1

Har mest på skoj sett hur låg jag kan få en framvagn och ramhuvudet är nu ca 4½ cm ovanför backen.
Då jag gillar detta så uppkommer ju frågan: vad säger besiktningen om detta? däcken är 195/50/15, dvs däcksidan är ca 9-9½ cm... helt klart mycket högre än framvagnen.
bilen ska inte in på bes på ett bra tag och ja, jag inser att det blir minst sagt spännande vid en ev punktering, men jag gillar att tänja på gränserna vad som är möjligt...
Alltså, kommer det gå genom bes, eller måste jag inte bara byta motor, utan även höja bilen inför bes?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

2

Antar att det är ganska individuellt vilken station man åker in på  Default/hmm
Jag har inte höjt upp någon bil senaste åren och bara fått lite småmutter när dom fick lov att lyfta fronten för att få under släden  ICQ/ae
Men sen finns det väl nått snack om att fälgen ska ta i backen först vid en punktering?

3

GB skrev:

Men sen finns det väl nått snack om att fälgen ska ta i backen först vid en punktering?

Jo, och vad jag har sett är snack... vill ju ha fakta ICQ/ad
nån som vet?

vagnpark:

4

Om du får punktering på ett eller fler hjul skall fälgarna fortfarande rulla och underredet eller bärarmar får inte ta i.
Annars är det som att köra utan ratt, köp och läs SFRO:s bibel om amatörbyggda fordon.
Men skillnaden mellan om man är hård eller korkad brukar bero på om något händer eller inte.
Det är detta som kallas eget ansvar, det är inte staten som bestämmer utan du själv.

Jag tycker definitivt att du ska åka så lågt du vågar, men också förstå konsekvenser av en punktering, men att du höjer innan besiktning, det är ju inte så svårt direkt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Mogge skrev:

Om du får punktering på ett eller fler hjul skall fälgarna fortfarande rulla och underredet eller bärarmar får inte ta i.
Annars är det som att köra utan ratt, köp och läs SFRO:s bibel om amatörbyggda fordon.
Men skillnaden mellan om man är hård eller korkad brukar bero på om något händer eller inte.
Det är detta som kallas eget ansvar, det är inte staten som bestämmer utan du själv.

Jag tycker definitivt att du ska åka så lågt du vågar, men också förstå konsekvenser av en punktering, men att du höjer innan besiktning, det är ju inte så svårt direkt.

Nä, som sagt så vet jag vad som skulle hända vid en punktering... ovanpå allt är det en buggy så skulle det ske på vajerväg så är man... tja... DÖD.
bilen är inte tänkt att nyttjas som en "daily driver" så som min röda buggy... utan tanken är kompromisslöst STUK före bruk och med tanke på att jag ovanpå allt ska ha EMPI:s lowback plaststolar så lär turerna inte bli många km innan min 41:åriga rygg säger STOPP.
så här låg är den idag (klicka för stor bild):
http://imageshack.us/a/img4/3271/7fr8.th.jpg

vagnpark:

6

nu har jag luskat vidare.
var inne med ena bruksbilen och frågade specifikt om detta med hur låg bilen får vara, dvs får lägstapunkten på bottenplattan/framvagnen vara under fälgens lägsta punkt och svaret var: "bara den inte fastnar i bromsprovaren så skiter vi i det" ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag
glömde tummaträet hemma, så jag får ta en tur dit och mäta lite ICQ/ab

vagnpark:

7

Tyvärr bevisar det bara hur oengagerade många av dagens besiktningsstationer är..inget annat.Enkelt uttryckt,gör inga modifikationer som du får ångra med kroppsskada i framtiden,bygg med förnuft,så blir det bra! ICQ/ab En punktering händer fortfarande ibland och då är det bra om inget tar i...

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

pompejus skrev:

Tyvärr bevisar det bara hur oengagerade många av dagens besiktningsstationer är..inget annat.Enkelt uttryckt,gör inga modifikationer som du får ångra med kroppsskada i framtiden,bygg med förnuft,så blir det bra! ICQ/ab En punktering händer fortfarande ibland och då är det bra om inget tar i...

jodå, jag är som sagt medveten om att det inte är det smartaste att köra för lågt... dock älskar jag att testa gränser och jag har en bild i huvudet över hur jag vill ha denna bil (som inte kommer att köras speciellt mycket)...
hela fordonet kommer bli ett enda stort test av hur lå(n)gt man kan gå... ICQ/ab
fast vem vet, på de beräknade 3-4 åren som bygget lär ta så kanske man kommer på andra tankar på vägen... från början skulle jag ha ett bodylift-kit på den och tokhöja ICQ/ab

vagnpark:

9 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-09-23 09:02:21)

Lite OT men ändå inte.
Har varit snack om om man få ha kortare stötdämpare eller inte tidigare och minns inte hur det var om man inte fick det..
Skit samma, har inte med saken och göra.
Det jag undrar är, varför är det såna "krav" just på tex typ1?
Mena, finns ju mängder av bilar som kör lågt och finns nog någon bil som tar i underredet före fälgen?
Jag skulle inte oroa mig så mycket utan skulle nog fara och besikta bara, om dom tycker den är för låg, sure, ta den ombesiktningen om det blir så och höj upp den max.
Sen som det nämns tidigare, är nog individuellt på varje station.
Om man ha tur så är det en besiktningsperson som inte bry sig och det går bra.
Sen kanske dom ser allmänt på bilen med hur den är, om den är sliten och har 10x 2or tex och allmänt skräpig kanske dom säger något om sänkningen, vad vet jag?
Men om man ha hållit den fräsch, bytt det som är dåligt och den ser allmänt bra ut (menar inte att stuket måste se ut som original utan att man kan ha tex rat stuk fast bytt slitagedelar så det är fräscht). då tror jag det är ganska lugnt.
Men sen finns det ju folk som går efter protokollet punkt och pricka.
Tycker du inte ska oroa dig, far dit med din sänka bil och låt dom besikta.
Om den skulle va för låg som för GB, lyft över ICQ/ad

10

Var har du läst att det är speciella regler på Typ1?

Bara för att det finns många som åker lågt innebär det inte det är säkert men resonerar man så kan man ju äta skit enligt devisen 1-miljon flugor kan inte ha fel.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

jag har för mig att jag läst om detta med fälg/botten nånstans... därav min ursprungsfråga..
säkert? nä, det vet jag ...sen kan man ju ha åsikter om säkerheten i en öppen bil av plast utan bälten...
eller som en poliskonstapel sade till mig vid en flygande (inga anmärkningar dock)... "den där borde inte vara laglig, minsta grej och du är död" varvid jag med mycket brett leende replikerade att det är SÅ värt det med den frihetskänslan ICQ/ag

vagnpark:

12

Jo,respirator är klart underskattat...ger en enorm frihetskänsla.. ICQ/an
Ska inte hårddra det,man har rätt att välja hur man vill ha det,men känns onödigt att strunta i dom enklaste säkerhetsåtgärderna,det var bara det jag ville peka på...man blir lite harigare (läs mer förståndig)när man blir äldre,liksom får lättare att inse konsekvens och då resonerar man så här...men som sagt det är fritt att agera hur man vill.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

13

Visst behöver man inte överdriva riskerna men ska vi vara helt ärliga... ska man tänka på säkerhet och konsekvenser för mycket så ska man inte åka gammal VW...  ICQ/ad  Default/lol

14

Se där,en klok människa..måste vara gammal.. Default/lol

late,
in love,
and a little drunk..

15

Svwerker skrev:

Bara för att det finns många som åker lågt innebär det inte det är säkert men resonerar man så kan man ju äta skit enligt devisen 1-miljon flugor kan inte ha fel.  Default/lol

Förstog att svwerker skulle komma med något sådant svar som du brukar skriva... Inte första gången och lär nog inte heller vara sista.
Jag sa inte bara typ 1 utan tex typ1 (menade dom äldre vw´s).
Det jag mena var att det är många som toksänker bilar och så och tänkte om det är olika för bilar beroende på modell etc hur mycket man får sänka? Tyckte läste i en tråd besiktningen inte gillar kortare stötdämpare eller hur det nu var, minns inte.
Men många kör ju med tex coilovers på sina bilar.
var bara en fråga. Finns inga dumma frågor, bara massa jävla dumma svar.

16

pompejus skrev:

jo... gammal är jag inte... 41 år bara ... och 2 barn... men gammal? Aldrig!
sen... kör man så lågt lär det aldrig bli några högre hastigheter... då tar det ju i ICQ/ab
tänkte försöka hinna provköra chassit innan vintern dock, kommer bli intressant på grusvägen. funkar det inte blir det lite högre.

vagnpark:

17

alpinebubblan skrev:
Svwerker skrev:

Förstog att svwerker skulle komma med något sådant svar som du brukar skriva... Inte första gången och lär nog inte heller vara sista.
Det jag mena var att det är många som toksänker bilar och så och tänkte om det är olika för bilar beroende på modell etc hur mycket man får sänka? Tyckte läste i en tråd besiktningen inte gillar kortare stötdämpare eller hur det nu var, minns inte.

bara du har tillräcklig fjädringsväg och inget tar i så kan du köra kortare dämpare. På min röde buggy(f.ö. låg den med) har jag asconadämpare och den är ganska hård i fjädringen.
problemet brukar ju vara att hjulen tar i när man svänger och det är inte ok.

vagnpark:

18

Tack för ett BRA svar ICQ/ab

19

pompejus skrev:

Tittar man på hur hårväxten förflyttas neråt på kroppen och färgförändringarna på dessa så är det nog så... men sen som magoo så är man väl inte den mognaste människan i skogen  ICQ/ae
Men visst gör sig åldern/visheten påmind ibland, som när man ligger med bussen efter en skogsväg i dimma med den fantastiska krockzonen man har och börjar fundera på konsekvenserna om tex en älg får för sig att gå över vägen  ICQ/ad

20

alpinebubblan skrev:
Svwerker skrev:

Och du har tydligen inte riktigt lärt dig innebörden av en smajli så här kommer ett gäng som du kan få fundera på vad de betyder.  Default/lol  ICQ/ae  Default/yikes  ICQ/ag  ICQ/ab  ICQ/af

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

ha inte så mycket med en "smalji" att göra utan dina dumma svar  ICQ/ad  ICQ/ad   Default/lol