1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-10-03 09:06:56)

Jag undrar i vilken ordning är det bäst att dränera respektive fylla på transmissionsolja.

Ska man samtidigt ta ut alla 4 dräneringsbultar (2 i lådan + 1 i varje reduktionsbox), tömma,
ta på de igen och SEDAN börja fylla 3,5 liter i växellådan och 1/2 liter i varje RGB?

Eller ska man byta i lådan först och när den är klar tömma/fylla bägge RGB (samtidigt)?

Förstår gott att olja i alla tre delar vandrar fritt fram och tillbaka under drift.

Jag avslutar med en blond fråga: är det bara jag som upplever att direkt efter oljebyte
i växellåda (de första metrarna) är det svinsvårt att få in växlarna? innan oljan hunnit gå runt...

Igår bytade jag motorolja (Kendall) samt växellåds- + RGB olja och bussen kör grandiåst!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Jag byter ute först o inne sen. På samma dag, ingen körning imellan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Hur menar du ute/inne?

Nej, jag kör inte heller emellan.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

Växlar först låda sen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Men, inte ska det väl vara en halvliter i varje reduktion? Jag har för mig att det ska vara nånstans ,025-0,3l per växel?
Det är inte bra att överfylla dom.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Det är helt korrekt det du säger. Vet inte var jag fick 0.5 liter ifrån det kanske var sammanlagt.
However, nu har jag läst igen på The Samba och det är för det mesta ingen fara med att överfylla.
Dels finns en ventil som hanterar oljeöverskott, dels läcker det olja, mer om det är för mycket.

Having said that, har du rätt, det är inte helt ofarligt att överfylla särskilt om flera parametrar inträffar:
fullständigt täta packningar, igentäppt ventil, full måne, jämn vecka... men de flesta säger på TS att
det är inget farligt.

Jag kör på den linjen denna gång. Och får kolla under dådå, tillit är bra, kontroll är bättre har någon sagt.