Länk till Rabiat Motor "Dragracing på Mummelhål"
Detta är en lättsam och trevlig tillställning som lokala klubben i Västervik brukar anordna vår och höst.
Har själv kört några ggr, mest för att sortera ut bilen innan Bug-Run....
I år har jag inget färdigt, men eftersom jag ändå tänkte åka ner för att titta, så kan det bli en provkörning med "vinter-folkan"
Så ikväll har jag stoppat i en 1915cc med W110-kam och Dellortoförgasare. Originaltoppar med 37mm insug och "semi-hemi".
Imorron planeras att montera resten och provköra.
Trots att bilen har en bakre balk så blev det tidigare "hjulhopp" vid rivstarter... -Så jag tillverkade en balk som spänner upp "gafflarna"
Vidare så har jag svetsat i 8mm kilstål vid "klackarna" för att förbättra väghållning, samt typ3-genomslagsgummin för att minska nedfjädring vid eventuell dragracing..... Armstrong blåa std, istället för de hårda gas-dämparna tidigare som var för stumma.
Jag passade på att såga upp "luckor" i hjulhusen för att komma åt tändstift och mutter på insuget....
Sedan svetsade jag på en "fläns" för att kunna skruva dit dom.
Så har jag en fråga; Nå´n som har erfarenhet av Dellorto? Kan man direkt jämföra bestyckningen med motsvarande Weber?
(I mina ögon ser ju iallafall munstyckesrören rättså lika ut ?)
Mina kommmer ifrån den 1835:a som satt i bilen och har följande bestyckning (men topparna var sotiga..);
Dellorto 40
Halsring 34mm
Lågfart 0.60
E-rör 9164.2
Huvud 160
Tomg 0,35