1

Tänkte först förklara att jag är helt novis på motorrenoveringar , men nångång ska man ju prova. I dagsläget så har jag ett 1500 block med cylindrar och toppar , resten är gone. Det som är med det blocket är att det är ett rejält axialglapp och behöver förmodligen ar-borras , vilket låter jobbigt och dyrt (men vad vet jag...). Sen har jag en komplett 1300 motor som jag tror är relativt fräsch , men dock bara en 1300... ICQ/ab  Så min fråga är nu: kan jag plocka över cylindrar och kolvarna från 1500:an till 1300:an? För att på så sätt få en fungerande 1500 utan axialglapp?

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Yup. 1500 cylindrar passar i 1300 block.  ICQ/ab
Kanske är 1300 blocket bättre men minst 9 av 10 block behöver arborras. Många är dessutom tyvärr sönderärgade och har sprickor.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Har för mig att det inte är allför dyrt, allt mellan 1500-2000kr.

4

Passar 1600 cylindrar och kolvar på en 1300 då? ICQ/ab

VW bubbla -66
Den som inte frågar får inga svar....

5

Ando skrev:

Passar 1600 cylindrar och kolvar på en 1300 då? ICQ/ab

Ja! 13-15-1600 har i grunden samma block, vev, kam mm mm. I princip är det cylindrar, toppar och förgasare som skiljer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Så veven är den samma i alla?

VW bubbla -66
Den som inte frågar får inga svar....

7

Ja men det finns olika generationer av alla delar dom inte alltid går att kombinera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G