.  ICQ/ac   ICQ/ad

20

Jag fick tag i rörnitar?, solida i ena änden och som ett rör i andra, till dessa har jag ett dorn och motholl som formar rördelen till en krans, fick för mig att det blev väldigt orginallikt, detta var till en splittbuss så det var ju en mindre akrobatisk övning att nita vid skruvstädet... Den där tången vore ju ganska trevlig att ha. -en svetstång med ditsvetsad kula och förlängda handtag kanske kan funka?

21

Tobias J skrev:

Jag fick tag i rörnitar?, solida i ena änden och som ett rör i andra, till dessa har jag ett dorn och motholl som formar rördelen till en krans, fick för mig att det blev väldigt orginallikt, detta var till en splittbuss så det var ju en mindre akrobatisk övning att nita vid skruvstädet... Den där tången vore ju ganska trevlig att ha. -en svetstång med ditsvetsad kula och förlängda handtag kanske kan funka?

Det låter bra! Har du bilder, link eller namnet på butiken som säljer dessa...

Tobias J skrev:

till dessa har jag ett dorn och motholl

Kan du utveckla lite... eller ladda upp bilder.
Jag står inför exakt samma nitövning på bussen, vill göra rätt från början så det inte händer något nasty

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

22

"butiken" var längst in i hyllorna på min arbetsplats... där hittades även verktygen.

23

Du menar att du skall stå och slå på ett dorn vid en nylackad dörr med ett mothåll. Det är inte riktigt vad jag känner är lämpligt. Tyvärr är där inte mycket plats för något större mothåll heller. Jag gjorde om en svetstång men tyvärr så är tången för liten eller jag för klen. Den där lilla skit niten är jäkligt hård. Man skulle ha en tång med bra utväxling men tyvärr har jag inte hittat någon lämplig.

24

Jag sa inget om nylackad, jag berättade hur jag gjorde. kan ta bort inlägget om det är orelevant.