26

https://www.google.se/search?q=hur+man+ … 4ASV94HQDA

Där har du

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

27

Tackar ska se om jag få till en anmälan ICQ/ab

28

Här står ju lite om en tvist uppstår:
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2096
Men Tradera uppmanar er båda att lösa det hela, för Tradera
står utanför själva den ekonomiska biten. Tyvärr händer det att
köpare och säljare inte är överens, det har hänt mig och utan att
jag fick tillbaka några pengar tillbaka, men en negativt omdöme fick jag..

29

Dock vet ej vad jag ska ta, Annan stöld, förlust, inbrott och inbrottsförsök ?
Tycker inte den kommer in där ICQ/ae

30

enligt google kan man tydligen ringa någon som har bättre svar än här. Google sa att nummret är 11414

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

31

Jo jag såg deras nr.
Jag gjorde som så att jag klickade kontakta oss - västerbottens län - lycksele och sen skrev jag en "anmälan" där.
Det är säkert fel gjort men dom kanske kan vidarebefodra, göra det till en anmälan eller kontakta mig.
Hur som helst, jag ska inte lämna detta åt slumpen.

32

Nu får man hoppas på det bästa och vi kanske kan göra om denna tråd för tradera varningar av användare ICQ/ag

Han är då en av dessa så jag behöver inte skriva hans alias igen ICQ/ae

33

Ibland måste man kolla om det är värt att reta upp sig. Det tar ju rätt mycket energi i anspråk. Speciellt om det handlar om mindre summor.

Har man tex blivit lurad på 300:- så har jag bett den personen lycka till med sitt liv, sen glömmer man det. Eller om man tex fått nån felaktig P-bot. Det tar ju rätt mycket tid i anspråk att anmäla och överklaga och dyl.

34

jo... ajja skickade då mail dit iaf..

35

Demian skrev:

Ibland måste man kolla om det är värt att reta upp sig. Det tar ju rätt mycket energi i anspråk. Speciellt om det handlar om mindre summor.

Har man tex blivit lurad på 300:- så har jag bett den personen lycka till med sitt liv, sen glömmer man det. Eller om man tex fått nån felaktig P-bot. Det tar ju rätt mycket tid i anspråk att anmäla och överklaga och dyl.

Helt rätt! Man ska inte reta upp sig vilket är väldigt lätt.
Däremot tycker jag man har ett ansvar mot sig själv och andra och ska anmäla och dra det till sin spets.
Inte reta upp sig men ställa sig lite utanför, och anmäla och göra saker rätt, så det blir svårare för de oproffisionella bedragarna/klantskallarna att fortsätta göra fel.
Inte ens Tradera vill ha en massa anmälningar att hantera.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

36

Gjort det jag kan nu iaf.
Känns så jävla irriterande att man betala och att sådana idioter rent ut sagt ska lura folk och hålla på..

37

Kan berätta jag "köpte "en tig svets av en med över 150 positiva omdömmen och inga negativa.. Satte över 6500kr.. Blev lurad.. Till jag fatta det vart dt ytterligare över 40som blev lurade. Vi anmälde kollektivt till polisen.. Men efter några månader la dom ner det "eftersom han hade så många ärenden på sig så han skulle endå bli straffad... Surt. Annars skulle jag rent teoretiskt kunnat fått ut mina pengar +ränta efter 10 år från brotsofferfonden.. Om inte fogden fått in dom innan... Nu inget... Så visst är det surt.. Men en gång av många hundra... Man är aldrig safe.. Nästa gång så mycket pengar hämtar jag... Vart en som var suspekt och hade brottom och ville ha pengar... Begörde fler bilder på i detta fallet fälgarna, när han inte hade det, anmälde jag honom... Visade sig vara en bedragare... You vinn some u lose some

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

38

Demian skrev:

saken är väl att en del sätter det i system..
300:- per skalle i säg 20 auktioner = 6000:- de lurat till sig...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

39

I det här fallet rör det sig om att Alpinebubblan blivit blåst på en 100:-  men det spelar ju ingen roll. Sätter folk det i system, så blir det ju en del pengar och nån måste sätta stopp för det, helt klart. Men det var inte det jag riktigt försökte få fram.

Jag vet inte om jag är pessimistisk och har låga tankar om befolkningen, men jag tänker så här.

Sätter jag in pengar på nån helt okänd persons konto, så räknar jag faktiskt med att bli blåst. Så innan jag sätter över cash åt nån så brukar jag fundera på om jag har råd att bli av med det beloppet. Har jag råd, så sätter över pengar och blir positivt överraskad över att sakerna dyker upp.

Det är kanske ett dumt positivt tänkande av mig, jag har förmodligen bara lurat mig själv under alla år, men å andra sidan har jag sluppit hetsa upp mig. Och det är ju värt en del   ICQ/ab

40

Du tänker nog som många, jag tänker lite så med MEN det är så att dom på tradera väljer många gånger att göra förbetalning.

NU har det hänt en sak   Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol SÅ ROLIGT!!!!!!!

Jag bytte stil, jag bad om "ursäkt" och skrev vi kanske ska börja samarbeta och tjäna lite pengar på tradera etc.
Nu svarade han att det blev tokigt och han ska sätta in pengarna  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Jag menade det inte givetvis utan se om han byter stil och det gjorde han... Han lura mig och jag han  ICQ/af   Default/lol

41

Vänta att hurra till pengarna e på dit konto.. Lätt att lova saker över internet... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

42

michaelth skrev:

Kan berätta jag "köpte "en tig svets av en med över 150 positiva omdömmen och inga negativa.. Satte över 6500kr.. Blev lurad.. Till jag fatta det vart dt ytterligare över 40som blev lurade. Vi anmälde kollektivt till polisen.. Men efter några månader la dom ner det "eftersom han hade så många ärenden på sig så han skulle endå bli straffad... Surt. Annars skulle jag rent teoretiskt kunnat fått ut mina pengar +ränta efter 10 år från brotsofferfonden.. Om inte fogden fått in dom innan... Nu inget... Så visst är det surt.. Men en gång av många hundra... Man är aldrig safe.. Nästa gång så mycket pengar hämtar jag... Vart en som var suspekt och hade brottom och ville ha pengar... Begörde fler bilder på i detta fallet fälgarna, när han inte hade det, anmälde jag honom... Visade sig vara en bedragare... You vinn some u lose some

ICQ/ac  ICQ/ac

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

43

Jo jag vet men man få väll hoppas..

44

alpinebubblan skrev:

Du tänker nog som många, jag tänker lite så med MEN det är så att dom på tradera väljer många gånger att göra förbetalning.

NU har det hänt en sak   Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol SÅ ROLIGT!!!!!!!

Jag bytte stil, jag bad om "ursäkt" och skrev vi kanske ska börja samarbeta och tjäna lite pengar på tradera etc.
Nu svarade han att det blev tokigt och han ska sätta in pengarna  Default/lol  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Jag menade det inte givetvis utan se om han byter stil och det gjorde han... Han lura mig och jag han  ICQ/af   Default/lol

Helt rätt!!!!!
Jag råkade köra på en bil bakifrån för 30 år sen, så lite och sakta som man bara kan göra, en dutt med 70talskofångare, dessutom hade han dragkrok. Men han tittade surt bakåt och slängde sig ur bilen och stegade bort till mig, där satt jag med nedvevad ruta och sa typ: "Ursäkta, det var helt mitt fel, det var dumt och jag kommer verkligen köra försiktigare framöver, ursäkta! Varpå han helt tappade ansiktet och stammade fram typ, "vad bra" och lommade tillbaka till sin bil.
"Det du ger är det du får"
"Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad"
osv..........

Lycka till nu.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

45

Jag kommer göra som så att jag har nu bett om ursäkt och så och när jag fått pengarna kommer jag ignorera denna person efter detta.

46

Tro det eller ej men nu är då mina pengar tillbaka på kontot.
Snackat med polisen och hördes som dom skulle kolla om han har gjort något mer eller så.

47

Sådär ja! Gött att höra!
Då kommer han förhoppningsvis intelura någon mer ICQ/ab

48 Senaste redigerad av Handy (2013-09-26 14:00:32)

snabbalg skrev:

Sådär ja! Gött att höra!
Då kommer han förhoppningsvis intelura någon mer ICQ/ab

Visst, pengarna tillbaka denna gången..det är ju också ett försök att komma undan polisanmälan. Polisen brukar inte lägga så stor vikt på att utreda småtjuvar, det kostar mer än det ger liksom.
  Denna person kan snart fortsätta på samma sätt som tidigare, för att många andra bryr sig inte om de förlorat några hundralappar. Många skulle nog ge upp efter ett par email, många är nog inte lika envisa som alpinebubblan, eller så har man bara inte ork och tid att försöka göra en process för ett par hundralappar. Många som blivit lurade tänker nog att "det finns inget man kan göra" eller "polisen lägger ju ändå ner utredningen", de accepterar alltså att de blivit lurade. Med andra ord, han kan fortsätta att blåsa andra. Tänk på alla negativa omdömen

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

49 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-09-26 18:17:54)

Det var väldigt liten summa att bråka om ja, men gjorde inte enbart för jag ville ha pengarna tillbaka.
Utan visade att jag är envis och att man kanske inte kan bete sig hur som helst.
Jag gjorde en poisanmälan och blev kontaktad av polisen några gånger under dagen då dom hade frågor.
Jag sa ni får göra som ni vill om ni vill fortsätta kika upp den här herren eller lägga ner.
Men hördes som dom skulle fortsätta då hon fråga mig om jag ville ha... vad det nu heter, en rapport hur det gick.
Dom som blivit lurad och inte orkar kämpa för det få väll skylla sig själv lite, om inte annat så kanske dom låter den som lurar gå vidare och göra så på fler.
Men jag gav då inte upp utan jag fortsatte begära tillbaka pengarna och när jag inte såg nå pengar så anmälde jag det och bytte "stil" av att snacka med han.
Jag är då glad, pengar tillbaka och kanske dom få "fast" en som lurar folk, vad vet jag.

Om han kommer lura fler det tror jag då han ha lagt ut nya annonser igen och man vet aldrig med en sån person som har så dåligt omdöme Default/hmm

http://www.tradera.com/finding.mvc/item … nr=1789653

50

Men hallå, överdriver vi inte lite här? Jag försvarar inte säljaren eller sättet han skött det på, men lurendrejeri och polisanmälan? Säljaren har 112 omdömen varav 7 missnöjda de senaste 12 månaderna, 530 omdömen varav 26 missnöjda sedan start. Orkar inte gå igenom alla men de senaste är från folk som är missnöjda med sina varor (en tröja som ev var fake och en mobil som köparen inte fick fungera med sitt simkort). Massor med dyra varor (iphone5 mm) som folk fått och varit nöjda med. Så mkt importerat och annat skit en del säljer tycker jag inte det är konstigt att vissa har lite negativa omdömen. Skulle inte tro att han medvetet försökt blåsa dig på 50kr + frakt för några IKEA ledlampor. Självklart skall man ändå få sina varor skickade eller pengarna tillbaka, men här tror jag snarare att "kommunikationen" brustit. Han har misskött postningen av dina lampor (kanske av legitim anledning?) och sedan blivit tjurskallig när du klagat och sedan har det låst sig mer ju mer ordväxling det blivit. Problemet här är ju att vi bara får en sida.

Det "klassiska" lurendrejeriet på säljsidor är istället att någon samlar 100-tals positiva omdömen på att sälja småskit (eller köpa ett konto med positiva omdömen) och så "pang" från klar himmel säljs det massor med prylar som ingen får. Inte som här med någon missnöjd köpare och säljare här och där.

Det här har inte med ditt fall att göra, men jag tycker folk har alldeles lätt att hetsa upp sig. Tappar kiosägaren korven på marken, räcker det inte med att få en ny korv utan helst ska man få kompensation för väntetiden också. Gärna skall man också hänga ut händelsen på facebook. och forum också. Kanske tom anmäla kiosken till hälsovårdsmyndigheten. Jag undrar om det inte är bättre för hälsan och samhällsklimatet att inte hetsa upp sig. Ibland skiter det sig och alla gör fel ibland. Jag har själv någon enstaka gång inte fått något traderaköp, har då utgått från att den kommit bort i posten, ryckt på axlarna och tänkt att jag skulle spara mer pengar på att sluta röka ett par dagar än vad jag förlorat på detta.