1

Jag har lite funderingar på att bygga om min 1835cc till ngt lite större eller endast förbättra den som den är...

Såhär ser det ut nu
http://forumbilder.se/CFG6D/image.jpg
Arborrat och upptaget AS21 block
originalvev+stakar
92mm cyl
bugpack streetpro toppar 40x35,5mm med enkla fjädrar dock hårdare än original
w110 kam
originalvippor
dubbla 44:or
1 1/2" merge avgas
Full flow oljesystem

Den kommer ev. hamna i min buggy som ska busköras lite på somrarna, ingen racing!

Jag tänkte byta ut kammen som ju är lite stygg mot block och ventilmekansim, till?

Byta vev till 74mm, 76mm? Då får jag ju lite annat kompförhållande.

Göra ngt med topparna? Plana, porta?

Extrasump kan vara bra i en buggy!

Idéer?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

2

Det ser ut som att det blir en engle fk41 med 1 1:4 vippställ... Då är frågan Om jag ska ta en 74 eller 76 vev? Rekommendationer?

VÄRMLAND VW DALSLAND

3

Vad är det för toppar? Portade, oportade, 043, 044, planade?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

http://vwparts.aircooled.net/Street-Pro … eetpro.htm

Dom här antar jag?

5

Läste dåligt i mobilen. Finns det något estimerat flöde?
Med större volym går varvtalet ner och du har valt en kam med något lägre duration och högre lyft så lite mer slag kan kanske vara bra.
Är verkligen FK41 snällare i accelerationen av lyftaren än W110?
W110 har '050 duration som är ca 86% av totalen (247 av 286 med 10,9) och FK41 har 89% (240 av 269).  Spontant så ser det inte ut så på pappret men jag kan ha fel.

Ska du ändå byte vev så ta den med längst slag, hade nog själv satsat på 78 med den kombon, men det beror lite på vad topparna flödar och vilken kam det blir.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Japp dem är det, med hårda enkla fjädrar... Och vad flödar dem, bra fråga...

Är nybörjare så Siffrorna du skriver svwerker är lite svåra att ta in... Men vill lära mig mer och nu har vi ju en diskussion...

Motorn är tänkt som busmotor i buggyn som inte kommer gå några 1000mil/år...  Kul med lite pulver i en lätt bil...  ICQ/ab   Slitaget på ventilmekanismen kanske inte har så jättestor betydelse i mitt fall då...

Om jag tänker behålla originalstakarna, kan jag köra 78 vev då?

VÄRMLAND VW DALSLAND

7

Det är inga problem att åka originalstakat med 78-vev, det funkar även med 82.

Jag har kört 5000+ mil med en 1776 med W110 och det innefattar kanske 150 fullgasrepor på strippen (gav ca 130 hk, 14,5 som bäst i en 1302) innan det blocket gav upp. Idag skulle jag välja en annan kam men inte om jag redan har den, så illa år inte slitaget. Sen skulle jag inte åka enkelfjädrar med W110, min slutade varva bara sådär innan jag satt i dubbla fjädrar. Lyftarflyt (ventilflyt) hörs inte alltid och kan som en trissvinst komma plötsligt. Det kan även ge skador på kam och lyftare som gör att de går ner.

Eftersom det är topparna som ger effekt så är det intressant hur mycket luft de släpper in och det styr ju kamvalet. Jag sökte lite på men det verkar vara svårt att hitta någon info om de topparna.

Förstår inte riktigt varför tillverkarna har som vill sälja trimgrejer inte kan leverera någon indikation på vad flör effekt man kan förvänta sig med deras grejer.  ICQ/ad

Ali G

8

Ok vad bra men den blir lite bredare om jag inte byter kolvar till andra med anna kolvbultshöjd. När får man börja slipa i blocket för frigång då?

Då är det kanske ingen fara med mitt block än då... Har kört 1000mil med 110kammen...

Ja det hade varit kul att veta vad topparna ger... Läste bara ngnstans: short radious exhaustports... Små avgasportar eller missuppfattade jag?

Är det dyrt med flödestest?

VÄRMLAND VW DALSLAND

9

78 måste slipas men inte så mycket.
Om du köper kolvar med annan kolvbultshöjd till 78-veven så måste cylindrarna svarvas.

Läste oxå "short radius" och jag tolkar det som att radien efter ventilen är skarp.

Micke-PPR har flödesbänk, bor i Jätteborgsområdet så det är ju granne till dig.  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/profile.php?id=179

Ali G

10

Svwerker skrev:

78 måste slipas men inte så mycket.
Om du köper kolvar med annan kolvbultshöjd till 78-veven så måste cylindrarna svarvas.

Läste oxå "short radius" och jag tolkar det som att radien efter ventilen är skarp.

Micke-PPR har flödesbänk, bor i Jätteborgsområdet så det är ju granne till dig.  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/profile.php?id=179

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/af

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

wille skrev:

Ok vad bra men den blir lite bredare om jag inte byter kolvar till andra med anna kolvbultshöjd. När får man börja slipa i blocket för frigång då?

Då är det kanske ingen fara med mitt block än då... Har kört 1000mil med 110kammen...

Ja det hade varit kul att veta vad topparna ger... Läste bara ngnstans: short radious exhaustports... Små avgasportar eller missuppfattade jag?

Är det dyrt med flödestest?

Motorn blir cirka 4,5mm  pär sida med A kolvar
Har du mätt upp lyftar hålen ????
Nä Du kan pma mig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Ja det det blir ju inte så mkt ändå...

Får kolla och mäta när det är delat...

Du har pm!

VÄRMLAND VW DALSLAND

13

2073cc med 78 vev va? Nu blir det en vecka utomlands sen kanske det blir flödestest... Vi får väl se om det lämpar sig med fk41 efter det...  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND