1

tar de från början.
fungerande generator på bilen. laddningslampan slocknar eft lite gaspådrag. eft ett par tre mil så funkar de inge mer.
jagar rätt på ny(bättre beggad) generator. funkar ca 1 mil.
kopplar den så den snurrar och den gick runt,
ok inte rätt laddrelä men 12v lik men jag beställer en ny.
startar o lampan slocknar och efter ca 5 sek lyser den igen.
va fan! nu lyser den hela tiden igen. tar lös allt o kör den så den snurrar igen,
samma sak händer igen, den slocknar i nåra sekunder för att tändas igen.

den "nya" generatorn saknade kol så jag tog dom från den gamla för dom såg fina ut.

helt bortkommen nu. nån som har nån ide?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

2

Jordflätan mellan lådan o chassiet?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Jordflätan mellan lådan o chassiet?

den sitter där men ska kika lite bättre på kontakten på den.
tackar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

Kolla även fjäderblecken som håller kolen i hållarna, det skall vara bra spänst i dessa, annars kan kolen börja "flyta" uppepå kollektorn utan att få kontakt. Kolen skall även glida lätt i hållarna så att de inte fastnar en bit upp. Sedan skall ju kollektorn vara ren och fin.
Det kan också samlas koldamm och annan smuts mellan de små kopparplattorna som utgör själva kollektorn, koldammet leder ju ström, och om det blir en överledning där minskar ju laddningen drastiskt.
Kolla också samtliga anslutningar på gemeratorns utsida, på laddregulatorn samt på batteriet.
Kontrollampan för laddningen måste vara hel, annars får du ingen laddning, strömmen till förmagnetiseringen av fältlindningen går nämligen genom kontrollampans glödtråd, ett lurigt fel, då man tror att det laddar, då lampan är släkt, men om den är trasig är det ju falsk indikering.
men din lampa tycks ju funka iallafall.
Ja och att drivremmen är spännd och inte slirar har du förstås redan kollat...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Björn J. skrev:

Kolla även fjäderblecken som håller kolen i hållarna, det skall vara bra spänst i dessa, annars kan kolen börja "flyta" uppepå kollektorn utan att få kontakt. Kolen skall även glida lätt i hållarna så att de inte fastnar en bit upp. Sedan skall ju kollektorn vara ren och fin.
Det kan också samlas koldamm och annan smuts mellan de små kopparplattorna som utgör själva kollektorn, koldammet leder ju ström, och om det blir en överledning där minskar ju laddningen drastiskt.
Kolla också samtliga anslutningar på gemeratorns utsida, på laddregulatorn samt på batteriet.
Kontrollampan för laddningen måste vara hel, annars får du ingen laddning, strömmen till förmagnetiseringen av fältlindningen går nämligen genom kontrollampans glödtråd, ett lurigt fel, då man tror att det laddar, då lampan är släkt, men om den är trasig är det ju falsk indikering.
men din lampa tycks ju funka iallafall.
Ja och att drivremmen är spännd och inte slirar har du förstås redan kollat...

jo de mesta kikat på men ska prova blåsa rent runt kopparplattorna.
lampa rem mm är ok.
laddregulator ny bosch med nya fina kontakter gjorda.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

Kan du se om det gnistrar runt kolen under gång?
Om nu alla anslutningar på utsidan är ok, kanske det är nån intern anslutning som lagt av..?

7 Senaste redigerad av ozeo (2013-10-22 13:41:30)

när ska laddlampan slockna?
skaffat en bättre begagnad generator.
den lyser på tomgång och fladdrar när man smågasar, slocknar helt om man varvar på.
har 13,5 på tomgång och 14,5 på varv???

edit:
nu när jag tänker på de så gjorde den lika med förra generatorn.
dålig på tomgång men under varv bra så helt plötsligt sluta den ladda.
kan de va nåt som bränner dessa generatorer och isf vad? har ju som sagt nytt relä med?
blir dyrt o prova sig fram med ny generator varje gång  ICQ/ae

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

8

Det låter normalt, du har väl en likströmsgenerator!?

Var någonstans mätte du upp 14,5 volt? Var det efter regulatorn eller direkt på generatorn?
Efter regulatorn skall du helst inte ha mer än 13,9 volt. Menman kan tillåta att det är litet mer om batteriet är dåligt laddat, när det är det skall såväl laddningsspänningen som laddströmmen sjunka en del.
Mät även över batteripolerna, med avstängd motor, under tomgång, vid ca 2000 rpm, samt vd 2000 rpm och en massa förbrukare på, helljus, och annat som drar mycket ström.

Om du vill få bort laddlampans fladder på tomgång, kan du sätta på en mindre remskiva på generatorn, då snurrar den fortare, och även kylfläkten.... Nu var det längesedan jag såg mindre remskivor i katalogerna, men de kanske finns nånstans.

9

Tillägg:
Anledningen till att jag vill att du mäter även med ansträngd motor, är för att få en referens om ditt mätinstrument visar riktigt, ett nytt och friskt fulladdat och obelastad batteri skall lämna 12,72 volt.

10

orginalprylar så tycker inte den ska fladdra? har aldrig gjort på mina andra bilar.
mätte över batteriet iaf.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

11

14,5 volt över batteriet är för mycket! Iallafall om det är fulladdat, kör några kilometer och kolla igen!
Lyssna så att du inte hör ett pysande, småsjudande ljud i batteriet.
Elektoniska, moderna och "intelligenta" batteriladdare med snabbladdningsfunktion, ger 14,5v i första skedet av sin laddningscykel.

Jo det är vanligt att laddningslampan kan småblinka litet vid tomgång på bilar med likströmsgenerator.
kolla om generatorkolen har bra kontakt med kollektorn, de där fjäderblecken skall ha bra spännst, och kolen skall ha en konkav form som motsvarar radien på kollektorn.

12

törs ju inte köra nå längre sträcka utifall jag bränner nåt.
har grejet o kört med batteriet länge nu så det låg på 11,70v typ.. på mätarn.

14,5 ska väl inte va skumt???

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

13 Senaste redigerad av ozeo (2013-10-24 16:24:48)

JA då har man haft många resor med ingen laddning så äntligen verkar de lösa sig.
jordflätan såg bra ut och satt bra men bytte o rengjorde allt och vips så smålyste den bara på tomgång med den tredje generatorn.
kolen på den såg inge vidare ut så bytte dom med nåra som såg hyffsade ut.
vart ut o provkört nu och inte en tillstymmelse till o lysa.  ICQ/ag

tror trollen tagit över för nu gick den lite kack på mellanregistret men den går ju o köra.  ICQ/ag

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

ja då hitta jag trollet igen, eft provtur fundera jag på vad de skulle va som gjorde att den gick dåligt.
riktigt svag på mellanvarv och lite varm igen. känns som fördelarn inte rör sig,, men satta jag inte dit vaccumet. jovisst men från ingenstans va de hål i slangen.
eft byte gick den nice igen  ICQ/ag

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg