1

Jag undrar helt sonika, vad behövs göras för att husera ett par 32-34 PDSIT på en i övrigt original typ1-motor?

Fläktkåpa, vilka modeller funkar? Jag vill helst ha möjlighet att köra med värme.

Gasreglage, finns att köpa färdigt? Har hört talas om att CSP sålde såna en gång i tiden, men de finns varken med i deras, eller hos ngn annan återförsäljares lista. Om man måste bygga eget, vad ska man köpa att utgå ifrån, och hur gör man?

Måste man byta fördelare, eller kan man ta vakuumsignalen från ena insuget?

Något mer att tänka på? Jag har redan tänkt på att köpa packningssatser till båda gasarna.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av Blaupunkt (2011-11-10 08:39:05)

Menar du ett liknande bygge som mitt?

http://perlut.com/wp-content/gallery/vw66/P1000009.jpg
http://perlut.com/wp-content/gallery/vw66/P1000010.jpg
http://perlut.com/wp-content/gallery/vw66/P1000011.jpg

Enkelportstoppar med modifierade insugningsrör (för att förgasarna ska gå fritt från fläktkåpan)
Gasreglage = Modifierat Typ 3 reglage (1500S)
009 fördelare = Ingen vacumslang (ska bytas till en 1500S fördelare med vacum men vet inte hur det kommer att funka)

Om intresse finns så kan jag ta lite fler bilder

Per Luthman, Falun
http://perlut.com

3

Jag har monterat(men inte provkört) mina Typ3 gasare på en Typ1 1600.
Det går med org kåpa och dubbelportsinsug, men det blir tight...
Jag lyfte förresten förgasarna ca 1cm med en hemmagjord teflondistans
Luftfilterna(tillbehörs Typ3) fick jag höja en bit för att få dom fritt från kåpan.
Länkaget(org Typ3) höjde jag oxå en bit, sen lirade det bra.

Jag hittade bara en usel bild på datorn, men du förstår kanske hur jag menar?
http://i52.tinypic.com/9hifie.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Tackar för svaren, bilderna är nog, iaf för stunden.

Så orignallänkaget funkar, bara man bygger om det en aning? Jag tänker mig att delen i mitten borde vara annorlunda. Vad sitter denna del fast i? Hursom verkar det till att bli att införskaffa ett originallänkage som nästa steg. Har för mig att insugsdistanser ligger i "röran".

Luftfilter hade jag inte ens tänkt på, vad är det för burkar du har Blaupunkt? Ser ut att vara några typ1-burkar, men jag kan ju inte dessa bilar, så jag måste fråga; vilken årsmodell ska jag jaga efter?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av Blaupunkt (2011-05-03 09:34:37)

kee skrev:

Tackar för svaren, bilderna är nog, iaf för stunden.

Så orignallänkaget funkar, bara man bygger om det en aning? Jag tänker mig att delen i mitten borde vara annorlunda. Vad sitter denna del fast i? Hursom verkar det till att bli att införskaffa ett originallänkage som nästa steg. Har för mig att insugsdistanser ligger i "röran".

Luftfilter hade jag inte ens tänkt på, vad är det för burkar du har Blaupunkt? Ser ut att vara några typ1-burkar, men jag kan ju inte dessa bilar, så jag måste fråga; vilken årsmodell ska jag jaga efter?

Mittendelen på länkaget måste moddas så att gasviren löper rätt i röret i fläktkåpan (förlängas). Dessutom måste man mixtra
lite så att fullt utslag på gaspedalen = fullt utslag på förgasarna. "Mittenröret" är fastsatt i en av bultarna till blockhalvorna
samt ett påsvetsat stödben fäst i en av bultarna till generatortornet.
Själva "stängerna" måste även förlängas något.

Luftburkarna är orginal 34hk (61-65) T-1  ("experter", rätta mig om jag har fel på årsmodellerna)

Per Luthman, Falun
http://perlut.com

6

Har sådana gasare liggandes med länkage man skulle kanske testa detta på 1300an.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

7

Blaupunkt skrev:

Menar du ett liknande bygge som mitt?

http://perlut.com/uploads/images/Gallery/vw66/P1000011.jpg
http://perlut.com/uploads/images/Gallery/vw66/P1000010.jpg
http://perlut.com/uploads/images/Gallery/vw66/P1000009.jpg

Enkelportstoppar med modifierade insugningsrör (för att förgasarna ska gå fritt från fläktkåpan)
Gasreglage = Modifierat Typ 3 reglage (1500S)
009 fördelare = Ingen vacumslang (ska bytas till en 1500S fördelare med vacum men vet inte hur det kommer att funka)

Om intresse finns så kan jag ta lite fler bilder


den installation var riktigt snygg

8 Senaste redigerad av Hebster52 (2011-05-03 18:21:06)

Går såhär också på en helt original utrustad 1680cc med DH.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0892.jpg

Centrum länkaget är från CSP.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0298.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0307.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0308.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0186.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0192.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Lyfter denna tråd igen, då jag har funderat vidare litegrann.

Hebster: Det ser ut som du förlängt insugsrören med mycket mer än den centimeter min distans jag har liggandes bygger? Är det samma typ av luftburk som Lowang har som du använt dig av? Jag har lite svårt att se det.

Vilket är det bästa sättet att förlänga gaslänkaget, svets, skarvmuttrar eller?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Jag tillverkade egna distanser av 20mm tjocka bakelitskivor (som "råkade finnas på verkstan" på jobbet.. ICQ/ad )

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

kee skrev:

Lyfter denna tråd igen, då jag har funderat vidare litegrann.

Hebster: Det ser ut som du förlängt insugsrören med mycket mer än den centimeter min distans jag har liggandes bygger? Är det samma typ av luftburk som Lowang har som du använt dig av? Jag har lite svårt att se det.

Vilket är det bästa sättet att förlänga gaslänkaget, svets, skarvmuttrar eller?

Om du använder utjämningsslangen som original sitter mellan insugen på typ3 så borde du kunna använda typ3:ans fördelare åxå.

12

tja synd att vi inte har bakelit på jobbet.. vi har däremot någon sorts "nylon" men vet ev hur bra det tål värmen... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

använda typ3:ans fördelare åxå.

vad skiljer mellan typ 3 dubbelförgasare fördelare och en typ1  vad har den för partnr..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

använda typ3:ans fördelare åxå.

vad skiljer mellan typ 3 dubbelförgasare fördelare och en typ1  vad har den för partnr..

113-905-205 k Boschnr. 0 231 137 009

15

Hebster52 skrev:

Jag tillverkade egna distanser av 20mm tjocka bakelitskivor (som "råkade finnas på verkstan" på jobbet.. ICQ/ad )

Bedömer du det som att en distans på ungefär hälften skulle räcka? Det är vad jag har och det är vad jag förstått, dessa man använder.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Andra trådlyftet för min del.

Jag står i begrepp att försöka anpassa dit dessa gasare på en av mina motorer när den väl är urplockad, men vill ju såklart vara så väl förberedd som möjligt när man har semester och inte behöva vänta på att reservdelar ska anlända på posten.

Jag klurar fortfarande på länkagets mittendel, själva "karusellen". den verkar inte finnas att uppbringa som egen del och jag är osäker på vad jag redan har i lådorna efter alla dessa år.  ICQ/ad Men om man bestämmer sig för att köpa ett helt nytt länkage, vilka är då lämpliga att välja mellan? Inga av de jag stött på står uttryckligen att de är just för PDSIT-förgasarna även om jag rent visuellt tycker att ett länkage av ICT- eller kadronmodell borde funka. Är det så? Vilka är alternativen?

Andra funderingen är fördelaren. Det verkar inte helt enkelt att komma över en fördelare till typ3, så jag tänkte få alternativen klara för mig. Antingen vänta till rätt tillfälle dyker upp, eller köra med en 009a till rätt fördelare dyker upp, eller köra med original typ1-fördelare. Om en typ1-fördelare ens är ett alternativ, hur kopplas då vakuumet? Via ena gasaren, eller via båda för att samtidigt utjämna vakuumsignalen?

Något mer man bör tänka på? Införskaffande av synkklocka, t-rör för bränslet... Mer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Jag körde med original fördelare med vacuum från urtag i insuget för både servo och förställning utan problem.
Länkaget gjorde jag en rulle med två vajrar som gick direkt till spjället med kulhandske från originallänkaget jag svetsat en mutter på för att låsa vajern med.
Jag har just bytt till ett csp länkage nu till de weberkopior jag kör numera. Gjorde bara nya vajrar och svetsade på kulleder på webern för att kunna köra. Csp länkaget skaffade jag för att gasen hängde sig lite på nästan stängd när jag släppte gasen men det är förgasaren som är problemet visar det sig... nåja, det nya länkaget är enkelt att synka och nästan lika stabilt som min rulle.

18

Länkagefrågan är förhoppningsvis löst. Men jag tackar för din respons på frågan om fördelaren. Jag kommer börja med att testa mig fram i detta så får vi se var det landar. Jag får lov att återkomma helt enkelt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't