Trevligt!! Ett stort steg när dendär proceduren är avklarad!
Ganska skönt att det var klart på egna projektet..
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Långtidsprojektet 356 Speester replika.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Trevligt!! Ett stort steg när dendär proceduren är avklarad!
Ganska skönt att det var klart på egna projektet..
Kul att se det går framåt.
Bara resten kvar då,,,,, 
Kul att se det går framåt.
Bara resten kvar då,,,,,
Ja det är väll inte så mkt.. bara slänga dit lite axlar hjul kaross motor och lack! Sen är det ju klart
Faktum är att jag hade räknat med att hinna mer på semestern. Men vintern är ju lång... 
Trevligt!! Ett stort steg när dendär proceduren är avklarad!
![]()
Ganska skönt att det var klart på egna projektet..
Ja det här är ju det första steget i rätt riktning. Allt innan har ju varit demontering. Nu börjar byggandet! 
Jyea right, bara kasta dit grejorna klart.
Du kommer ju inte att göra mina misstag med bakvagnen,,,,,,,,
Marantz skrev:Kul att se det går framåt.
Bara resten kvar då,,,,,
Ja det är väll inte så mkt.. bara slänga dit lite axlar hjul kaross motor och lack! Sen är det ju klart
![]()
Faktum är att jag hade räknat med att hinna mer på semestern. Men vintern är ju lång...
Jyea right, bara kasta dit grejorna klart.
Du kommer ju inte att göra mina misstag med bakvagnen,,,,,,,,
Fattigmansporsche skrev:Marantz skrev:Kul att se det går framåt.
Bara resten kvar då,,,,,
Ja det är väll inte så mkt.. bara slänga dit lite axlar hjul kaross motor och lack! Sen är det ju klart
![]()
Faktum är att jag hade räknat med att hinna mer på semestern. Men vintern är ju lång...
Nä det är ju bra när någon annan går på nitarna först.=)
Mitt problem är att jag ska ha dit 9,5 tum breda hjul. Då dina 5,5 tum breda inte funkade så har jag lite jobb framför mig med avkortning av s-arm och drivaxlar. 
Ojdå.. 9,5 tum bak... Där har du nog nåt att bita i... Du blir tvungen å korta torsionsrören å flytta in svärden rejält samt korta IRS bärarmarna för att det ska gå. Och fixa kortade drivaxlar... 
Ojdå.. 9,5 tum bak... Där har du nog nåt att bita i... Du blir tvungen å korta torsionsrören å flytta in svärden rejält samt korta IRS bärarmarna för att det ska gå. Och fixa kortade drivaxlar...
Min tanke är att enbart korta drivaxlarna och bärarmar och flytta svärdfästet på bärarmen utåt. På så vis borde jag kunna använda mig av orgbredd på torsionsröret. Då kortningen blir runt 7cm så borde det gå!

Hebster52 skrev:Ojdå.. 9,5 tum bak... Där har du nog nåt att bita i... Du blir tvungen å korta torsionsrören å flytta in svärden rejält samt korta IRS bärarmarna för att det ska gå. Och fixa kortade drivaxlar...
Min tanke är att enbart korta drivaxlarna och bärarmar och flytta svärdfästet på bärarmen utåt. På så vis borde jag kunna använda mig av orgbredd på torsionsröret. Då kortningen blir runt 7cm så borde det gå!
Hmm men hur hamnar svärdet.. kommer det inte i konflikt med hjulet?
Hans dalbäck hade en gång i tiden en buggy.. där kapade han an en del av torrisionsröret och flyttade in svärden och förlängde fästet ut för torrisions staven.. förövrigt en lösning jag själv gör på min buss... iofs inte lika mycket. men då får man mer plats för hjulen brevid svärdet..
Hjälper inte då hjulet börjar ta i svärdet om du ska ha den å passa innanför original kaross...
Som jämförelse. Jag har 6,5 tum breda fälgar på Hebstern. Hade om jag inte minns helt fel 47mm offset med -74 pendelaxlar, å då går hjulen strax innanför skärmarna. Å då har jag 10-15mm från fälgkant till svärd.
356orna är mej veterligen sgs. lika smala mellan skärmkanterna?
Dubbel kollade och det är 8,5 tums hjul som ska dit. Med 35. ET. Har inte tänkt på att svärden kommer i vägen
Mera jobb. Då blir det till att korta rören också. Kollade på att använda dom korta stavarna men då det skiljer 12.5 cm på dom så blir det inget kvart av drivaxlarna om man kortar så mkt. Dessutom kommer hjulen då för långt in... Nä får göra en Dalbäckare och förlänga "svärdskåporna"
Du kan ju ta oval torsionstavar. Dom är 627mm ist. f. 676mm på irs. Då behöver du bara korta rören 5cm per sida...?
Du kan ju ta oval torsionstavar. Dom är 627mm ist. f. 676mm på irs. Då behöver du bara korta rören 5cm per sida...?
Det är ingen dum ide. Frågan är bara om det räcker med 5cm för att få in 8,5 tum hjul.. Iof om jag räknar rätt så bygger dina fälgar ut 3,6cm från trumman (6,5" x 2,54cm /2 - 4,7cm= 3,6cm) och mina fälgar bygger ca 7,3cm ut från bromsskivan. (8,5"x 2,54cm /2 -3,5cm =7,3)cm då borde en inflytning med 5cm ge 1,25cm mellanrum mellan skärm
Och fälg. Baserat på att mina fälgar bygger 3,6cm mer ut från skivan. (7,3-3.6=3,7)
Frågan är ju då bara om svärdet sitter så att jag kan få mer än 14.3 cm från skivan till svärdet...
http://www.swayaway.com/Axles.php
http://www.swayaway.com/TorsionBars.php

Jupp såg dom där. Ska se om jag kan få tag på begagnade först. Blir rätt mkt pengar med frakt tull och moms.. =/
Här angående ugn till pulverlack:
Såg den länken. Börjar tro att det är så jag får göra... 
Då har man fått lite mer gjort i garaget iaf.
Har äntligen svetsat ihop plattan helt. När
Det var klart så påbörjade IRS konverteringen.
Måste få dit fästena först innan jag kan korts torrsions röret.
Annars stämmer inte jiggen!
Fick skut på gas i svetsen så andra sidan får
Vänta tills i morgon.
Fick lite tid över idag så då blev det ryck i garaget.
började med att göra färdigt samt pröva IRS fästena. 

Det blev tight mellan drivaxeln och rambenen. Då jag studerat andra IRS konverteringar så var jag beredd på det här. 
Vet ännu inte om jag ska höja lådan alt ta ur för driv axlarna..
När jag konstaterat att IRS fästerna satt där dom skulle så var det dags att korta torssions röret.

Använde en slangklamma för att kunna rita ut en rak ring runt röret Ritade dit tre paralella linjer. Dom hjälpte mig at lina up dom två delarna efter att jag kapat bort 5cm..
Tänk på att göra en bra fogberedning innan svets, då denna svetsen är mycket viktig.. men det visste du säkert innan...
blir bra detta!!!! 
Du kunde ju ha monterat innerfästen 5cm längre in också?
Du kunde ju ha monterat innerfästen 5cm längre in också?
Kollade på det men det skulle inte bli nått kvar av bärarmarna till lådan då så det gick inte 
Tänk på att göra en bra fogberedning innan svets, då denna svetsen är mycket viktig.. men det visste du säkert innan...
![]()
blir bra detta!!!!
Jo jag gjorde faktiskt en test svets på det rör jag kapat bort för att se att det blir bra genombränning. 
Tja var ingen kritik.. Faktum är det är många som läser... men alla kanske inte vet hur viktigt det är med riktiga svetsar! , utan kanske gör en sådan avsmalning, pluttrar dit en gris svets på ytan, som sen slipas ren "snyggas till" =bort
sen har vi ett mera farligt fordon på väg... Just detta att prov svets är en viktig övning som fler skulle göra just för att försäkra sig om stabila svetsar. En bra svets bör/behöver ju inte slipas.
Back 2 topic!
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Långtidsprojektet 356 Speester replika.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.