1 Senaste redigerad av mettis (2011-04-29 22:21:29)

Länk till Rabiat Motor "Dragracing på Mummelhål"

Detta är en lättsam och trevlig tillställning som lokala klubben i Västervik brukar anordna vår och höst.
Har själv kört några ggr, mest för att sortera ut bilen innan Bug-Run....
I år har jag inget färdigt, men eftersom jag ändå tänkte åka ner för att titta, så kan det bli en provkörning med "vinter-folkan"

Så ikväll har jag stoppat i en 1915cc med W110-kam och Dellortoförgasare. Originaltoppar med 37mm insug och "semi-hemi".

Imorron planeras att montera resten och provköra.
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7193_b.jpg

Trots att bilen har en bakre balk så blev det tidigare "hjulhopp" vid rivstarter... -Så jag tillverkade en balk som spänner upp "gafflarna"
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7183_b.jpg

Vidare så har jag svetsat i 8mm kilstål vid "klackarna" för att förbättra väghållning, samt typ3-genomslagsgummin för att minska nedfjädring vid eventuell dragracing..... Armstrong blåa std, istället för de hårda gas-dämparna tidigare som var för stumma.
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7196_b.jpg

Jag passade på att såga upp "luckor" i hjulhusen för att komma åt tändstift och mutter på insuget....
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7208_b.jpg

Sedan svetsade jag på en "fläns" för att kunna skruva dit dom.
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7206_b.jpg

Så har jag en fråga; Nå´n som har erfarenhet av Dellorto? Kan man direkt jämföra bestyckningen med motsvarande Weber?
(I mina ögon ser ju iallafall munstyckesrören rättså lika ut ?)
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7210_b.jpg

Mina kommmer ifrån den 1835:a som satt i bilen och har följande bestyckning (men topparna var sotiga..);

Dellorto 40
Halsring 34mm
Lågfart 0.60
E-rör 9164.2
Huvud 160
Tomg 0,35

2

Som utgångspunkt för bestyckning av Dellorto, ta halsring diameter * 4 för huvudmunstycke.
34*4= 136, avrunda uppåt till 140.
Lågfart munstycket 60, är nog lite stort för 37 mm ventiler. Prova 50 - 55.
Också viktigt att ställa flottörerna, stängt läge 5-6mm, öppet 12-13mm.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

3

Tack för bestyckningstips ("RSK 718" - varför denna alias...?-)
Hade nog den känslan efter att kört bilen några veckor i höstas efter jag köpt den.
Nu har jag ju bytt motor, men behållit förgasarna, tänkte att om jag blandar in 30% E85 så borde bestyckningen stämma?
Detta är ju bara en bil som står som "leksak" och för att alltid ha en VW körbar att åka med....

Idag gjorde jag färdigt motorbytet, efter provkörning konstaterades att tändhattar ville lossna när man varvade och att jag satt i ett för kort fördelardrev som jag bytte... kopplingen är tveksamt att den räcker för fullgasväxlingar - ev byte framöver.
http://hem.bredband.net/mettis2/pics/PICT7216_b.jpg

4

Har en Roadline replika på en Porsche RSK 718, fattar inte hur man laddar upp bilder. Men Googla "Porsche RSK 718" och kolla bilderna.
Har aldrig provat blanda etanol i bensinen, så vet faktiskt inte vad det gör för bestyckningen.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

5 Senaste redigerad av mettis (2011-05-01 22:06:28)

Mina bilder laddar jag upp till det "hemsidesutrymmet" som ingår i abbonemanget, sedan länkar jag. Då har man ju full kontroll, men det finns ju flera fria sajter där man kan skicka bilder till?

Jo, om man kör på E85, som har lägre energiinnehåll, så krävs det större mängd - därav min tanke att blanda in.....

Kollade på bilderna - du verkar ha kul med replikan ! Motor ?

6

RSK 718 skrev:

Har en Roadline replika på en Porsche RSK 718, fattar inte hur man laddar upp bilder. Men Googla "Porsche RSK 718" och kolla bilderna.
Har aldrig provat blanda etanol i bensinen, så vet faktiskt inte vad det gör för bestyckningen.

Det finns bilder på en i projekt tråden ICQ/ad

7

http://drlas.co.uk/jetting.aspx

Kanske kan vara till någon hjälp?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

8

Tja, enligt tabellen ovanför så skall man ha 40mm insugsventil till 34mm halsring.
Och det var det ju på den 1835:a som förgasarna satt på, men nu har jag i princip originaltoppar.
Jag hade tänkt sätta dit ett par Solex 40 PII (med 28mm halsring) som jag oxå har, men fläktkåpan tar emot....så jag får se framöver.

9

"Generally in a beetle you want your choke size 2 to 4 mm smaller than your intake valve".
Passar enligt den sidan bra, om du har 37mm insug.
Kör med Dellortona. Är ju ganska lätt att få tag i munstycken till dessa, vet inte hur den fronten ser ut för Solex:arna.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

10

Tack för Dellorto-tips...
Denna tråd spårade väl ur lite - hoppas folk som har lust åker till Västervik imorron !

Själv har jag ändrade planer, tyvärr..... Men jag kör gärna där i september ifall det blir tillfälle (som det brukar)?