1

Ändrar detta till en ny tråd då det blev ett helt annat ämne. Har ett nytt brasilianskt 1600 dp longblock jag tänkte plocka på kringutrustningen och stoppa i bussen..

Kikade närmare på motorn. Efter att ha sökt på thesamba på det något udda motornumret "UF" hade jag tidigare fått fram att det var en brasiliansk 1600dp för bensin.. Men med topparna som sitter på lutar det åt att den är för etanol. Numret på topparna är 040 101 375 16 vilka verkar ämnade för etanol, med mindre cc, högre kompression (10,5:1) och speciella kolv/cylindrar som bara passar med dessa? Ser lite anorlunda ut och har bara 6 kylflänsar.

Se tråd http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=352501

Så det blir nog inte bara att montera kringurrustning från en 1600 bensinare? Vad kör dom med när dessa går på etanol i Brasilien? Insprut? Tändstiften som sitter i är w9dc och en sökning på dessa ger sedan 1600 med digifant. H..vete bara att köpa nya toppar och cylindersats.. Eller? Rullar ju mängder av bubblor och bussar med detta i Sydamerika. Skulle kanske vara idé att leta rätt på digifant/insprut och köra etanol eller? Lite intressant känns det, men hittar noll om dessa på nätet (eller tja på portugisiska då).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/9ECFE7E4-95C3-4544-B95A-349607E4E932-3389-00000424630F545D_zpsc36ef5ee.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/3F72027E-7E42-45C1-BA6C-640FC58ACFC3-3358-00000420E552DBEA_zpsc3eb079c.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/F68BEAE3-D2A1-4F6A-9E54-C33FE0C59E14-3389-000004249E629161_zps2930fe9e.jpg

2

Kolla med Per på CSP. De har ju kontakter lite överallt och kan nog svara på om det är värt besväret att leta.
Vore lite synd att inte använda om prylarna du har.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Varför inte montera ett programerbart sprut typ Megasquirt, alla givare borde finnas och mappa för etanol.

4

Topparna verkar vara för etanol, men att det kanske var för insprut var en avancerad gissning från min sida efter att sökt på tändstiften. Några sensorer har jag inte sett. Kan noll om insprut. Sett på samba att det säljs kompletta kit som bygger på digifant insprut från Mexico bubblor. Kan ungefär lika lite om etanol, i bilar då ICQ/ad

Jag antar att använda topparna till något annat än etanol inte verkar aktuellt dels då de har färre kylflänsar (i en buss!), dels om det stämmer med kompressionen. Enligt tråden på samba har de cc på 35 och 10,5 i kompression. Men jag får väl plocka av en topp och kolla..
Hittade denna bild på en brasiliansk säljsida när jag googlade
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/D4B3AB51-2383-4495-AF01-C91F54000331-3389-000004F441E230DB_zpsdd7a6a6c.jpg

5

Det skulle vara kul o veta om det är annat matrial i styrningana och sätesringarna
För det brukar vara problem med sprit bilar på dessa punkter
även om det är rostfriaventiler i dessa toppar  För stål ventilerna brukar ha rostangrepp när det har gått på sprit
Ps försök att få tagi orginal sprutet så slipper du kossnaden på mapningen för det kan bli svindyrt med ett eftermarknas sprut
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-22 15:16:43)

Det finns detta "start-kit" på the samba, fast från Mexico.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=519841
Rent gissningsvis och vad jag hört är det väl lite andra material och legeringar i motorerna på alcool kombi/ fuscorna. Det körs ju rätt mkt luftkylt på etanol där och inte direkt sparsamt, så det borde ju vara gjort för att fungera. Fast det ser ut som vanliga styrningar, bilden är lite missvisande, ser mindre mässingsfärgafe och mer mörka/ silvriga http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A4F6F496-3AB3-454F-9AC6-35D3640E3719-4070-0000050A1444D799_zpsa2392dde.jpg

Kanske får boka vinterns semester till Brasilien och snabbkurs i portugisiska! ICQ/ad Sist jag var där var det scharader för att få rätt delar. En stackars reservdelsnisse spenderade halva eftermiddagen (medans vi drack öl i skjulet bredvid) att få in ETKA i sin stenåldersdator innan den kraschade.. Men trevligt var det.

7 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-22 15:52:52)

Mysko block, ser ut som dubbelreducerat men bakre reduceringen är oborrad.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/0B69E362-99DE-4693-88B5-B85FF66377E6-202-0000001105708A2D_zps729cf77f.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BE2F93F7-1859-403F-81CB-F27468AB6060-202-00000011006F089E_zps543df08c.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E7D370DA-D052-44C6-A585-DB2CA9D21F2D-3358-000004213137A65B_zps3de96f42.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/03CBA519-C3DA-4EEA-8F2B-577E80151898-3349-000004201ACCBD70_zps39f5fc49.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/89D09232-FF40-4362-95D1-28532C9548C1-4049-000004F6C9C4F78B_zps372aa89d.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/79335157-F61A-4691-8C63-EDA515DD311F-202-00000010FAEB0F47_zps74fe2285.jpg

8 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-22 17:49:11)

Jaha spenderat em med att översätta brasilianska sidor. Motornumret skall vara en 1600 bensin. Toppar med 6 flänsar är tydligen till "moderna" 1600 motorer (både bubbla och buss) Det är visst samma toppar till bensin och etanol, men kolvarna skiljer. Toppar och kolvar/cylindrar skiljer också från äldre motorer och det går inte att montera "antika" gamla toppar på moderna kolvar/ cylindrar.

Edit: fick fram lite mer på motornumret: bensin 1600 (1 förgasare), fast motsvarande 1600 i kombi hade 2 förgasare..

9

kör med motorn och se hur den är som nr1
Är det plast schims på vipparmarna  om så fixa något annat  sen kan du modifera bort fjädrana på vipparms axlarna sätt dit en bit rör och schimsa
så får du säkrare vipp ställ   

Det skulle inte skada med lite upp´snyggning i kanlalerna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Det som skiljer mellan bensin och etanol är kolvarna. Högre kompression i etanolversionen. Dessa motorer satt i Typ 1 och Typ 2 i Brasilien 84-00. De hade två förgasare 32 PDSIT. Enekelreducerat block, gjuten vev, gjutna vevstakar och gjutet svänghjul. Går jättefint med ny förgasare och ny fördelare.
Etanolversionen har en extra tank (rymmer  några liter) den fyller man med bensin för att kunna starta när motorn är kall. I Brasilien kör man inte med E85 utan på ren etanol.

11 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-23 11:04:53)

Tack för infon!
Sökte vidare på brasilianska sidor igår och slogs av vilken skillnad det var på kolvar (etanol och bensin). Etanol har en stor konvex topp och bensin en lika stor "skål". Dessa skall vara till UF motorn jag har (bensin) http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/CDA5D023-92D4-4CC1-8C54-E3C8BAB4359A-874-00000167658FB79F_zps7e25e45b.jpg

Rent spontant från en ovis, hur bra är det med allt gjutet, enkelreducerat och bara 6 kylflänsar!? Fast å andra sidan i brasilien har det ju fungerat och där körs de ju hårt och klimatet får ju våra svenska somrar att verka som arktisk vinter.

Undrar om man skall köra på pdsit då? Har inte sett så många kit för typ1 utförande dock!? Andra lämpliga förslag?

En notis jag fick på samba var att faktiskt vw fabriken i Brasilien monterat "cool tins" på denna motor, typ 3 kylplåtarna som sitter under cylindrarna. Har sålts som "förbättra din kylning" satser till typ1, men det har väl varit omdebatterat huruvida dessa gör kylningen bättre/ ens är lämpliga på en typ1 motor. Läst lite om dessa och teorin är tydligen att även om flödet förbi cylindrarna kanske minskar styrs luften bättre och kyler topparna bättre, även med stående fläktkåpa. Kanske är det därför man monterat dessa på denna motor med färre kylflänsar på toppen? Jag hade ingen aning att vw själva faktiskt använt dessa på typ1 motorn.

12

Brukar man inte säga att etanolen kyler/går kallare  än bensin..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Jo.. Men efter mkt om och men har jag fått fram att detta är en bensinare (Tråden har nu lite missvisande rubrik). Topparna ser likadana ut på bensin och etanol (bägge har dessa 6 flänsiga "moderna" toppar). Jag utgick först lite felaktigt att alla de med 6 flänsar var etanol, just för att kylningen var ett mindre problem.

14

De e bar å åk... Och vara lite observant på tempen.. Annars får du väl feta på... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Ja fungerade det där under hård press som bruksslitis, varje dag, 365 dagar om året i det klimatet kan de ju inte sett kylningen som ett stort problem och det borde ju fungera att fisa runt sommarhalvåret här. ..fast å andra sidan finns det ju ett hål i väggen med en vw mek i vartannat kvarter där. ICQ/ad

Idéer/förslag på förgasare tas tacksamt emot igen ICQ/ab

16

UF motorerna går bra och håller länge om man sköter oljebyten och övrig service. Jag monterade en motor åt en bekant med en 1303 Cab för 10 år sedan. Ny förgasare och renoverad fördelare. Han byter olja notoriskt och justerar ventiler ganska ofta. Bilen har varit på några längre semestertrippar i sommarvärme men har aldrig påvisat några tendenser till att gå varmt eller haft några andra bekymmer.
Han kör med en 34 PICT-3 och en 043905205 fördelare. Tänk på att du måste borra och gänga för motorbalken om motorn ska in i en buss.

17

Kul att du har erfarenhet av UF motorerna. Tack för din input!

Hålen för de två övre motorbalksfästena finns, men är inte gängade. Det nedre fästet ("klacken" undertill) är oborrat och måste fixas. Funderar lite på vad den extra klacken direkt under denna är till för (syns på en bild ovan)? Den har ett hål rakt igenom och det känns lockande att använda denna till det nedre balkfästet. Ser lite klent ut kanske? Sett dessa klackar på någon utbytesmotor tidigare men utan hål och har funderat vad de är till för?

18

Frederik skrev:

Tack för infon!
Sökte vidare på brasilianska sidor igår och slogs av vilken skillnad det var på kolvar (etanol och bensin). Etanol har en stor konvex topp och bensin en lika stor "skål". Dessa skall vara till UF motorn jag har (bensin) http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/CDA5D023-92D4-4CC1-8C54-E3C8BAB4359A-874-00000167658FB79F_zps7e25e45b.jpg

Plockade bort ett tändstift och kikade ner i cylindern, kolvarna ser ut som på bilden. Bara som lite kul att veta ICQ/ab