Bilen tutar nästan varje gång jag vrider på tändningen å sen går det inte att starta bilen men efter ett tags juxkande med nyckeln så darrar den ... Några tips ?
2 2013-09-11 18:29:50 Senaste redigerad av HenrikL (2013-09-11 18:33:51)
Bilen tutar nästan varje gång jag vrider på tändningen å sen går det inte att starta bilen men efter ett tags juxkande med nyckeln så darrar den ... Några tips ?
Den tutar när man vrider på tändningen och om man "juxkar" med nyckeln så darrar den? Låter som om du behöver en exorcist som kan läsa några böner och stänka vigvatten på den.
Hmm, kolla tutknappen i rattcentrum, och kabeln som går ner i rattstången. Tutan funkar så att den alltid har + från tändningslåset över ettans säkring. Man jordar tutan via tutknappen, och skall det låta en del...
Det kan ju vara så att fjädern i tutknappen är för slapp, eller att kabeln inuti rattstången, är skadad i isoleringen, så att den jordar helt, eller bara litet, så att den bara låter lite granna...
Kolla även nedanstående länk.
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … &t=581
Ha ha oj de här jävla autokorrekt i iPhone är inte alltid den bästa..... Hmm får åka upp å kolla tack för tipset
Kollade kablar i rattståmg mm hjälpte inte heller
Kollade kablar i rattståmg mm hjälpte inte heller
Så du menar att den tutar fortfarande när du vrider på tändningen?
Vi får kanske gå in på lite mer basic felsökning steg för steg.. Fråga, med tändningen på och den tutar, slutar den tuta ibland om du vrider på ratten? vrid och snurra mycket. Om det inte är någon skillnad, plocka då bort tutknappen och håll kabeln borta ifrån metall, slutar den tuta nu eller fortsätter det??
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Den gör så 2 gånger av tio kan man säga men den tutar inte Helga tiden utan ger ifrån sig ett snabbt ljud bara å sen e den sten dö men det är även så att ibland när jag vrider på nyckeln så lyser det i instrument panel å man hör att det klickar bak i motorn men den drar inte igång motorn men har en knapp i motor rummet trycker jag på den så startar den med en gång
Då har det nog egentligen inte med tutan att göra, även om den får sig en liten släng av felet. Du bör nog koncentrera dig på kontaktproblem i säkringar, kabelskor och andra kopplingar. Hur ser det ut bakom instrumentpanelen egentligen?
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Det kan vara någonting som har dålig jord, och som då jordas genom tutan och någonting mer, eftersom du skriver att den liksom bara ger ifrån sig ett litet ljud...
Vill minnas att bromsljuset, och vindrutetorkarna går på samma säkring som tutan. Är det så att du brukar trampa på bromsen när du startar? Är det kanske då som tutan piper till?
Sedan får du följa en litet tjockare (4mm2) röd kabel från tändningslåsets anslutning nr 50, ända bak till solenoiden. Kontrollera att du får spänning ut på nr 50 då du vrider nyckeln i startläge.
Det är inte helt ovanligt att kontaktfunktionen i tändningslåsen går sönder på gamla bilar.
Ok blir att åka upp te garaget igen : )