Ska banka i ny styrningar i ett par DP toppar och har ca 30mm som kommer sticka ut i insugsporten. Tänkte kona styrningen i svarv men undrar om det e värt att korta den några mm oxå. Förslag på vad som funkar att göra med en styrning för att öka flödet vore intressant för många här tror jag!?
(även för avgas)
Man kan ju kona ner dem i slutet men frågan är om det verkligen ger så mkt..? jag körde av mina lätt utvändigt, konade dem och kortade några mm. För att korta dem bör man ha en fräs med styrning i form av ett ventilskaft.
Hur som helst.. man behöver endast korta/kona styrningen om den är en begränsning för flödet. För att den ska vara det så måste resten av kanalen vara tillräckligt stor för att den ska bli för liten där styrningen sticker in. Då får man ha i åtanke på kanalarea och koning ner mot ventilsätet. Större är inte alltid bättre då man får ta hänsyn till gashastighet också.
Jag tror att det är effektivare att göra s.k. backcut på ventiltallrik och undercut på skaftet.
Insugskanalen e konad ner mot sätet och ventilerna ska få ett backcut. Så det som e kvar e att få styrningen optimal innan man fixar sätet.
Undercut? Smalna av skaftet?
Jo, men du vet inte utan att jämföra om det behövs det lilla utrymmet som styrningen upptar eller inte utan att göra en flödesmätning före och efter. Är koningen ner mot sätet bra så är det inte säkert flödet blir bättre om det blir mer plats just där i kanalen.
Undercut är när man smalnar av skaftet ja, från tallriken och upp så långt på skaftet som det rör sig utanför styrningen. Man tar bara nån mm, men ska vara medveten om att man gör en försvagning av skaftet.
Har mätt insugskanalen nu vid fyra punkter (med hjälp av lödtenn) i kanalen. 1:sätet, 2:änden på styrningen, 3:där styrningen e som bredast innan den går in i godset och 4:porten mot insuget.
Kom fram till att jag inte vinner något på att korta styrningen, men att kona styrningen från 12 till 10mm över den sträckan styrningen sticker ut i kanalen ger en jämn ökning av kanalarian från sätet.
Kanalarian ökar:
5,5% från säte till toppen på styrningen.
5,5% från toppen på styrningen fram tills styrningen går in i godset
12,5% fram till insugsporten
6 2013-09-27 08:21:38 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-09-27 08:26:13)
Har mätt insugskanalen nu vid fyra punkter (med hjälp av lödtenn) i kanalen. 1:sätet, 2:änden på styrningen, 3:där styrningen e som bredast innan den går in i godset och 4:porten mot insuget.
Kom fram till att jag inte vinner något på att korta styrningen, men att kona styrningen från 12 till 10mm över den sträckan styrningen sticker ut i kanalen ger en jämn ökning av kanalarian från sätet.
Kanalarian ökar:
5,5% från säte till toppen på styrningen.
5,5% från toppen på styrningen fram tills styrningen går in i godset
12,5% fram till insugsporten
Om jag gör något huvutaget så svarvar jag ned dom till 10mm och lite kona länstfram (5grader) (dom vill ofta spricka på gatmotorer när dom är tunna om geometrin i vipparmarna är lite felaktig)
för det gör så lite i bänken
Har du gjort någon fena bakom styrningen ?????
Hur mycket sid fördelning har du i kanalen mot styrningen 60/40-55/45 ???????
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nä ingen fena men det kanske man kan plasta dit sen?
Fördelningen e nog mer 40/60.
Om det ändå gör så lite blir det nog bara att man konar den ner till 10mm så man inte riskerar mer problem än nytta.
Nä ingen fena men det kanske man kan plasta dit sen?
Om det ändå gör så lite blir det nog bara att man konar den ner till 10mm så man inte riskerar mer problem än nytta.
Det beror på hur ditt tänk är
Jag fattar inte att dina styrninga är redan slut
På en racing motor görman mycket konstiga saker för drifttiden är ofta 140-150timmar innan service på dragracing toppar är det 30-50 timar
Om du tar minna toppar så kanske dom går 10timmar innan service (varmkörning sen 10-11sek )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
niklasg skrev:Nä ingen fena men det kanske man kan plasta dit sen?
Om det ändå gör så lite blir det nog bara att man konar den ner till 10mm så man inte riskerar mer problem än nytta.Det beror på hur ditt tänk är
På en racing motor görman mycket konstiga saker för drifttiden är ofta 140-150timmar innan service på dragracing toppar är det 30-50 timar
Om du tar minna toppar så kanske dom går 10timmar innan service (varmkörning sen 10-11sek )
/// Micke
Det e inte 044 topparna jag pillar med nu, dom styrningarna e som nya fortfarande.
Topparna jag pratar om e från en 1300cc AB motor
där glappade det!
niklasg skrev:Nä ingen fena men det kanske man kan plasta dit sen?
Om det ändå gör så lite blir det nog bara att man konar den ner till 10mm så man inte riskerar mer problem än nytta.Det beror på hur ditt tänk är
/// Micke
Det e inte 044 topparna jag pillar med nu, dom styrningarna e som nya fortfarande.
Topparna jag pratar om e från en 1300cc AB motor
där glappade det!