Tjena..
kikade i min app (mina fordon) under teknisk data & fick fram att jag enbart har registrering för 4 passagerare..
Hur ser det ut för er andra som har DH´s ?
mvh/
Andreas

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Passagerarantal i dubbelhytt !?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjena..
kikade i min app (mina fordon) under teknisk data & fick fram att jag enbart har registrering för 4 passagerare..
Hur ser det ut för er andra som har DH´s ?
mvh/
Andreas

Split DH, 4 passagerare.
hmm då behöver jag inte sätta i mittenbälte fram & bak då alltså ?

Hej,
Finns väl inge bälteskrav på lastbil registrerade fordon från den tiden!
Mvh,
Erwin
Tror beräkningen på passagerare är 3st bak och 1 fram, även om det är dubbelsäte fram. Jag har en EH med dubbelsäte, men får endast ha en passagerare. Anledningen tror jag är att "alla" svenska pickuper registrerades med bälte fram och dessa lirar dåligt med att ha två passagerare och då blev det nog bara en sittplats av det (även om bälte inte hade behövts). Det vore intressant att veta om någon med en bay med dubbelsäte har registrerat för två passagerare i detta. Lite synd med en sittplats som är förlorad.
Du behöver ju inte sätta bälten på någon plats (antar att den är registrerad som lätt lastbil), krav på bälte i lätt lastbil gäller från årsmodell 84 fram och 86 bak. Men det ändrar inte antalet sittplatser. Sitter det bälten måste dessa platser användas i första hand. Dvs 3 polare får inte sitta bak utan bälte om det finns en tom bältesplats fram.
Har ett bälte fram för 1 passagerare (trots dubbelsäte) och bak är jag utan. Har en DH 72:a som är reggad för 4 passagerare.
Okej 1 passagerare fram & 3 bak.
Kommer i alla fall sätta i bälten då jag tycker det är säkrare att ha.. men om man haft bälte förr i bilen/lätt-lastbil så
lär man väl fortsätta ha det ?

Kommer inte ihåg hur det såg ut i papperna men på min dh 74:a fanns det 3 bälten fram.
Ja har nya bälten på alla platser, då kan man ju sitta vart man vill.
Står ju 4 passagerare inte på vilka platser om alla ändå är bältade
Använder alla 6 & inte ett ord på bes, men å andra sidan bes i Tidaholm
så dom öppnade aldrig bak
PS har inte bälten för polisen eller bes utan för att ja e rädd om dom som åker med .
ja har bubblor som är reggade både för 3 & 4 passagerare...... hmm detta måste undersökas 
Använder alla 6 & inte ett ord på bes, men å andra sidan bes i Tidaholm
så dom öppnade aldrig bak
Nu kan det ju vara så att besiktningsmannen höll på att diskutera något högintressant och missade denna lilla detalj
Han kanske kollar på detta nästa gång 
Jag tror inte besiktningen bryr sig ett jota hur många bälten som sitter i, jag har aldrig på någon station varit med om att de ens öppnar skjutdörren på bussen. Råkar man ha ett extra midjebälte kan det ju faktiskt vara "lastremmar" för att säkra last!? Jag har dispans för säte för 3 i lastutrymmet, men den hemmasnickrade hörnsoffan rymmer betydligt fler. Så länge alla sitter bra skall man nog ha otur om konstapeln börjar kika på hur många passagerare den är reggad för. Det är nog mer när de stannar en bil där man knölat in 6 passagerare i knät på varandra i baksätet man kan räkna med strul. Rekordet jag har haft passagerare i bussen är 15.. Det hade nog vållat lite pappersarbete för farbror blå 
Menade förresten inte att man skulle skippa bälten med mitt första inlägg, bara att man inte behöver fixa bälten till alla platser man har reggat för om man inte vill.
En sak till med det här med att ha fler platser/ bälten än det står passagerare i registreringsneviset kontra bilprovningen: min 912a har bara 1 passagerare i regpappret, vad skulle Bilprovningen göra? Tvinga mig riva ur nödsätena och bältena bak? Nej det är nog lugnt vad det gäller Bilprovningen att bälta upp alla sittplatser.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Passagerarantal i dubbelhytt !?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.