Tjoho!
Jag har noterat att det finns en hel del cyklofiler på detta forum, lite här och där. Därför gör jag en tråd där alla har chans att visa upp sina samlingar eller enstaka exemplar.
Skriv gärna in info om ni vet något om hojen.
Jag börjar med några av mina, och fortsätter efter hand med lite fler. 
Okänt fabrikat, ca 1910. Den här ser ut som en vanlig velociped vid första anblicken, men många egenheter skiljer den från mängden. Till det kan vi bla notera grovlänkad kedja med en helt annan profil, sänkbar sadelstång med en gigantisk mutter gängad runt ramen, inga fästen för kedjeskydd, oerhört udda ramprofil och infästningar, nitat nav, korta vevarmar, litet framdrev och styrstång med gängad mutter runt av samma typ som sadelstången (dock ombyggt till nyare, pga gängpaj).
Styret är av nyare variant, modernt framdäck, framskärm och bakhjulet från 1940 som är ombyggt för att kedjeprofilen skall stämma på drevet. Troligen trumbroms bak original.
Bilden är tagen 2010, och har i min ägo vardagsbrukats i ca fem månader till så sent som i våras.
Okänt fabrikat, ca 1900-1905
Baknav med trumbroms med enkel bromsback, träskärmar, träfälgar, kedjeskydd i gjuten aluminium och styrklamma med stansat ramnummer. Modernare styre misspryder dena velociped.
Bilder från 2010. Aldrig brukad på grund av ekrar som viker sig när man sätter sig på den, och extremt vinda fälgbanor. Annars fullt fungerande.
Ihopkok av diverse grejer från 30-talet som jag hittat vid ett ödehus i skogen. Hetast i cykelstället på gymnasiet! 2010
Helrutten Frej från Gävle, tidigt 1950-tal. Förutom handtagen helt orörd. Använder just denna en del ibland nu för tiden.
Nu säger vi god natt och fortsätter med fler bilder vid kommande tillfälle. Ciao!

dasvw.se