1

Någon som har några tips på bad man skall ha för förgasare till en 1915 cc typ 1 motorolja vad man skall ha för fördelare  ?

2

IDA 48:or....  ICQ/ag

Life is a bitch and then you die

3

användningsområde? budget?

dubbla idf 40, idf 44, ida 48. Dellorto dhla (dock svårare med reservdelar etc), typ 3 dubbelförgasare om man inte vill ha ut maxeffekt.. Det finns även alternativ med enkel weberförgasare, men det funkar sällan bra i vårt klimat med frostbildning och bränsleutfällning.

Sen behöver man ALLTID bestycka motorn, det finns inga mallar som stämmer exakt. Enklast är att använda en bredbandslambda och testa sig fram, Misab har en lista man kan utgå ifrån.

4

Som peter säger det är ganska mycket jobb att få till dom
Om man vill ha änu mera arbete som köper man IDA som är igentligen ett racingförgasare som skall gå på gas
Den sådan förgasare är svindyr men den fränaste av dom 80% av dom som kör med dom har småproblem(inte svweker)  med låg fart och mellan registret eller så brukar dom ha problemet  mellan registret o topp registret (2800-3200varv ) men allt går att fixa det är bara tid o tålamod
Olja 20-50 mineral  på sommaren 10-40 på vintertid
Du kan söka efter olja här på BW så finns det några trådar om det
För jag orkar inte tjafsa om sådant (olja ) för då blir tråden så lång som en söndag med bakrus
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

ok jag som är helt ny inom vw men fryser det även å sommaren ? bestycka motor är det å plocka isär å byta packningar mm ?

6 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-28 01:30:38)

bestycka= anpassa förgasaren efter motorn genom att välja dom olika munstyckena, och halsringarnas diameter efter lämpligt behov.
dvs ställa in förgasarna efter motorn.. olika motorvolym kamaxlar och topplock gör att förgasarna behöver olika inställningar. genom munstycken och halsringar.. sen skall dom fininställas... motsvarande "mappning" i insprutade motorers värld.inget är lättare än det andra om motorn skall ge sitt bästa/hålla..
och ja insug kan mycket väl frysa då den inströmmande luften kyler av. är då luften fuktig vilken den är på sommaren kan det bli is på insuget av kylan. som gör att bränslet inte förgasas riktigt.. tex en sommarkväll..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Ja enkelförgasare är nästan alltid ett problem på lite större motorer som sväljer mycket luft så dubbla är helt klart att föredra. Mycket luft betyder hör gashastighet och det betyder kyla och då fälls soppan ut ur emulsionen som bildats i förgasaren.

Jag gillar IDA för att de är så enkla att byta munstycken och halsringar på, man byter det mesta inom ett par minuter.
Om man ska optimera förgasaren så kan man lämna bort det och köra bilen på en rullande landsväg och mäta med bredbandslambda eller så lär man sig hur en förgasare fungerar och läser av tändstift. Vilket man väljer beror på ambitionsnivå, kunskap och ekonomi. Jag har lagt många timmar på att få det att fungera och läst en hel del på nätet för att förstå sen hade jag mycket hjälp av vår vän Sven-Olov Brorsson som var en klippa men han finns tyvärr inte bland oss längre.

Det är enklare att få en för stor förgasare att fungera än att ha förgasaren som en begränsande faktor.
Sen har olika kombinationer olika behov. En 1915 byggd med originaltoppar mm behöver en halt annan förgasaruppsättning än om man bygger en som ger runt 130 hk osv. så lite mer än att din motor är en 1915 behövs för att kunn svara bättre på frågan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Man behöver inte åka till en rullande landsväg för att använda sig av bredbandslamda. Med en i bilen kan man använda sig av den vanliga landsvägen ICQ/ab . En bredbandslamda kostar idag inte skjortan och jag som nybörjare i trimträsket hade nog inte fått till mina IDA:er så bra och så snabbt utan hjälp av en sån. Dessutom ser man hur fett/snålt bilen går över hela registret vilket väl är svårt när man skruvar i och ur tändstift, eller?

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

9

Okej får bli å inhandla en sådan där lampa sen är det väll bara å läsa sig till resten : ) men skall man byta växel låda eller skall man köra på original ?

10

Någon som har nått bra tips på en fördelare ?

11

Jag kör med IDA48 på min 1915. Good shit men... mycket jobb och för ett jävla väsen. Gött väsen men det kan bli lite jobbigt om man kör långt.
Skall du ha en förgasare som är vida överlägsen både IDA och IDF oavsett storlek så skall du leta upp en uppsättning Dellorto 45:or. Bättre förgasare har jag aldrig kört med. Bra att ställa in men framförallt är det bra körförmåga med de.

12

Butanox skrev:

Okej får bli å inhandla en sådan där lampa sen är det väll bara å läsa sig till resten : ) men skall man byta växel låda eller skall man köra på original ?

Lampa?? Nä Lambda. Den mäter avgaserna för att se hur förbränningen är, fet eller mager eller bra.
Även om man har en bredbandslambda så måste man lära sig hur en förgasare fungerar annars justerar man ändå blint och får ingen kvitto på vad man gjort förrän man provkört.

Vilken låda du ska åka med beror på effekt, körstil och användningsområde. Ska man generalisera lite så brukar man säga att upp till ca 120 hk funkar original.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Okej hade tänkt mig ett par weber idf 40 eller 44....

Jasså ok men om vad blir nästa steg på växel låda ?

14

Dennis skrev:

Man behöver inte åka till en rullande landsväg för att använda sig av bredbandslamda. Med en i bilen kan man använda sig av den vanliga landsvägen ICQ/ab . En bredbandslamda kostar idag inte skjortan och jag som nybörjare i trimträsket hade nog inte fått till mina IDA:er så bra och så snabbt utan hjälp av en sån. Dessutom ser man hur fett/snålt bilen går över hela registret vilket väl är svårt när man skruvar i och ur tändstift, eller?

Ursäkta lite trådkapning... Dennis har du tipps på någon bra och billig bredbandslambda?

Alte Liebe rostet nicht!

15

Det beror på vad du utgår från men sk. superdiff och svetsade nav på 3 o 4 är oftast första stegen.

Ali G

16

Bredbandslambda, innovate MTX-L. Dock behöver man se till att man får den med lång kabel (18fot) annars räcker den ej från avgas till instrumentpanel.

http://www.ebay.co.uk/itm/INNOVATE-MTX- … 461399210c
(obs, denna har den korta kabeln på 8fot)

Svwerker.. hur kan man få ett kvitto på bestyckning innan provkörning då menar du?

17

Svwerker: hur mycket hållbarare kan man tro/inbilla sig att den lösningen blir? Jag har läst på lite olika ställen att en originallåda klarar uppemot 125 hk i originalutförande om man är snäll. Vilka lådor gäller det till att börja med och hur mycket bättre skulle det bli med ovanstående modifiering.

Vad är det som går sönder först i dem?

18

Nej inget kvitto men om du har problem över 5000 är det bra att veta vad man ska ändra annars ändrar man kanske något som är bra och för göra om, göra rätt.

Ali G

19

Oftast är diffen som går först och sedan trean fyran. De tidiga 60-talslådorna är svagast så länge vi inte snackar splitcase. -68 och upp brukar funka rätt bra med bara superdiff och sen har vi de nyare IRS som har lite andra grejer. Vad har du att utgå från?

Ali G

20

Ja, viss förkunskap måste man ju ha om hur förgasarna fungerar såklart.. oavsett om man kör rulle eller landsväg.
Jag börjar med vad jag räknat fram bör bli en fet blandning, sen minskar jag munstycken tills det blir bra.

Det finns ju några grundregler att utgå ifrån. tex lågfart = halsring x 1,6 och huvudmunstycke = halsring x 4,3-4,5.

Hur som skulle jag nog satsa på ett par idf 40-44 på en 1915 lite beroende på ventilstorlek i topparna. Det finns gott om information, bestyckning, tillbehör och reservdelar till dem.. Det mesta är relativt billigt.

21

nizekustoms skrev:
Dennis skrev:

Ursäkta lite trådkapning... Dennis har du tipps på någon bra och billig bredbandslambda?

Jag har en Innovate MTX-L som funkar mycket bra. Jag bestyckade efter den på vägen och när jag sen körde bilen på rullande låg lambdavärdet bra över hela registret. Behövde inte bestycka om. Sen har jag säkert haft en hel del tur också. Precis som MrPete skriver så behöver man den långa kabeln. Och en kompis som håller koll på mätaren när man gasar underlättar ICQ/ab

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

22

Svwerker skrev:

Oftast är diffen som går först och sedan trean fyran. De tidiga 60-talslådorna är svagast så länge vi inte snackar splitcase. -68 och upp brukar funka rätt bra med bara superdiff och sen har vi de nyare IRS som har lite andra grejer. Vad har du att utgå från?

Ber om ursäkt för trådkapning men jag fortsätter lite till på det spåret. Jag har en -66:a med originallåda som har blivit uppslipad av tidigare ägare för att ta ett svänghjul med 200 mm koppling. Personligen tycker jag att det ser ut som att det har blivit lite väl mycket slipat på en par ställen men det verkar hålla. Synkringarna på 1:an och 2:ans växel börjar spöka lite så antingen så blir den renoverad men jag överväger att skaffa en donatorbil med IRS och då lär det bli en sådan låda. Visst var det någon 70-tals låda som bara gick att öppna på ena sidan som inte var önskvärd? Vilka årsmodeller var det?

Jag har även en 091-låda liggandes men yxskaftet jag köpte den av gav mig fel uppgifter så det är en modell där växelföraren går in på sidan. Inte en enda uppgift stämde förutom att det var en 091-låda. Den blev dock billig ICQ/ag  Default/hmm  men oanvändbar i bubblan. Farsan har en par pickisar med samma låda så det får väl bli en utbyteslåda till dem kanske...

23

Okej skall bli intressant å se när jag hämtar motorn i slutet på månaden så får jag försöka läsa på lite om hur en förgasare å de fumgerar .... : )

24

eing9911 skrev:
Svwerker skrev:

Ber om ursäkt för trådkapning men jag fortsätter lite till på det spåret. Jag har en -66:a med originallåda som har blivit uppslipad av tidigare ägare för att ta ett svänghjul med 200 mm koppling. Personligen tycker jag att det ser ut som att det har blivit lite väl mycket slipat på en par ställen men det verkar hålla. Synkringarna på 1:an och 2:ans växel börjar spöka lite så antingen så blir den renoverad men jag överväger att skaffa en donatorbil med IRS och då lär det bli en sådan låda. Visst var det någon 70-tals låda som bara gick att öppna på ena sidan som inte var önskvärd? Vilka årsmodeller var det?

Jag har även en 091-låda liggandes men yxskaftet jag köpte den av gav mig fel uppgifter så det är en modell där växelföraren går in på sidan. Inte en enda uppgift stämde förutom att det var en 091-låda. Den blev dock billig ICQ/ag  Default/hmm  men oanvändbar i bubblan. Farsan har en par pickisar med samma låda så det får väl bli en utbyteslåda till dem kanske...

Jag bryter ut detta och svarar i en ny tråd.

Ali G