1

Någon som vet vad man ska ha för camber o toe in för vanlig landsvägskörning?
Det är bak jag tänker på nu när jag monterar in irs.

10w buss -57a
Pickup från -67

2

Har du justerbara inre bärarmsfästen eller svetsar du permanent som jag gjorde? Dem verkar inte vara känsliga för fel vinklar iaf... Justerade allt med ögat på min buss och den gick som tåget och slet inget onormalt på 1000mil iaf... Kanske hade tur  ICQ/ae  Men lite toe in är ju bättre än tvärtom... Lite negativ Camber är ju också bättre än tvärtom...

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

3

Så allt handlar om känsla?=) Jag hade med tänkt o svetsa in mina fäst. Något man behöver tänka på?

10w buss -57a
Pickup från -67

4

Funkade för mig men det finns ju lite enkla metoder för att mäta mer exakt också. Fästena är det ju bra om dem hamnar rätt och lika på båda sidor. Jämförde och mätte på min 1302 för att få det så likt som möjligt. Dem hamnade ngn cm längre isär eftersom jag ej skar ut för dem i gafflarna...

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

5 Senaste redigerad av Handy (2013-10-03 21:34:26)

Rusty skrev:

Så allt handlar om känsla?=) Jag hade med tänkt o svetsa in mina fäst. Något man behöver tänka på?

Gör en jigg vetja, den gör man med en original irs å måtten blir rätt,  en till var sida, det finns bilder och förklaringar om du googlar lite. Annars kan man nog gå på känsla och prova med bärarmarna direkt innan du svetsar fast dina fästen helt, de ska absolut fällas in i "gafflarna" en bit. Det kan vara bra att prova lite med bulten under resans gång så du är säker på att det funkar.
Böj försiktigt och flytta rören till handbromsvajrarna samtidigt, akta dem när du svetsar fast dem igen.
Det finns nog några bilder i min tråd..

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

6 Senaste redigerad av Rusty (2013-10-03 21:41:46)

Jag har 1303s jigg tror jag. men den passar inte alls.. den är gjord ifrån torisionslocken.
Har kollat lite på wagen west grejer och dom har ej jackat ur i gafflarna, bara satt dom så tight som möjligt.
Kommer bli distanser på 8mm mellan bärarm och svärd. har monterat det lite provisoriskt bara, men de e ju frågan om vilken vinkel=)

10w buss -57a
Pickup från -67

7

Ja jiggen du har är från en 1303S-74

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

En jigg från bubbla funkar ju dåligt för inga fästpunkter är ju samma... Jag jackade ej ur gafflarna som sagt och det funkade prima! Använde 10mm distanser... Behövde inte röra vajerrören...

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

9 Senaste redigerad av michaelth (2013-10-04 08:18:55)

Bredden mellannsvärden på bubbla och splittbuss skiljer.. Så hur gör man med drivaxlarna? Dvs längden..
10mm distans var.. Mellan svärd och svinga eller. ??
Har inte splittbuss men undrar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Använde original irsaxlar. Fästena hamnade ca 1cm längre isär än bubblan så det blir ju 2,5mm/drivknut, alltså inga problem

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963