Värt att veta är att spänningen från tändningslåset påverkar solenoiden som är monterad uppepå startmotorn.
Solenoiden har två uppgifter:
1 skjuta in bendixdrevet i svänghjulet...
2 sluta en kraftig kontakt som ger spänning och ström till själva startmotorn, så att denna börjar rotera och dra runt svänghjulet och därmed bensinmotorn.
Anledningen är den att startmotorn drar så pass mycket ström, gissningsvis 80-90 A, kanske mer på en buss, och det finns ingen nyckelströmbrytare som klarar så höga strömmar utan att brinna upp. Dessutom skulle det vara opraktiskt och rent oekonomiskt att dra fram en jättetjock kabel från startmotor och batteri till instrumentpanelen...
Glappa och/eller oxiderade kabelanslutningar hör väl till de absolut vanligaste elfelen på gamla VW och andra gamla bilar.
En annan anledning till att startmotorn inte funkar kan vara att den inte är tillräckligt jordad i växellådan och chassiet, det brukar finnas en jordfläta nånstans mellan växellådan och bottenplattan, (har bara erfarenhet av typ 1) denna är allt som oftast ärgad till oienkänlighet, om den över huvudtaget är hel.... Växellådan är ju som bekant upphängd i gummikuddar, eller i modernare material, och dessa leder ju elektrisk ström så dåligt att de i elektriska termer beskrivs som "isolatorer"

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."