1

Hej Vwäner, ett antal gånger har jag fått påstötningar om att skriva om mitt projekt Porsche bussen som byggden för många år sedan, faktiskt 2004, så snart är det 10 år sedan den först fick känna asfalt. Nu idag hitta jag mina gamla "dagboksanteckningar" om bygget och ni som är med i Typ2klubben har kanske läst det innan, men det finns fler kanske som kan tycka att det kan vara trevligt att läsa om ett motorbyte av det annorlunda slaget

från en nörd till Er...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Heja!!!

ICQ/ae

3

JAAAA! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Absolut ! Har svaga minnen från gamla typ 2 forumet men en ny fräsch gammal tråd är inte fel..  ICQ/ab

You´ll never know...

5

Detta är alltså 2004 och kopierat från ett forum på typ 2 klubbens hemsida
men håll till godo ändå, bussen går fortfarande att rasta japanare med :-)

Tänkte skriva en kort dagbok om motorbyte med växelådebyte och hjulupphängning. Nu är det kanske inte den vanligaste bytet som kommer att ske under tre dagar, men det kan vara intressant ändå.

Objektet:
1973 Bay buss: Vw-motor bytes mot dito Porsche 2,0L motor inkl. växellåda och bärarmar hjulupphängning fram och bak. Alla delarna insamlade under en femårsperiod och iordning gjorda och nu skall det ske. Beräknad tidsåtgång 3 dagar för bytet samt ett antal timmar till för elkabeldragning och uppstart.

Plats:
Bilverkstad med lyft.

Personal:
mig själv samt en bilmekaniker (Micke med ryggskott)

Start:
Måndagen den 19 april 07.00

07.00
Bussen körs in i verkstaden och jag går igen vad som skall göras med mekanikern och vi planerar arbetet. Motor med växellåda drivaxlar och avgas allt plockads på en gång, 4 bultar på lådan, 4 bultar på motorn, gasvajer, kopplingsvajer (lösnas när vi sänkt motor lite) Bensinledningar, värmespjäll allt plockas bort, elkablar i motorrum och startmotor. Klart kl 08.30 Motorrummet tvättas, avfettning så vi kan fortsätta vårt arbete rent och fint.
10.00 efter kaffe påbörjas demontering av hjul inkl, torsionstavar och upphängning, allt sitter hyfsat löst och Inga problem uppstår, allt klart 11.30. Fika
12.00:genomgång om hur vi skall göra med torionstavar och röret som det sitter i. Det befintliga är rostigt i infästningar och ser allmänt tråkigt ut. Vi bestämmer oss för att kapa av det gamla röret och montera ett beg. 911:a rör som jag inskaffat tidigare. Kaparbetet och finputsning av det beg. tar lite tid, svårt att komma till, så kapningen sker med brännare istället och kl. 15.00 så är det gamla röret demonterat och det "nya" röret är ditsatt tillfälletvis. Vi bestämmer att avsluta dagen och sätter oss i går igenom morgondagen och om vi behöver köpa något material. Morgondagen skall vi sätta fast torsionröret samt gör lite förstärkningar runt detta. Det skall kapas upp lite på högersidan i motorrummet (där batteriet sitter) här skall det monteras en oljetank. Nya motorfäste längst bak till Porschemotor skall borras/göras ev. en lite förstärkning. Vi passar också på att svetsa ett par småhål som fanns dolda i bottnen när vi plocka bort motorn. Sen blir det förhoppningsvis provmontering av hjulupphängning samt motor och låda.

Vi hörs i morgon kväll

Dag 2, Tidsupptemism... 08.30 lite senare start idag, ni vet barn och... (mekanikerns).

Anpassning av torsionröret och inmåttning, förstärkning svetsat på plats och röret svetsat, klart till kl 10.00.

Bärarmar med torionstavar, skivor och bromsar monterade, provning med fälgar så allt går fritt och montering av allt detta, klart till 12.00.

13.00 Vi tar in den "nya" motorn och växellåda och börjar förbereda för tillverkning av motor o växellådefäste. Första faddesen, motor och låda passar inte, fel koppling. Iväg till mitt garage och lånar en koppling från en annan motor som jag har. Fattas ett par bultar för montering av detta, inga hemma eller hos järnhandlaren, så det blir egentillverkade sådana som används, under tiden tillverkar jag fästet till växellådan och upptäcker att där också skall sitta några specialbultar, M12x55 med 1,5 stigning (normalt 1,75) Hmmm. Får lösas sen. Plockar ner undre golvet för att komma åt växellänkaget, detta måste vinklas ner 50 mm för att komma rätt mot vx-lådan. Röret för värmekanel plockas bort, här får växellänkaget sitta istället, bygger om eber värmaren så att den anslut direkt till värmekanel istället, så värme kommer att finnas. Ja så sluta dag 2, kl. 16.00

i Kväll, skall det letas bultar i garaget, samt lite annat som behövs, bensinpump, packningar till avgas, elkabel, kopplingar till batteriet, spacerplattor, måste lägga på ca 50 mm på varje sida för att det skall se snyggt ut, jag kommer att använda 6" fälgar med antagligen 205 mm breda däck och får bredda den nya axeln med ca 50 mm på varje sida, men det får bli sen efter SBP.

morgondagen: ja min mekaniker har sagt till mig att vi skall provstarta i morgon, men ni skall se något hinner inträffa innan så vi inte hinner och skulle vi hinna så vet jag en pub som skall besökas i morgon kväll. Kanske gör det ändå.

Vi hörs i morgon

Frustration dag 3:
Ja vad skall man säga. Motor och låda monterades ihop och första provmonteringen/måttning gjordes i bussen för att tillverka bakre motorfäste. Vi kapa i båda sidorna (de runda partierna mot bakstammen/luckan) och bort med låset till luckan (fick inte plats), nya förstärkningar svetsades in i balkarna för nya motorfästet, kapa upp i högersidan för oljetank och anpassa samt montera denna. Lång tid men vid 14.00 var detta klart. Jag stack iväg och handla lite bultar och spacerplattor, samt fixa med några hål i en 6 mm platta. Åter 16.00 och vi prova att montera motorpacket med alla sakerna klara.

Under tiden hade Micke monteras stötdämparna i nya fästen och perfekt blev det ända till vi kom på att där stötdämparna hamnade skulle också drivaxlarna sitta, Bakslag, Nya fästen tillverkades bara för att konstatera att då blev stötdämparna 100 mm för långa, så det blir till att köpa nya i morgon torsdag, tur att man jobbar med reservdelar och har kredit på firman!
Motorn monterades och snart konstaterades att vi satt bakre fästena 15 mm fel, motor tog i bakstammen. Ombyggnad av motorfästen och växellåde fästen bara för att konstatera att nu tog växellådan i bottnen på bussen. h/&%¤#" också... OK flytta fästena en gång till och nu jävlar... nej inte en gång till, gick inte, dessutom konstaterades att ljuddämparen tar i bakstamen och draget får inte plats... dubbelt f...

Vi packa ihop verktygen kl var 19.30 och vi orka inte tänka klart efter 11 timmars mekande.

I morgon torsdag måste jag jobba lite på mitt vanliga arbete, men Micke skulle fortsätta med bussen, vi löste en del av problemen via telefonen senare under kvällen, tillsammans med en annan garagkompis som jag har. Jag körde till honom istället för pubben för att prata om problemen och hur vi skulle lösa dem. Jag tror nu att vi skall fixa det ändå, vore jo otur om man skall stupa på sista sakerna. Nej se inte problemen utan lös dem istället.

Ingen öl, det blir sängen istället kl. 23.22

vi hörs i morgon

Då var vi inne på dag 4 i verkstaden, Jag själv var optimist och tog bara 3 dagar ledigt från jobbet, så idag torsdag har jag inte varit med på verkstaden.

Men eftersom vi inte fick i motor dag 3 så fortsatte Micke idag med bussen. Vi löste problemen från gårdagen och med att motor inte gick i. Micke byggde ett nytt växellådefäste och så löste sig nästan allt. Avgassystemet byggs också om så att det kommer 50 mm längre ner och då skall både draget och kofångaren få plats.

Dag 4 har "vi" fått ihop växellänkaget, gasvajer och kopplingsvajert, handbromsar och vanlig broms bak. Nya stötdämpare som passar bättre och en del andra småsaker har ordnats, men allt tar sin tid. Men det blir bra.

Nu ikväll när jag kom till verkstaden så hjälptes vi att montera på bromsoken bak och la på några gamla däck på fälgarna 6x15 Fuchs från Porsche, gamla däck bara för att se vad som får plats innan jag beställer nya, ser ut som om jag kommer att använda 205x55/15 om jag hittar med rätt belastning, vi får se.

Vi fick på hjulen och för första gången på 4 dagar ner med bussen från lyften med motor/växellåda och nya bakaxeln. Underbart att se, den sjönk lite för lågt så vi får spänna upp torsionstavarna lite nästa gång. Men en härlig känsla.

Nu blir det vila ett par dagar, versktadsägare måste ta några andra bilar, men i nästa vecka fortsätter vi.

Jag räknar med en dag till för två personer, sen kan vi säkert starta och köra den därifrån, men vi saknar att bygga om grenrören, anpassa till draget, två rosthål och byte av spindlar och bromsar fram. Samt matarledning till strömmen till motor. Men när detta är klart då tar jag minst två öl den kvällen. I kväll har jag förfirat med en öl och det var underbart.

Vi hörs om några dagar, sköt om era bussar

En ny dag lagd på bussen.
Tog en dag ledig från jobbet hoppades på att vi kunde få igång bussen inför kommande helg, inte för att den skulle bli färdig, men startad och körd några meter vore inte fel.

Vi börja i morse kl 07.00 med att montera nya stötdämpare och nya bromsslangar samt justera in handbromsen. Vi ställde också om bakvagnen då den blev för låg förra gången. Kabelhärvan från startmotor och till batteriet kopplades och nya kablar till varvräknare och oljetryck/oljetemp drogs. Backljus kopplades på växellådan och hastighetsvajern drogs om och förlängdes, den tar numera från uttag på växellådan. Grenrören byggdes om, sänktes 50 mm och ljuddämparen fick moduleras lite. Infästningen till draget fick svetsats (rostigt) och allt monterades och passa 100. Ström på för första gången, fick koppla om några sladdar samt mäta ett par andra som inte fungera som vi trodde, men inga säkringar gick, Dock en baklampa som lyser hela tiden ????. Sen..

Växellådan fick olja, drivaxlarna fick ny fett och monterades, motorn fick nya slangar, fick köpa nya, de som vi hade var 100 mm för korta nu när vi flyttat oljetanken. Hmm, vet ni om att silikonslang 30 mm kostar 900: - /lpm. 12 liter olja till motorn!!! och nytt oljefilter och allt var klart för start, 45 minuter innan min mekaniker skulle på handboll.

Provstart, inget händer, startmotorn går men ingen tändning. Första felet, bensinpumpen pumpar inte, av med den och rengöring och snabb renovering av brytarna, monteras igen och den fungerar. Provstart, tänder inte, bränslet kommer fram hela vägen och det är ström till spolen, men den startar inte, f..n och tiden springer iväg. Inget att göra vi hinner inte jobba vidare, vi avslutar 19.00, lite besviken är jag, hade räknat med att få höra ljudet idag, men men, nu har jag något att se fram emot till helgen när vi skall nästa pass.

Nu efteråt när jag sitter hemma och funderar vad det är som gör att motorn inte starta, kommer jag på att jag inte sätt någon elektronikbox till tändningen och det har jag på en annan motor som är 2 år äldre. Hmm undra om det skall sitta en sådan på denna motor också, iså fall är det inte så konstigt att den inte starta. Får kolla vidare imorgon.

Ha en skön 1 maj helg

I dag söndagen den 2 maj har det varit lite mindre jobb i verkstaden, det blev inte start förrän kl 12.00 idag, både jag och min mekaniker firade "motorstarten" under natten/morgonen.

Tillbaka lite först.
Lördagseftermiddagen ringde Micke (mekanikern) och sa att han hittat felat att motorn inte starta, rotorn var mitt av.. men han lödda ihop den och starta samtidigt som han ringde mig på mobilen och jag fick för första gången höra ljudet som jag drömt om i ett antal år.

Söndag middag, jag var ute i mitt garage och hämta ny rotor och nya stift och lite andra saker som vi behövde. Till verkstaden, där Micke bytte motor på en Volvo 740 och jag börja bytta stift och rotor. Jag förrberädde också lagningen av de två kvm decimeter stora hålen i bottnen (rostskada) som vi skulle laga under dagen. Kapa ett hål i bottnen i plåten övanför motorn, hål för att fylla på olja och oljestickan som sitter i tanken (där batteriet satt innan). Fyllde på sista litern av oljan. Luftar bakbromsarna så vi kan bromsa när vi provar bussen.

Återigen start av motorn, denna gång med mig på plats, underbart och vilken gång motorn har. Går lite ojämnt när den är kall men vi får snart upp värmen och bort med allt sot efter 10 år sömn. Synkroniserar förgasarna och den går änne bättre, ökar lite på bränslet och den slutar att spotta, underbart varv och sound.

Klockan går och vi bestämmer oss för att vänta med svetsjobbet till veckan då Micke kan göra detta själv. Vi satsar istället på att kunna provköra.

Vi har en del elfel som vi inte hittar ut av och plockar ner instrumentpanelen igen för att hitta felen. Micke konstaterar snällt att jag "inte skall syssla med bilel häller" han kopplar om det mesta som jag tycket jag gjort bra, men det är klart det skall fungerar. Tydligen har det läkt in vatten när bilen stått hos lackeraren för hel säkringsdosan och relän är helt igenärjade, så det blir till att skaffa nya relä och vi tvättar säkringsboxen. Vi får ljusen och blinkelserna till att fungera efter att plockat av ratten och rört runt där lite bland kablar och spakar. Efter två timmars el-jobb tror vi att allt skall fungera när jag får nya relä bara.

Provkörningen: Jag sätter mig i bussen och startar, i med backen och släpper kopplingen, jodå den backar lugnt och fint, kopplingen tar bra, Bromsar.. jodå de tar också. Ut ur verkstaden och Micke hoppar in sidan om, ettan och framåt, bussen ökar, lite mer gas och den ökar snabbt farten. Vi har en liten grusväg på 100 meter innan vi kommer ut på asfalt, tar det lugnt och lyssnar efter konstiga ljud, låter bra och provar bromsarna ett par gånger till. Ut på vägen, ettan, tvåan o trean, går i efter lite rörande och sen fyran, oj nära backen där. Underbart, bussen ökar och axar bra 100 Km och den vill bara mer, kör väl 3 km och stannar och vänder, vi byter platser och Micke sätter sig vid ratten. Ettan, tvåan och provbromsar, Micke kör mycket rappare än jag ville, det blir ettan, tvåan och så vidare, 120 Km och den villig att öka mer, det är helt klart ingen vanlig VW-motor där bak säger Micken med brett smil på munnen. OK framme vid hans verkstad 100 meter grus rakt fram. Micke tar ettan och full högerfot, det bara spinner, tvåan och det fortsätter att spinna. Både Micke och jag har lika breda munnar som strecken i gruset efter bakhjulen. Vi går på tvären runt hans verkstad bara för att konstatera att vid verkstaden står Volvo kunden och väntar, liknar en fågelholk, men munnen helöppen när en buss kommer på tvären och han förvänta sig något annat av ljudet att döma.

Efter provkörningen, Upptäcker att det droppar olja underst motorn och inte lite häller, det rimmer av motorn, det tar några minuter innan jag konstaterar att jag hällt på för mycket olja och att den tryckt ut den genom luftrenaren. Glömde ev. att ta hänsyn till slangar och ett högre läge på oljetanken än standard, det blev nog en liter för mycket, men nu ligger den över hela motorn... suck storrengöring i morgon blir det, men en underbar dag ändå.

Sitter nu här två timmar efter provkörningen, ett glas vin och bara smilar och njuter, tur att ingen ser mig, måste se konstigt ut, sitter här vi datorn och har ett smil som är 1,80 brett, lika brett som spåren efter bussen.

Ang. Bilder så offentliggör jag inga bilder förrän slutet av maj månad när den ev. skall vara med på en träff/utställning (om jag hinner bli färdig) och information ang. besiktningen så vill jag återkomma med detta. Jag är så dum att jag bygger först och frågar sen (kanske inte riktigt) men det är ett par saker som jag är rädd att de inte godkänner. Men kan man bygga en hot Rod med en V8 i och få den godkänd skall väl jag lyckas få igen min buss.

Vi hörs senare i veckan

En timme blev det idag måndag den 3 maj, ville kolla det här med oljeläckaget.
Låter kanske konstigt för den oinvigde hur man kan hälla för mycket olja på en motor. Jo på en Porschemotor finns ingen sump utan all olja 10-12 liter finns i en separat oljetank, och pumpas där runt via två pumpar. För att mäta oljenivån måste motorn vara igång (tryck i tanken) och temperaturen minst 80 ggr. Så termostaten öppnat. Mängden olja beror alltså också på hur oljetanken är placerad och hur långa slangar till motorn.

När jag kom ut till bussen idag kollade jag oljestickan på kall motor och utan att startat den, ingen olja på stickan alls. Ok jag sög upp 1 liter olja ur tanken, av med luftfiltret och överloppsslangen (där all oljan kom ifrån), sen blev det en flaska breakcleen (rengöring på spray som löser olja och fet och avdunstar så man behöver inte torka bort rester) motorn ren igen. Jag låter motorn stå och torka en stund medan jag bytte alla relä i el-panelen, men hittade fortfarande ett elfel, antagligen jordfel höger fram, lyser lite halvtaskigt ibland och ibland inte.

Sen blev det start av motorn, kraftigt vitt rök från avgasröret, men det är standard på Porschemotorer innan de blir varma, men lite orolig blev jag. Får upp värmen på motorn till ca 40-50 ggr och kollar av stickan, ser bra ut ligger mitt emellan strecken (5 cm och 2 liter). Av med overallen och ut på en provtur, kollar av bromsarna igen, växlingarna går betydligt bättre den gång, inga missar alls, skall justera kopplingen lite till bara, motorn/bussen spinner på bra får montera en Ruturfjäder på handbromsen bara spaken hoppar och varningslampan tänds hela tiden, röd = varning, man får hjärtat i halsgropen hela tiden. Kör en runda på en 3 km och sen tillbaka till verkstaden. Nu har olja blivet varm tycker jag och kollar av stickan igen och då ligger den 1 cm under max strecket, perfekt. Sitter kvar en stund till och gasar bara för att höra ljudet och drömmer mig fram över landsbygden.

Nu tar det ett par dagar till innan det händer något att rapportera, under veckan skall Micke laga de två rosthålen som fanns kvar och kolla över elen igen, så på fredag kväll är det tänkt att jag hämtar hem den från verkstaden till mitt eget garage.

Kvar att göra innan besiktning:
Säkerhetsbälten skall monteras även om den nu inte behövs av SBP. El skall dras till draget, framvagnen skall bytas, inkl skivor och ok, nya däck. Bromsrören skall dras om till bakbromsarna, skall gå förbi en bromsventil så jag kan justera bromsarna bak, behöver mer kraft än tidigare där. Golvet bak skall kläs med durkaluminium och säkert något som jag glömt.

Byte av framvagnen är jag lite orolig över, men det skall inte vara några problem enligt vad jag läst här på forumet. Skall kanske ordna en mekarhelg i Ystad? den 15-16 maj så allt blir klart till Kristiflygare då den är tänkt att vara klar, (Kanske inte besiktigad, man kan inte få allt)

Vi hörs när något händer igen. Er "busbyggare" Filip F

Till det tråkiga, rostlagning, för det första varför lägger man ner en massa tid/pengar med inredning (som är bytt) hjulupphängning, motor, lackering in och utvändigt för att sen ges sig på rostlagning... hål i huvudet också kanske?? Jo det stämmer, (hålet alltså, det har ni säkert förstått vid denna tidpunkt) det har lagats rost idag onsdag den 5 maj, det för att jag tycker just det är tråkigt och en ännu större anledning, jag har ingen lyft i mitt garage. Nu var det så att jag hittade två hål i bottnen, invid domkraftfästena, när vi bytte motor och vad vore inte lättare än låta min mekaniker Micke göra rostjobbet när den ändå fanns på lyften. Så idag blev det lagat, inte två utan tre hål och Micke ringde till middag och fråga om han skulle byta hela bottnen? nej det var inte så farligt sa han efter att jag satt mig ner och frågat vad han menade, men fäste till domkraften var inte bra, så mitt förslag var, Bort med dem och kapa väck undergolvet också så att du får hyfsat frisk att svetsa i, är det mer får jag ta det om två år. Har inte råd med mer arbete i verkstaden, har kostat mer än jag budgeterat, men det gör väl alla bilbyggen.

På tal om pengar, jag kommer väl inte att ha råd att köra bussen, nästan 10.50L för bensinen och ni som oroar Er för hur mycket bensin motorn tar, jag är glad om jag kommer under 2L/mil, glad o glad, jag är glad ändå, jag har inte byggt bilen för att den skulle vara bensinsnål, utan körglädje och jäkelskap är målet.

Micke fortsätter i morgon torsdag med lite elproblem (som jag är upphov till) och som vi läst tidigare och under en annan tråd här på forumet om el, så har jag blivet förbjuden att syssla med bilel av min mekaniker, så därför hittar ni inga svar från Filip F. under den frågan.

Torsdagen kommer jag att vara borta hela kvällen så det är bestämt att fredag kväll skall jag hämta hem bussen, då blir det till att köra en mil i "fint o lugnt”:-) tempo till mitt garage. Fredagskvällen kommer jag att dela några öl tillsammans med Micke och 200 andra personer, men lördag-söndag kommer att tillbringas i garaget så rapporter kommer under helgen.

Trevlig slut på veckan

Ny helg, nya dagar i garaget.

Fredagskvällen börja med att jag körde hem bussen från verkstaden där vi jobbat på den ett par veckor. Turen hem gick bra, hade dock stora problem med att hitta växlarna och kopplingen tog inte riktigt, så växellådan blev aldrig frikopplad. Lägena i spaken var STORA och röriga, har antagligen vänt bottenplattan på växelspaken fel håll. Där var en halv meter mellan lägena i sidled, det var där inte första gången vi prova. I efterhand har jag haft av växelspaken för att bocka om den. Det blev bara parkering i garaget då kvällen senare fortsatte i en fest.

Festen gjorde att lördagsmorgonen flyttades fram till tidiga eftermiddagen. Spindeln på vänster sida monterades av, gick mycket enkelt, tio slag med dubbla släggor och spindeln var demonterad. Ny sänkt spindel monterades med hjälp av en extra domkraft utan problem, nav från Porsche med ventilerade skivor och OK från Turbo 1975, passa nästan rakt på. Jag avsluta kvällen vid 17.00 tiden för att träffa en vän och äta en bit mat på stan, det var krusing med USA bilar, troligtvis en 500 bilar, så kvällen var given på stan.

Söndagsmorgonen blev 09.00 i garaget för att se vad jag kunde göra åt passningen av navet, fick fila lite i hålbilden 1 mm och chimsa oken med 1 mm i bredd. Skivorna tar i oken på höjden, men hjulen går runt, så måndag skall jag svarva ner skivorna 1 mm på höjden. högersidan gick ännu snabbare, nu visste jag hur man gjorde. Dessutom blev det nya bromsrör, slangar och förstärkta stötdämpare.

Under tiden kom min son (23 år) till garaget, lika biltokig som jag, (2 hobbybilar). Han hade lite mat med sig, och efter detta börja han demontera ljuddämparen bak som skulle målas. När han väl gjort detta kunde han inte låta bli att montera några gamla racingmegaphoner som vi hade liggande (alltså raka trattar utan innehåll) det blev start av motorn och ett ljud som inte går att beskriva, allt reste sig på kroppen (nästan:-) Grannfrun intill industribyn kom och ville titta, gästerna på Pizzerian 100 meter bort kom och ville titta/lyssna, vi stanna motorn med fick starta den igen för att de ville höra och se :-)

Eftermiddagsfika med kaffe och kaka då mina föräldrar kom och hälsa på under eftermiddagen. Senare innan 17.00 då vi körde hem hann vi med att justera kopplingen, sätta en returfjäder på handbromsen, fixa lite el och demontera skivorna igen för svarvning på måndag.

Söndag kväll och allt är bra, fjorton dagar till att bussen skall på första träffen/utställningen, den hinner inte bli färdig fullt ut, men man skall ju ha något att göra i sommar också.

I veckan blir det en massa småjobb som jag återkommer med. Nu blir det hoocky, Sverige leder med 3-1 nu och helgen har varit underbar.

Vi hörs i veckan och tack för alla påstötningar/hejarop. Även om detta verkar gå smärtfritt så har det varit många svordomar och funderingar. Men det är så det skall vara vid ett bygge.

Ja då var höger sida klar. Efter att hämtat skivorna ikväll på en mekanisk verkstad där de blev nersvarvade 2 mm på diametern skulle nu allt passa, men som man misstar sig, efter att monterat o demonterat skivorna och oken 6 ggr, hitta jag felet som gjorde att skivorna inte gick fria. Nu när jag svarvat ner dem kom de ju på plats men det visade sig att när jag spännde oken så drog oket snett, en lite kant på oket orsakade snedragningen, när väl denna var bortslipad, plocka jag bort chimsen som jag haft tidigare och nu fick jag oken att passa och skivan gick fritt. "Bara" att skruva ihop allt och rulla på hjulen. 3 timmars mek och funderande. I morgon får det bli vänstersidan.

Vi hörs senare

I dag tisdag tog det bara en timma att få på bromskivan och oken, samt justera in allt. Gårdagens mek och nattens funderande gav erfarenhet. Underbart. Under kvällen så kom också en av mina vänner på besök för besiktning till försäkringsbolaget, han har följt bygget hela tiden så det var mest en massa pappersarbete och fotografering, men allt blev till bra tycker jag. Får se sen om försäkringsbolaget sätter samma värde som jag anser den har.

Vi startade upp bussen också, fortfarande med Megaphonerna på (avgastrattar utan något i) bara för skoj och för att några nyfikna skulle få höra ljudet. Vi passa på att mäta decibelen, men tyvärr vid 2500 varv så slog mätaren av på 120 Db, den gick inte längre. Så vi får eventuellt testa senare, vi har dock konstaterat att dessa slutrör bara är för syns skull, DE GÅR INTE att använda på något sätt. Skall bygga om ett par ljuddämpare till en Buggy och hoppas att dessa sänker ljudet lite.

I samband med att bromsarna blev klara framme så kom jag på ett fel i systemet, VW har ju vakumpåverkade bromsar... och någon slang till insuget har vi inte kopplat, kanske inte så konstigt att jag inte får full broms. Tyvärr är det inte lätt då Porsche inte använder detta system. Jag får plocka ner ett insugningsrör och borra/lödda på en nippel för att montera slangen på, detta måste göras innan helgen.

Mycket som skall vara klart om 10 dagar, någon som har en grönskylt (tillsaluskylt, regskylt) att låna ut en helg? jag hinner inte besiktiga, den blir inte så klar.

Höres

Tog en semesterdag, kände att jag måste skruva lite seriöst på bussen för att hinna få den klar.

Börja redan onsdag kväll med att skruva av en förgasare och insug, fattades ju en slanganslutning till vakuumbromsarna. Lade det i min råttsoffa, (vardagsbil) inför morgondagen. Gjorde också vid vindrutetorkarna som inte riktigt ville följa motorn, av med dem, rengjorde splinsen, och tog på ett specialmedel från Loctite som gör att sådana här saker greppar bättre. Demontera växelspaken, värmde och boka om den lite. upptäckte att jag montertat det fel sist, Jag har förlängt nedre delen på spaken, vilket innebär kortare lägen, dock skall man också höja övre fästet med samma avstånd för att få det till att fungera bra. Tillverkade en 10 mm platta och lade under, drog en av bultarna mitt av... och körde hem.

Torsdagen börja jag med att köra till en mekanisk verkstad där jag borrade och gängade ett hål i insuget, montera en hylsa som jag kan sätta vakuumslangen på. Till garaget där insuget och förgasaren samt vakuumslangen monterades och allt satt som en fläskläpp. Tillbaka till växelspaken, demontera och se vad som hänt... borra upp delen av skruven och gänga om, gick inte bra, blev snett, den nya bulten hoppar över gängorna. Ny bult, lång och rakt igen och mutter på undersidan, svårt att komma till men det gick. Mycket €{$£{@€$...

Ljuddämparna, jag har skaffat ett par chromade ANSA ljuddämpare till Byggy och dessa kapades strax innan själva ljuddämparen, svetsade på en fläns som sen skall passa direkt på grenröret, det blev säkert 7-8 provmonteringar och ett avkap av gjord svets innan jag blev nöjd, svetsa på hållare på översidan så jag kunde tillverka ett fäste så de inte bara hängde i grenrören. Nu sitter de fast i motorn och följer med i rörelserna.

Sen blev det bromsarna som skulle göras färdiga, av med den gamla reduceraren till bakhjulen och en ny från en Volvo 164 monterades inne under förarstolen, denna reducerare är ställbar, så jag montera på en ratt så jag kan ändra kraften/fördelningen när jag vill (inte tillåtet...) en del nya bromsrör gjordes och systemet passades ihop. Jens min son lyckade komma till garaget och hjälpte mig med luftningen av systemet och nu känns det bra, har dock inte provat rullande ännu. Vi starta nu upp bussen med de nya ljuddämparna och det verkar som om man skulle kunna köra med dessa. Vi fick 103 Db när vi mätte och det är OK tycker jag. Jag har dock ett annat system som skall på vid besiktning.

Passade på att montera fast handbromsvajrarna bättre nu när jag hade bussen upphissad och hjulen av, innan låg de emot på drivaxlarna.

Fälgarna lastade i råttsoffan, i morgon fredag kommer de nya däcken och skall monteras. I helgen blir det mer mekande och provkörning, sista helgen innan (stora) premiärturen nästa fredag, då skall den vara rullandes.

En del arbeten återstår men det närmaste som skall ske nu i veckan/helgen är:
Säkerhetsbälten monteras, vanliga rullbälten och 4-punktsbälten (inte godkänt)
Svetsa ett domkraftsfäste, trasigt men förberett.
Varvräknaren går ej.
Tankmätaren kollas.
All ljus kontrolleras, framljusens ställas.
Vaxas och städas.
Flaggstångsfäste tillverkas (flaggstång på 4 meter, har vi klubbflagga??).
Golv i bussen, durkaluminium, finns, skall sågas.
Tätningslister i dörrar
Instrumentpanelen skruva fast och Komradion fästas i bakkant, skakar annars.
Brandsläckare monteras. tror att detta var allt som jag har på komihåglistan, det finns mycket mer men detta tar vi innan nästa helg, det andra kan vänta..

Vi hörs till helgen

Då var bussen nästan klar inför första träffen, och jag ber om ursäkt för att den inte blev en Typ-2 träff utan det blir årsmötet för Porscheklubben i Ängelholm dit jag skall pingsthelgen.

Fredag-lördag jobba jag på firman och det blev inte så många timmar i garaget som jag ville, dock hann jag svetsa domkraftsfäste som vi missat tidigare och jag fick monterat alla bältena och gjort fästen till dessa, varvräknaren fick jag igång och rostskyddsmålat under bussen lite.

Söndagen fick jag ordnat med justering av bältena, fixa tankmätaren så att den fungera, översyn/kontroll av motorn, justering av hjullager, svetsat par infästningar i skåpet, lagat några små lackskador. Vidare fick jag tillverkat ett flaggstångsfäste, o instrumentbrädan fick nya infästningar och komradion sattes fast ordentligt.

Ja inga större skandaler i helgen alltså, det blev dock en massa testkörningar och provningar av bromsjusteraren, så nu kan jag få bromsarna att låsa på både fram o bak, var för sig och samtidigt

Återstår i veckan, städning, nya däck, ställa bakvagnen och ev. durkaluminium på golvet om jag hinner.

Rapport i slutet på veckan. Trevlig söndagskväll

Ja du var bussen färdig för första träffen, Jag åker i morgon fredag den 21 maj kl 06.00 från Ystad och norrut för en träff.

I veckan blev det gjort lite arbeten, fick gjort en hjulinställning, nya däck kom på och rutorna blev stöldmärkta, bytte olja och filter. Drog om lite elledningar till larm o klocka, några säkringar till kom på plats. Gjorde en översyn av bussen, kollade bromsar, bromsvätska, hjullager, bensinpump o slangar, läckage. såga till durkaluminium till golvet, städa, tvätta, vaxa och gjorde bussen ren.

Packa servicebussen med verktyg (första långresan kan allt hända), domkraft, reservhjul, bensindunk, överrall, handskar, tvättspann, brandsläckare, flaggor och flaggstång, tanka upp bussen samt tog en tur på 3 mil för att kolla av allt.

Nu är den parkerad i garaget och jag är hemma och skall snart packa kläderna inför resan som kommer att bli ca 40 mil ToR.

Dagboken slut.
Så tack alla som läst och heja på. Vi syns i sommar

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

6 Senaste redigerad av Porschebuss (2013-11-23 08:49:37)

vad tycker ni om typskylten.. :-)

Post's attachments

M CODE PLATE Filip Porsche.jpg, 302.69 kb, 1772 x 1187
M CODE PLATE Filip Porsche.jpg 302.69 kb, 195 downloads since 2013-10-04 

7

Förutom att early bay räknas mellan 68-72 så var den cool ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

8 Senaste redigerad av michaelth (2013-10-04 19:27:18)

Jamen jamen... är det bara jag som saknar bilder.. ICQ/ac
Spännande redogörelse/dagbok ,men bilder för böfelen ICQ/ad  snälla.... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Sådärja, välkommen ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

lowang skrev:

Förutom att early bay räknas mellan 68-72 så var den cool ICQ/ab

jo jag vet att det är 68-72, bussen är en 73:a, för att kunna klara besiktningen, men den är byggd som en 72:a, den fronten...i alla fall

11

michaelth skrev:

Jamen jamen... är det bara jag som saknar bilder.. ICQ/ac
Spännande redogörelse/dagbok ,men bilder för böfelen ICQ/ad  snälla.... ICQ/ag

skall försöka fixa bilder, de är för stora bara, men jag kommer säkert på något till Er.. :-)

12

Mogge skrev:

Sådärja, välkommen ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Hej Fabro Mogge, länge sen.. :-)

13

har det tagit tio år att skriva detta tar det säkert lång tid innan jag hittar bra bilder och framförallt som är mindre i storleken, har inget program för detta...

Post's attachments

buss.jpg, 57.26 kb, 300 x 200
buss.jpg 57.26 kb, 240 downloads since 2013-10-04 

14

Så såg den ut ja!  ICQ/af

Öppna bilderna i Paint eller liknande och halvera bildstorleken bara så brukar det funka att lägga in dom..

You´ll never know...

15

Skitjobbig att åka i, jag stod ut så länga jag fick åka med ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

16

Såhär börja Porschebussen sit liv, servicebus åt Linjebuss i Lund, Malmö o sist Ystad
eluttag till bensindriven generator som fanns inne i skåpet, den fick fungera såhär ett par år och som flyttbuss till ett företag som betalning fick jag färgen för att lacka om den till Porsches Blütorange

Det kommer fler bilder efterhand som jag hittar ut av att förminska. Default/hmm

Post's attachments

P1001516.jpg, 543.98 kb, 1760 x 1168
P1001516.jpg 543.98 kb, 197 downloads since 2013-10-06 

17

Sturup raceway

Post's attachments

sturup liten 1.jpg, 209.55 kb, 800 x 532
sturup liten 1.jpg 209.55 kb, 217 downloads since 2013-10-06 

18

fler bilder från Sturup

Post's attachments

sturup liten 2.jpg, 215.02 kb, 800 x 532
sturup liten 2.jpg 215.02 kb, 206 downloads since 2013-10-06 

19

lite instrumentpanel

Post's attachments

sturup liten 3.jpg, 218.23 kb, 800 x 532
sturup liten 3.jpg 218.23 kb, 214 downloads since 2013-10-06 

20

och så en motorbild så klart... ICQ/ab

Post's attachments

motor liten.jpg, 302.67 kb, 800 x 533
motor liten.jpg 302.67 kb, 209 downloads since 2013-10-06 

21

För den oinvigde: vad menas med 2-färgad framstötis? ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

22

lowang skrev:

För den oinvigde: vad menas med 2-färgad framstötis? ICQ/ab

bra fråga.. Historia, det är så att denna är byggd som en servicebuss till min VW-Porsche 914/6 GT och den har tvåfärgad stötfångare fram för att man skulle känna igen den i förhållade till andra i samma färg.. :-)

här en lånad bild från Internet på fabriksteamet

Post's attachments

autowp_ru_porsche_914_6_2_0_gt_1.jpg, 102.94 kb, 640 x 480
autowp_ru_porsche_914_6_2_0_gt_1.jpg 102.94 kb, 191 downloads since 2013-10-06 

23

Såg denna på Knutstorp när Porsche- och BMW-cupen körde där i augusti. Glömde fota den och blev därför glad nu när jag fick se den här!

Du måste visa bild på stolarna fram!

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

24

Kommer fler bilder och även lite mer detaljer...

Här är två bilder, på väg till Porsche träff... eller var det en traktorträff

Post's attachments

Trakrorträff Degeberga 008.jpg, 72.18 kb, 640 x 426
Trakrorträff Degeberga 008.jpg 72.18 kb, 190 downloads since 2013-10-07 

Trakrorträff Degeberga 028.jpg, 74.83 kb, 640 x 426
Trakrorträff Degeberga 028.jpg 74.83 kb, 190 downloads since 2013-10-07 

25

Klart släpet skall ha Fuchs :-)

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se