1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-09-19 19:12:39)

Det har funkat hur bra som helst. Kablarna är nya.

Plötsligt så klickar det till bara till när jag vrider
nyckeln med startmotorn reagerar inte.

Dör den bara så pang bom?

Vad ska jag mer kolla...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Batteriet är fulladdad, jag har strömbrytare på den (om något skulle "läcka ström" mens bilen är parkerad) och lysen lyser helt starkt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Jo, när den dör så dör den bara sådär..! Kan testa att hålla nyckeln i startläge medans någon annan slår på solenoiden på startmotorn ICQ/ab annars - byt !

4

Problemet är säkert detsamma som det är på bayen.
Strömmen går vägen från batteriet genom tändnings låset bak till startmotor.
Med åren blir kablarna och tänd låset slitet.
Jag satte på ett vanligt helljus relä på kabeln till solenoiden så var problemet löst, startar direkt.
Kanske du har samma problem?
Lägger med en link å bild till dig.

http://www.ratwell.com/technical/Essent … l#hotstart

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

5

Tack för alla tips. Det var glapp i kabeln som för strömmen till startmotorn.
Fixade den och nu startar motorn som en dröm.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Värt att veta är att spänningen från tändningslåset påverkar solenoiden som är monterad uppepå startmotorn.
Solenoiden har två uppgifter:
1 skjuta in bendixdrevet i svänghjulet...
2 sluta en kraftig kontakt som ger spänning och ström till själva startmotorn, så att denna börjar rotera och dra runt svänghjulet och därmed bensinmotorn.
Anledningen är den att startmotorn drar så pass mycket ström, gissningsvis 80-90 A, kanske mer på en buss, och det finns ingen nyckelströmbrytare som klarar så höga strömmar utan att brinna upp. Dessutom skulle det vara opraktiskt och rent oekonomiskt att dra fram en jättetjock kabel från startmotor och batteri till instrumentpanelen...

Glappa och/eller oxiderade kabelanslutningar hör väl till de absolut vanligaste elfelen på gamla VW och andra gamla bilar.

En annan anledning till att startmotorn inte funkar kan vara att den inte är tillräckligt jordad i växellådan och chassiet, det brukar finnas en jordfläta nånstans mellan växellådan och bottenplattan, (har bara erfarenhet av typ 1) denna är allt som oftast ärgad till oienkänlighet, om den över huvudtaget är hel.... Växellådan är ju som bekant upphängd i gummikuddar, eller i modernare material, och dessa leder ju elektrisk ström så dåligt att de i elektriska termer beskrivs som "isolatorer" ICQ/ab


ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."