1

Alltså vissa bra fel hittade han som givetvis skall åtgärdas!! Men...........
bilbesiktningen är ju bara godtycklig i från person till person, jag vet massor
utav Bubblor, sänkta skönheter utan fjädring i fram som blivit godkända.
Man ska väl inte godkänna på vissa ställen och bli utdömd på andra då det
är samma instans som besiktar och som då givetvis borde följa samma normer!! ICQ/am
Idiotjävlar!!

2

jo det kan bli så, dom ligger nu mer under svenska spel  ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Det kan ju vara så att den gubben du fick följde boken, mens att de som du känner till inte gjorde det...vem gjorde fel då?
Det krävs vissa saker av de som sysslar med bonnsmide, allt går inte igenom.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Många nya i Helsingborg nu och dom är gröna och följer boken rent slaviskt.

Jag får massor att göra. ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

är bilen som den ska vara i papperna dvs original går den igenom. om du modifierar kan du väl knappast klaga på bilprovningen?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

jn skrev:

är bilen som den ska vara i papperna dvs original går den igenom. om du modifierar kan du väl knappast klaga på bilprovningen?

Läser ni inte vad jag skriver..... skitsamma om det är orginal eller ej, dom ska inte godkänna på vissa ställen och slå ner på andra.
Dom ska ha klara riktlinjer för vad som gäller, som det är nu så är det ju helt godtyckligt och helt beroende på vilken "gubbe" man får,
ska dom köra det stuket så kan dom ju lika gärna lägga ner pilprovningen för som det är nu så handlar det om individuellt tyckande!!
Inom Svenskt Rättsväsende så finns Predjukat (stavas det så), dvs man går tillbaka till gamla domar och kollar hur dom utfallit.
Borde väl gälla SBP också, gå tillbaka i "rullarna" och kolla hur många sänkta Bubblor dom godkänt!

7

Det verkar nog vara du som inte läser riktigt. Alla bilar är inte sänkta på samma vis o inte byggda av samma människa. Om de är missnöjda med ditt sätt att göra det på, så är det väl du som ska göra dem till lags o inte de som ska ändra sina lagar så att din bil kan slinka igenom?

Du skriver att ombyggt o orginal bemöts på samma sätt. Hur är det möjligt? Om bilen är orginal med brister så är det bristerna man slår ner på. Om en bil är ombyggd ja då har du försatt orginaltänket ur spel. De delar som var designade, utprovade, hållfasthetsberäknade osv för din bil har du byggt om. En besiktningsman ska se till omedelbara fel men också se framåt vad som kan hända vid t.ex. fullt rattutslag, nerfjädring etc.
Vad andra har gjort innan är väldigt oviktigt, det är din bil det gäller, här o nu...inte en rosthög som blev besiktigad i fjol någon annan stans i Sverige. Att jämföra med rättspraxis är ju som att jämföra äpplen med päron.

8

25hpman skrev:

Det verkar nog vara du som inte läser riktigt. Alla bilar är inte sänkta på samma vis o inte byggda av samma människa. Om de är missnöjda med ditt sätt att göra det på, så är det väl du som ska göra dem till lags o inte de som ska ändra sina lagar så att din bil kan slinka igenom?

Du skriver att ombyggt o orginal bemöts på samma sätt. Hur är det möjligt? Om bilen är orginal med brister så är det bristerna man slår ner på. Om en bil är ombyggd ja då har du försatt orginaltänket ur spel. De delar som var designade, utprovade, hållfasthetsberäknade osv för din bil har du byggt om. En besiktningsman ska se till omedelbara fel men också se framåt vad som kan hända vid t.ex. fullt rattutslag, nerfjädring etc.
Vad andra har gjort innan är väldigt oviktigt, det är din bil det gäller, här o nu...inte en rosthög som blev besiktigad i fjol någon annan stans i Sverige. Att jämföra med rättspraxis är ju som att jämföra äpplen med päron.

En kulbultare kan du inte sänka på så många sätt, ställbar framvagn, inget hemmasvetsat och kortare dämpare, således många före mig som sänkt och byggt på samma sätt som fått igenom.
Och visst borde någon form utav prejukat kunna användas då det handlar om en kontrollerande myndighet.
Vad jag menar är att vissa inte ska godkänna och andra inte, jag gjorde kanske felet som ifrågasatte och sade rakt ut att visst, jag höjer o byter dämpare och kommer tillbaka o ombesiktar- Sen åker jag hem o sänker igen! Default/hmm

9

Men BigHal.... hur tänker du nu?
om du sänker en kulbult för mycket finns risken att kulbultarna går av... därav en 2:a om det är för lågt....
En länkpinne har inte det problemet..... men som minst skall det vara ca3cm fjädringsväg och ingen risk att det tar i lyktpottan t.ex......
Jag tycker att det är kanon med vår bilprovning..... jag vill då inte åka i samma trafik som nån hoprunkad bil med sketna bromsar och framvagnar etc som riskerar att gå av vid minsta gupp...... har sett alldeles för många "hemsvetsade" framvagnar som gått av vid sänkningssatserna bara för att vederbörande inte kan svetsa.... det är en sak och lappa lite karossplåt och en helt annan att svetsa framvagnar.....
Tycker dom lika gärna kan ta bort besiktningsbefrielsen för äldre bilar oxå.... men ha någon form av längre intervall..... eller helt enkelt ett billigt smidigt sätt att få sin hobbybil (äldre än -51) kontrollerad hos bilprovningen så man vet om allt är ok. utan att man BESIKTAR den... t,ex.....

Nä, se till att ha en fräsch och fin bil(kan även vara en i ögonen sliten bil på utsidan) som allt funkar på och allt är ok.........

10

I danmark är der 8 år mellan når dom är veteranere...

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

11

rogga skrev:

Men BigHal.... hur tänker du nu?
om du sänker en kulbult för mycket finns risken att kulbultarna går av... därav en 2:a om det är för lågt....
En länkpinne har inte det problemet..... men som minst skall det vara ca3cm fjädringsväg och ingen risk att det tar i lyktpottan t.ex......
Jag tycker att det är kanon med vår bilprovning..... jag vill då inte åka i samma trafik som nån hoprunkad bil med sketna bromsar och framvagnar etc som riskerar att gå av vid minsta gupp...... har sett alldeles för många "hemsvetsade" framvagnar som gått av vid sä nkningssatserna bara för att vederbörande inte kan svetsa.... det är en sak och lappa lite karossplåt och en helt annan att svetsa framvagnar.....
Tycker dom lika gärna kan ta bort besiktningsbefrielsen för äldre bilar oxå.... men ha någon form av längre intervall..... eller helt enkelt ett billigt smidigt sätt att få sin hobbybil (äldre än -51) kontrollerad hos bilprovningen så man vet om allt är ok. utan att man BESIKTAR den... t,ex.....

Nä, se till att ha en fräsch och fin bil(kan även vara en i ögonen sliten bil på utsidan) som allt funkar på och allt är ok.........

Bilen har Kulbultar anpassade för sänkning och det är minst 3 cm fjädringsväg och bromsarna är inte "sketna" dom funkar kalas och drar inte ens Liiiiite snett, min framvagn är heller inte hemmasvetsad. Så då var dom argumenten dödade också!

12 Senaste redigerad av 25hpman (2011-05-02 19:58:33)

Då är det bara du som ska förstå, kvar då. Om du tycker att du blivit felbehandlad så överklaga beslutet.

13

25hpman skrev:

Då är det bara du som ska förstå, kvar då. Om du tycker att du blivit felbehandlad så överklaga beslutet.

Vad e det jag som jag ska förstå?? Att andra byggt på exakt samma sätt med samma delar och fått godkänt, eller va menar du?
Nä, bilen e inte rostig heller...........

14

men nog kan alla hålla med om att det är lotteri och vissa har "tur" och andra inte.. man har ju hört historier om folk som fått nedslag på en station och åker till en annan utan att göra något och får igenom den så visst förstår jag om man blir frustrerad när man drar en "nitlott"..själv har man fått sin del av båda Default/lol  sen vilken station som gjorde fel kan såklart diskuteras och tolkas från fall till fall  ICQ/ae

15

Just det där med fjädring fram verkar vara ett litet problem vid besiktning.
Jag har också fått höra att min buss är stum fram, men då har jag ställt mig på stötfångaren och gungat till ordentligt för att visa att det är fjädring. Då har den gått igenom.

Man förstår ju att inte stumma bilar släpps igenom. Det är nog ganska lika för alla stationer. Men det är ju en hårfin gräns mellan mycket hård fjädring och ingen fjädring.

16

Jag bes min sänkta vw med beröm godkänd idag

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

17

Var glada att man överhuvudtaget tillåts modifiera. Egentigen hade det ju vart rimligare att regbesiktiga om man ändrar så mycket från original... då kunde de ju skicka fram de som är kompetenta om just den ändringen.

Trist att det är så olika, men jag tror nog att några av inläggen ovan har rätt i att man mer ska se det som tur att man passerar igenom än otur om man inte gör det...

Med "för tung" modifiering är det väl bara att byta till besiktningsframvagn, besiktningsmotor etc. Och hoppas man själv har koll att grejjorna man byter till sen är OK och att man inte åker dit senare...

Men visst är det alltid trist att inte få godkännt av SBP... speciellt om man tycker det som de anmärkt på inte är nåt att hänga upp sig på...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

Sådär ja, skönt att vissa i allafall står på min sida, ni andra som håller fett på besiktningsgubben till er kan jag tala om att nu ser bilen
ut som ett jävla höghus igen och stötdämpare är beställda.
Tur att det sänks på 1 timme igen!! ICQ/af

19

BigHal skrev:

Sådär ja, skönt att vissa i allafall står på min sida, ni andra som håller fett på besiktningsgubben till er kan jag tala om att nu ser bilen
ut som ett jävla höghus igen och stötdämpare är beställda.
Tur att det sänks på 1 timme igen!! ICQ/af

rätt sätt att ta det som en man. beiktningsmodifieringar är ju inte nytt under solen... ICQ/ad

väljer man att inte göra så är det ju lite lotteri... har man tur får man nån som är kunnig och intresserad och vågar "se genom fingrarna"...

jag är inte "mot dig" men jag har förståelse för de på SBP som inte vet eller kan vad som är rätt modifierat och därför inte släpper igenom. tänk alla bilar som funnits och än fler modifieringar. och att de säkert inte kan få utbildning på allt...  SBP klarar väl oftast av nya bilar, men allt gammalt... även för en motorintresserad är det nog svårt att hålla koll på...

20

En besiktningsman som man kan föra dialog med, är en bra sådan....

Om man sedan inte kan försvara att man försämrat fjädring o liknande, så får man räkna med anmärkning? Det alternativ som alltid varit vanligt är att "bygga om" bilen inför besiktningen..;-)

21

BigHal skrev:

Och visst borde någon form utav prejukat kunna användas då det handlar om en kontrollerande myndighet.

SBP är ett aktiebolag, som vilket annat aktiebolag. Även om staten äger 52%. 2010 privatiserades besiktningsmarknaden, så det är ingen myndighet. Åk till Carspect om du är missnöjd med SBP.

Jag kan dock hålla med om att det är lite lotteri ibland, jag fick en 2a på min BMW för ett antal år sedan för att spolarvätskan var slut. Det var bara att åka till AD Center som låg brevid, köpa 1l färdigblandad, fylla på och ställa sig i drive-in kön. Snubben som tog emot mig där bara skakade på huvudet och lät mig åka igen.

22

Jag besiktade nyligen min cafébuss som är ett riktigt mish-mash vad det gäller höjd, spårvidd, camber, caster... rubbet är moddat. Besiktningsmannen jag hade sa att numer koncentrerar de sig mer på miljö & säkerhet och betydligt mindre på flugknulleri gällande avvikelser från originalspecifikationer. Min bil har fel hjul/däckstorlek, fel höjd, fel spårvidd, spacers, fel framvagnsgeometri, splittbussframvagn istället för original kulbultar... listan kan i princip göras hur lång som helst. Min besiktningsman var definitivt inget idiot, såg de flesta ändringarna men sa bara att så länge det är fackmannamässigt gjort, sitter som det ska och lever upp till gällande säkerhetsnormer så är det inga problem. Bussen passerade utan anmärkning - men tyvärr råder det ju olika doktriner h ICQ/an os olika stationer / besiktningsmän. Så än så länge är det bara att bita ihop, hålla tummarna och dansa efter SBP-pipan...

"Daddy Cool"

23

"Om besiktningmannen är nöjd när man lämnar stationen har man misslyckats". Citat från Sven-Olof Brorsson, salig hans minne. ICQ/ac 

Var påläst så går det lättare. Om du vet vad som gäller DIN bilmodell så är det enklare att argumentera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

24

Jag kan sympatisera med dem som anser sig ha blivit förfördelade hos ASB. I år har jag två besiktningar förestående, skulle inte förvåna mig om jag får ngn anmärkning i år igen.  Default/hmm

Det värsta är att det är så dyrt att besikta och varför lätta lastbilar är dyrare finns det ju ingen förklaring till. De besiktar som regel mina bussar mycket snabbare än en standard V70.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

25

goopher skrev:

Jag besiktade nyligen min cafébuss som är ett riktigt mish-mash vad det gäller höjd, spårvidd, camber, caster... rubbet är moddat. Besiktningsmannen jag hade sa att numer koncentrerar de sig mer på miljö & säkerhet och betydligt mindre på flugknulleri gällande avvikelser från originalspecifikationer. Min bil har fel hjul/däckstorlek, fel höjd, fel spårvidd, spacers, fel framvagnsgeometri, splittbussframvagn istället för original kulbultar... listan kan i princip göras hur lång som helst. Min besiktningsman var definitivt inget idiot, såg de flesta ändringarna men sa bara att så länge det är fackmannamässigt gjort, sitter som det ska och lever upp till gällande säkerhetsnormer så är det inga problem. Bussen passerade utan anmärkning - men tyvärr råder det ju olika doktriner h ICQ/an os olika stationer / besiktningsmän. Så än så länge är det bara att bita ihop, hålla tummarna och dansa efter SBP-pipan...

fast nog hjälper det om bilen ser ut som din buss, jamenar, är det tipp-topp skick på allt så har nog bes.mannen större förtroende för modifieringarna som gjorts... fast även om man kan spegla sig i bottenplattan så är det ju inte rimligt att komma igenom med en 2.3l motor och originalbromsar...

Men map sänkning, däck, etc så kan man ju se om däcken ligger inne i skärmarna, inte tar i, finns fjädringsväg och spårvidden inte ändrats så bilen blir farlig...

Nåja, lycka till allihopa. Ska ev till SBP på fredag, med en "orörd" originalbil. Dock med urkopplade fast rostiga värmekammare (höljet, inte rören) kanske återkommer jag och förbannar SBP på fredag... ICQ/ad