1

Efter 15 år i vw träsket och alltid med originalmotor i röven så har jag nu tänkt knåpa ihop en 1914cc, jag har precis köpt ett upptaget block samt cylindrar och kolvar 94x69, sen har jag nog tänkt köpa mig ett par Los Panchitos toppar från US and A.
Lutar även åt att det blir insprutning med megasquirt 1 på motorn istället för dubbla förknasare.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha inne i själva motorn, vilken kam, vilken vev, lyftare och så vidare.
Så nu vill jag ha lite tips på vad jag ska fylla blocket med för typ av roterande järnskrot

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

2

Typ4 block med Porschefläkt!!

Gasar till det rasar!

3

Känns dumt att skaffa ett typ4 block om han har ett typ1 upptaget för 94mm. Fanns inget block skulle jag personligen jaga fatt ett wbx, skära av vattenmantlarna och flytta dragstångshålen.. sen har man ett mkt starkt block att bygga vidare på.

Megasquirt har jag mkt bra erfarenhet av men jag skulle välja ms2 ver.3 snabbare processor, fler funktioner och stabilare.. kostar inte många kronor mer. Reggar man tunerstudio och har en bredbandslambda så funkar autotune väldigt bra efter man gjort en grundmap.
Om du ska använda ms för både soppa och tändning så ska du försöka trigga på veven med 36 -1 kugghjul istället för i fördelaren. Du kan köra wastespark eller separata spolar.. Vill man vara avancerad kan man ha dubbla triggers och köra fullt sekventiell tändning (troligen overkill i detta fall).
Sen behövs ju spjällhus, antingen ett spjäll med plenum och rör, eller separata spjäll, oavsett måste mapsensor monteras, lufttemp, vattentemp kan man använda på oljan istället.

Fullflödeskonverterat block med externt oljefilter
balanserad originalvev med viktade kolvar och stakar
Panchitostopparna är mkt pang för pengarna.
kamaxel utifrån användningsområde och önskat varvtalsområde, vippor är beroende på val av kam och önskat lyft.
rakskurna kamdrev (?)
original eller GB lyftare
En bra 26mm oljepump, portad och planslipad för rätt spel.

4

Greven skrev:

Efter 15 år i vw träsket och alltid med originalmotor i röven så har jag nu tänkt knåpa ihop en 1914cc, jag har precis köpt ett upptaget block samt cylindrar och kolvar 94x69, sen har jag nog tänkt köpa mig ett par Los Panchitos toppar från US and A.
Lutar även åt att det blir insprutning med megasquirt 1 på motorn istället för dubbla förknasare.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha inne i själva motorn, vilken kam, vilken vev, lyftare och så vidare.
Så nu vill jag ha lite tips på vad jag ska fylla blocket med för typ av roterande järnskrot

Hej Greven
Varför 1915 
Sen vad skall den sitta i bil eller buss
Nästa fråga karaktären på motorn skall vara ????
Nästa fråga hur mycket skall du lägga in på motorbygget
På sista frågan cirka 20000> kan du kallt räkna med
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

jag gissar 1915 för att han har cylinderkit för kort slag. Fast å andra sidan funkar väl det upp till 74-76mm slag va?

6

Anledningen till 1914 är att det känns som en lite lagom mittemellan motor att ha i bussen så man kan hänga med bra på motorvägarna och ha lite mos för omkörning osv, sen är jag ju lite tung på foten ibland och gillar att leka trots mina 35år så är det ju kul å rita lakrits på gatan ibland.
Så då tror jag 1941 passar bra till mina behov, 1641 känns inte lönt, 1835 ligger ju ganska nära 1914 sen börjar det bli över 2 liter och kanske lite mer racemotor och jag vill bara ha en hygglig allround motor som klarar det mesta och man kan harva runt i 120 knyck utan att varva ihjäl sig.

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

7

man kan harva runt i 120 knyck utan att varva ihjäl sig.

Hur tänker du här??... skall du bygga annan låda också??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Njae, det hade jag väl inte tänkt till en början, men man kan ju alltid pilla in nån gammal 091 låda som ligger och skräpar  ICQ/ab

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

9

Ska du ha en motor med bra pulver men lugn karraktär ska du bygga så stort som möjligt. Volymen har inget med toppeffekten att göra men en 2332 på 150 hk känns betydligt lugnare än en 1600 med samma toppeffekt. Det bli liksom ingen racemotor för att den är stor.
Ska du ändå bygga så tänk ett varv till både vad gäller budget, behov och önskemål. Rätt kombination ger mer valuta för varje krona du lägger ner och du kommer att ha fler problemfria mil på det oxå och det finns inte mycket som slår en motor som går utan strul.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Köpte ju ett uppborrat block och cylindersats 1914 för en vettig penning, så då bygger jag vidare på det.
Och av nån anledning är det just 1914 som känts mest rätt

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

11

Om jag var dig  skulle jag satsa på tjocka 92or som har samma ytter mått som 94ona så får  du bättre stabilitet än 94ona
http://www.piersideparts.net/AA9200T1M.html
sen in med en vev typ på 74-76 mm så får du vrid så det räcker i buss  http://www.piersideparts.net/DPR74MM.html
Om du inte vill varva ihjäl den stackas motorn
Små ventiler i topparna 40x35 
Skit i sprutet om du inte vill lägga en förmögenhet på mappning  om du vill ha den att gå bra (bänk körning för mappning brukar kosta 7000dagen )  Det brukar kosta mer än det smaka med alla delarna för sprutet är komplett
Inte för att jag gillar kina kopior på Weber IDF men sådana  brukar ligga  4000 paret
Glöm inte ett bra olje system på en buss motor för ofta är det som dödar en bussmotor som är trimmad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Sprutet hjälper min jobbarkompis mig att bygga och mappa, så det är därför det förmodligen blir insprutning, jobbarkompisen är skitsugen på att hjälpa mig och det är han som mer eller mindre övertalat mig till det. Så några 7000 om dagen i mappkostnad blir det inte tal om, det blir nog nån bärs istället.
Han har precis byggt klart sin Volvo 340 med 450 hjulhästar och han har byggt sprut och hela skiten själv, eget grenrör, egen fuelrail, catchtank, ja allt, så han vet vad han håller på med

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

13

Hur mycket effekt tror du att du vill ha?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Vet inte, vad får man om man bygger enligt cbperformanc kit ovan?
Nån har sagt att man kan få ut 140 150 hk, men jag har ju hellre en 120hk motor som är stark och med bottendrag än en ettrig snabb 7000 varvsmotor
Har ju aldrig byggt sånt här innan utan alltid harvat runt med 1600 big block ICQ/ab för enkelhetens skull (och latheten och ekonomin)

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-09-26 10:48:41)

Greven skrev:

Sprutet hjälper min jobbarkompis mig att bygga och mappa, så det är därför det förmodligen blir insprutning, jobbarkompisen är skitsugen på att hjälpa mig och det är han som mer eller mindre övertalat mig till det. Så några 7000 om dagen i mappkostnad blir det inte tal om, det blir nog nån bärs istället.
Han har precis byggt klart sin Volvo 340 med 450 hjulhästar och han har byggt sprut och hela skiten själv, eget grenrör, egen fuelrail, catchtank, ja allt, så han vet vad han håller på med

Jag ville bara vara snäll o infomera vad saker o ting kostar i verkligheten  ICQ/an
Insprutnings boxen är det billigaste i din tänkta kedja
Om du pundar ihop spjällen och skaffar givare från skroten så kan man komma rimligt undan
Men det blir mer pengar är man tror
Sen det med volvo o turbo här i Göteborgs trakten är det ett misslyckande under 450 WP på rödmotorn och vitmotorn
Så var snäll och tänk efter hur du vill ha din motor För en
VW motor som skall gå i ur och skur är inte så bra att varva länge med en tung buss om man inte vill riva i sär ofta
Efter som du har kolvar o block så kanske det är värt att köpa en vevaxel som har lite längre slag så slipper du varva ihjäl din tänkta motor
och du får lite mera hk och vrid '
Om du tänker vad Vw tillverkade till bussarna så blev det en motor på 112hk som går i ur och skur
Ps jag låg o mappade på gatan men det kostade mig så mycket i motorras så nu gäller det bromsbänk för det blir biligare till slut
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Det där med vrid istället för effekt är ju lite svårt för vrid och varvtal ger effekt och utan effekt kommer du inte en meter.
Du vill ha en motor som ger effekt på låga varvtal.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

PPRMicke, jag menade inget illa utan ville bara meddela att jag har folk runt i kring mig som kan allt vad mappning och trimning heter, och att det då kanske inte behöver röra sig om tusentalskronor.

Och Svwerker, ja det skulle vara trevligt med effekt på låga varvtal, eftersom jag inte har behovet av att åka jättefort, utan har hellre bra acc från start och upp till 100 t ex. Och kunna köra om andra långsamma bilar lite enklare

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

18

En 1914 passar säkert bra till en buss, sätt i en 69mm motviktsvev(balanserad såklart) så tål motorn att varva. Det där med att bussmotorer ska ha så mycket vrid och inte varva är väl en myt? Bussar varvar ju massor med sina låga utväxlingar (även 091 är ju en traktorlåda)  Dessutom ska det varva mycket för kylningen skull, men har man bara bra grejer i motorn och det är noggrannt byggt så håller det. Lägg krutet på en välbyggd 69mm bottendel med ett bra oljesystem med extra kylare.

19

Många olika bud här, vad är skillnaden på om jag väljer en 69 millimeters vev eller en 76mm.
Vilken kam är lämplig?
Kan jag använda originalstakar? (har 20st liggandes)
Jag vill ha en motor med bra botten och acceleration, ligga på i 180 knyck och ligga på 8000 varv är inte intressant
Cylindersatsen jag har är 94x69.
Det kommer bli insprutning istället för dubbla förknasare

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

20 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-10-05 10:05:39)

Du får lite mera vrid med en 76mm vev axel ( du behöver tillverka schims (3,5mm) som du sätter under dina cylindrar )
Och du kan använda dina std stakar
Det där med kamaxel kan vara lite svårt att säga  Man behöver veta vilket komp som du har tänkt sen vilken storlek på ventiler som du har tänkt dig  vilket varvtal du skall ha max vrid/Hk
vilken länd på insugen  som du har tänkt och det sista vilket avgasrör som var tänkt
Som du kanske förstår så kan det vara riktigt jävligt att få till det bra
Sen det där med vad man skall ha att få till soppan till motorn är en av dom sista bitarna som man brukar tänka på
Du som vill ha mycket vrid på din motor så tänk små hål i dina spjäll hus  så du får hög hastighet  och du får god körbarhet
På min räser så har jag sprut som har kostat mig en jävla massa pengar(bara i år mer än 10000) (och det är ett av dom fänaste spruten )   ICQ/ac  på gat bilen så sitter det förgasare så man bara går ut och vider på nyckelen  o åker
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Greven skrev:

Många olika bud här, vad är skillnaden på om jag väljer en 69 millimeters vev eller en 76mm.
Vilken kam är lämplig?
Kan jag använda originalstakar? (har 20st liggandes)
Jag vill ha en motor med bra b totten och acceleration, ligga på i 180 knyck och ligga på 8000 varv är inte intressant
Cylindersatsen jag har är 94x69.
Det kommer bli insprutning istället för dubbla förknasare

94x69 blir en 1914, 94x76 blir 2110. 76mm funkar bra med orginalstakar men du kommer att få slipa ur i blocket och shimsa upp cylindrarna. Tänk
på att orginalstakarna blir kortare i förhållande till slaget och att du flyttar ner varvtalsområdet lite. Kamaxel är är svårare, beror mycket på vilka toppar du väljer och vilken karaktär du vill ha på motorn. Vet flera motorer som går riktigt bra med Los Panchitos och C35 -kam men borde även funka med snällare kamaxlar. Lycka till :-)

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

22

Du kan använda originalstakar upp till 82-vev i den typen av motor du vill ha, längre slag gör att effektregistret flyttas ner i varv.

Jag tycker att kombinationen med 76-78 i slag, 94 i borr, Los Panchitos och en C35 verkar bra sedan är det bara att köpa avgas och förgasare som passar. Weber IDF40 borde räcka väl till det och på avgas skulle jag nog ta ett 1-3/4" med mergekollektor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Svwerker skrev:

Du kan använda originalstakar upp till 82-vev i den typen av motor du vill ha, längre slag gör att effektregistret flyttas ner i varv.

Jag tycker att kombinationen med 76-78 i slag, 94 i borr, Los Panchitos och en C35 verkar bra sedan är det bara att köpa avgas och förgasare som passar. Weber IDF40 borde räcka väl till det och på avgas skulle jag nog ta ett 1-3/4" med mergekollektor.

På en buss motor skulle jag väja 1,5/8 efter som du inte vill varva och då får du hög gashastighet på lägre varv om man använder 35-37mm avgas ventil   
Ps man vill gärna ha ventiförhållandet  som 40/35 om man vill ha bra gas svar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Har köpt 42mm ersättningsrör csp python, vad det blir i tum vet jag inte, ljuddämpare har jag en egenbyggd konstruktion med Magnaflow dämpare, sen får jag väl lösa kringlan däremellan på nåt vis

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

25

1,5/8