1

Hej!

Det här är första inlägget på detta forum. Jag har dock huserat på andra forum tidigare men det har varit lite lugnt på vw fronten de senaste åren pga en drös små-barn som har behövt den "fritiden". Men nu börjar de bli dags igen och man har sneglat en hel del på olika motor recept och lösningar.

Utgångsobjektet är min 66:a bubbla som jag tidigare har haft en par olika versioner av 1600 motor i. Båda har havererat pga bristande kunskap, slarv och ovårdsam körning. Det sista lär nog kommande motorer bli utsatta för är jag rädd men de två första punkterna ska man kanske försöka undvika den här gången.

Innan det blev uppehåll så hade jag skaffat lite delar för att bygga en 2 liters typ 4 med turbo med så mycket originaldelar som möjligt. Målet var väl ca 200 hk då och det är väl fortfarande lockande men mer realistiskt känns som 120-130 hk till att börja med utan turbo då tiden att sitta och skruva inte riktigt finns längre. Inte orken heller för den delen. Så en driftsäker motor känns mer lockande.

Frågan är ju om man ska fortsätta på typ 4 spåret eller ska man gå tillbaka till typ 1 motor. Det är ju onekligen lättare att skaffa fram typ 1 delar men å andra sidan så behöver ju i princip allt bytas i en sån motor men det verkar finnas mer kunskap om dessa. Nu vet jag inte riktigt hur lätt det är att nå 120 hk i en typ 4 men det känns som en stabilare grund att börja på.

Ett annat spår jag lutar år är en subaru konvertering till någon lämplig ej20 eller ej22 motor (125-220 hk original). Hittade ett företag i australien (subarugears.com) som gjorde delar till subarus v-låda så att den gick att vända och peta in i en bubbla utan allt för mycket modifiering. Det lär vara det i särklass driftsäkraste alternativet (och kanske även billigaste) känns det som men det ställer ju till en hel del vid besiktning. Det gör väl iofs alla alternativ men behåller man vw lådan så är det ju betydligt enklare att sätta i en besiktningsmotor. Jag antar att jag inte är ensam i sverige om att använda besiktnignsmotor ICQ/ad  ICQ/ad

Sen har jag ju även sneglat på kompletta motor kit till typ 1 motorerna, tex scat och CB. Ni som bygger motorer, hur kassa är dessa kit? http://scatvw.com/master/engine_kits/

Priserna ligger ju mellan 600-2500 USD i delar + frakt beroende på vart man vill lägga ribban men då har man kanske det man behöver. Rent spontant känns det som att jag skulle utgå från något av volkstroker kiten med beteckningen FORGED på, typ 2187 cc. Jag har dock för mig att folk rackade ner på dessa kit ganska rejält för några år sedan men jag hittar inte den tråden längre.

Till typ4 känns det mesta osäkert utom Jake Rabys prylar men han har ju en prissättning som gör att man tror man skulle bygga en månfarkost. Sen verkar ju karln lite mer än lätt konstig ju mer man läser det han skriver. Han verkar dock kunna en hel del om motorer och det är kanske det enda som gäller iofs.

Hur man än vänder och vrider på det så verkar det kosta en hel del pengar. Sen behöver ju resten av bilen en del omvårdnad och pengar men det är lättare att ta lite pö om pö. Det som krävs mest där är tid då det ska slipas och lackas en hel del. Motorn känns dock som att den måste byggas i ett svep helt klart och det ska vara helt genomtänkt innan man börjar. Växellådan är ju också en punkt man måste titta på men det måste få vänta tills motorkonceptet är bestämt.

Jag har en del vw prylar liggande såsom 2-3 st AS/AD och AB block + några till men det är 1200 cc industri motor etc dvs ointressant för trim. 2 st typ 4 motorer (1700 och 2000 cc). Dubbla weber 40 en engle w110 kam, 009 fördelare och en drös andra kringdetaljer. Men det känns som att i princip bara blocken kommer att kunna användas i bästa fall (kanske lite mer på typ 4 motorerna), resten är liksom fel på något vis...

Hjälp!!!

2

Till en 120hk motor kan du ju använda renoverad original typ 1 bottendel(block,vev,stakar)och förgasare mm hade du ju redan så då behöver det inte kosta så mycket.

3

Räkna med ca 20 -30 tusen för en renoverad motor.. utan arbetslön.
under det är det att bedraga sig själv.. troligen behövs mer...

Visst kan man handla en okänd 30+ år gammal motor och hoppas på det bästa..

För att det skall bli vettigt behövs maskinjobb ca 10-15 tusen .. sen div delar =lika mycket till.
O..om m man är ärlig och räknar med allt... då är dina förgasare och insug inte inräknade i summan.. varför vet jag det..
jag har räknat och kollat priser, för en något förstorad motor med renoverade original toppar egna weber 40 med insug + utökat oljesystem...

nej ingen kritik.. men vw motorer är i behov av arbete i 99,5 av 100..
Min buss skall få en subba 2.2-135hp maskin med subarogears kronhjul och pinjong i nästa version.. en fullt fungerande legasy för 1500kr står och väntar på döden...

men hade jag byggt till bubbla vore en typ 1 motor troligen det jag skulle bygga på..
Arborrat block .mer olja i tråget , renoverade stakar, toppar , med något större slag och borr..utväxlade vippor sen dubbla förgasare och vettigt avgas. men vad vet jag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(