51

Mycket bra.

Mera känd som jb...

52

JBlom skrev:

....

Tråkigt när vi i samma hobby ska behöva jaga varenda krona i varje affär. What comes around goes around som man brukar säga i Amerika!

Detta summerar det för mig! Ta me fan det finaste jag hört sedan konfirmationen!!  Default/lol

I övrigt håller jag med Mr56. Personligen så skyr jag auktioner, bud, högstbjudande utan utgående pris. Av den enkla anledningen att jag tycker att man som säljare bör kunna sätta ett pris, om man nu använder sig av ett "märkes/hobbyforum" som annonsplats.

Anser man sig inte "ha-en-aning", eller vill "känna-av-marknaden", eller vill "kräma-ur-så-mycket-det-går" så finns det gott om annonsplatser och auktionssiter (nationellt/internationellt) där man kan lägga ut sina prylar, projekt, bilar, bussar om man nu är ute efter att leta högsta tänkbara bud.

Det är kul att gå på auktion, om man gillar gammalt porslin och Hötorgskonst!  ICQ/af

mina 2 ören

62 Ragtop, 044 CNC, 48IDA, Fk8

53

Mr 56 slog huvudet på spiken.

Something peculiar.

Typ 1 1961

54

Jo,det är en förståndig gubbe det där... ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

55 Senaste redigerad av Frederik (2013-10-07 12:15:43)

Jag förstår egentligen inte problemet/kritiken vissa ser i bud/ auktioner att man stör sig på att man tror att säljaren försöker krama ur så mkt pengar som möjligt. En budgivning ger ju inte en krona mer än vad saken är värd för någon just för stunden. Detta kan ju både vara mindre eller mer än vad säljaren trott eller "listpriset" kanske bedöms vara. Ingen är väl intresserad av att bara driva upp priserna? Låt säga att någon säljer en ovanlig tutknapp han inte har en aning om vad den är värd, googlar och hittar $ priser och begär detsamma i kr, vilket ingen betalar för här. Man kan inte begära att alla skall veta vad saker är värda och det man kan läsa mellan raderna här är att folk hoppas någon inte vet vad något är värt och ta för lite, inte för mkt. Jag kan tycka budgivning är en form av rättvisa. Låt säga att det dyker upp någon del billigt, den första som ser annonsen slår kanske till för att det är ett bra köp även om behovet inte är så stort, men någon annan kanske letat länge eller verkligen är i behov av delen. Eller när det dyker upp något flera är intresserade av. Ibland är ju bud också ett sätt att bli av med "dussinvaror" (billigt) istället för att sätta vad de brukar kosta. Jag tycker att fokuseringen kring säljarens påstådda lathet eller girighet är lite barnslig, det måste väl vara upp till säljaren hur han vill sälja delen och köparen hur mkt han vill ge? Det intressanta är att det som retar folk mest är att säljaren vill tjäna pengar och att detta är okamratligt, men tidigare när det diskuterats om det är ok att köpa delar billigt (från utlandet/ marknader) och tjäna extra på att återsälja detta har alla varit rörande överens att detta är ok och ett sätt att finansiera sin hobby. (Logiken haltar lite). Det är alltså ok för någon som vet värdet, att köpa billigt och sälja dyrare, men inte ok för någon okunnig att sätta bud och få ut vad delen är värd? Mig veterligen har ingen auktion/ budgivning spårat ur för att folk blivit sura över att priset blivit för högt? De som skriver här visar mest sin avsky mot budgivning generellt och då behöver man inte bjuda. Jag undviker själv annonser med "bud" utan ett riktpris av exakt samma anledningar som sagts här, men det är mitt val och jag tycker inte att bud skall förbjudas eller säljare hängas ut som giriga/ lata.

Problemet tycker jag inte är att säljaren har budgivning, utan hur köpare agerar i budgivningen. Påtryckningarna har blivit så att man skall ha en exakt sluttid och på värsta traderamaner (där det kanske fungerar med autobudgivning) skall det väntas och bjudas över minsta möjliga i slutsekunderna. Redan innan, när folk bara hade en slutdag satt folk och bjöd över så nära 12-slaget som möjligt. Det rättvisa och bra med auktion är ju att alla skall få säga sitt när flera är intresserade innan varan klubbas och det är ju här det blivit käbbel. Tror det är bättre att skippa sluttid.

56

Andra roliga former av försäljning eller vad det ska kallas...

Typ1 -50 Intressekoll

-aldrig svetsad i varken kaross eller bottenplatta, rostfri
-orginal motor och växellåda
-skivbromsar från CSP med 5/205 bultmönster
-nya Brm och däck
-konverterad till 12 volt
-takräcke

Vill man sälja eller bara kolla om folk vill betala massor eller vad ?

E-town Bugs @ Facebook

57

Intressekoll är en form av skrytannons. Se vad jag har, men du får inte köpa det...jag bara kollar om det finns några som är avundsjuka.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

58

25hpman skrev:

Intressekoll är en form av skrytannons. Se vad jag har, men du får inte köpa det...jag bara kollar om det finns några som är avundsjuka.

Precis så är det...   Default/lol

E-town Bugs @ Facebook

59

Hallå på er!

Den här tråden har legat öppen i en dryg vecka nu och med nästan 60 inlägg ser vi att det har varit en viktig diskussion och att folk har haft chans att säga vad de tycker. Jag och GB har snackat en hel del om detta under den senaste veckan och kommit fram till följande slutsats. Vi har även uppdaterat forumreglerna: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4 med nedanstående text.

Budgivning: Det är slutligen naturligtvis alltid upp till säljaren att avgöra hur och till vem varan säljs. Annonsören bör dock vara tydlig i vad som gäller och självklart skall respekt visas från både säljare såsom köpare. Det är inte schysst att avbryta/förlänga/ändra en offentlig budgivning i en annonstråd på grund av alternativa säljkanaler och/eller andra bud via FB, SMS, telefon eller annat. På redig svenska: Har man bestämt sig för att sälja en vara via en annonstråd är det inte vidare schysst att ändra sig under resans gång. Vi ser helst att auktioner undviks och att sådana hänvisas till specifika hemsidor avsedda för detta. Vid budgivning - budläggning sker då enbart i tråden. Och som alltid - onödiga kommentarer i annonser undanbedes.

Tack för ert intresse och input på detta! MVH / Jonas & GB

"Daddy Cool"